Hur lär jag varsågod?
Asså jag kan väldigt mycket träning men har helt glömt hur man tränar in Varsågod?? någon som kan hjälpa? 🙂
Lära in stanna först?:)
Och sen gör man det framför hundens skål och sen säger man varsågod samtidigt som man hör lite i maten :P
(Det är min första tanke, har själv inte lärt någon hund det, de har typ förstått det från början) ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag själv använder varsågod i många olika situationer. Innan matdags, innan hunden får lukta på en spännande kissfläck, som ett frikommando efter avslutat träningspass osv. Lärde in det genom att sitta på golvet med min hund och la ut en godisbit framför honom. Försökte han ta godisbiten la jag handen över. När han tog ögonkontakt fick han ett "varsågod". Och på så vis har han lärt sig det. Samma sak vid utfodring. Krävde att han skulle ta ögonkontakt innnan han fick ett "varsågod".
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag höll en godbit framför näsan på Molly, sa ''Nej'' och tog undan den om hon försökte ta den. Till slut fattade hon grejen och kollade mig i ögonen och då gav jag henne den samtidigt som jag sa ''varsågod''. Jag bara gav den liksom, visst var det lite trögt men hon har alltid varit matglad så har inte varit svårt att få i henne mat eller dylikt.
Idag sitter hon så fint på sin kudde i köket, söker ögonkontakt och glor på mig tills jag säger ''varsågod'' och då får hon äta sin mat :) Jag kan byta ut vattnet, äta upp min middag om det är så.. hon rör inte maten tills jag säger att hon får.

Jag började med att när hunden bjuder på önskat beteende där det är lämligt. Om hunden stannar i bilen=varsågod att komma ut, varsågod på mat osv… Börjar man säga samma sak, så blir det att hunden väntar på ordet innan. #3's stil har jag ochså kört, det blir klarare direktiv :)
Varför skrev jag näsan när det heter nos? Haha… 😃
Ja jag använde varsågod i alla situationer med min förra hund men hon kunde redan det ordet.. okej så varsågod lär man inte in tyst i början utan man säger varsågod direkt när man gör det? Okaj:)
Jag började lära in det vid utfodringen. Satte ned foderskålen framför honom varav han ville dyka i och gluffsa, då blockerade jag med handen tills han tittade på mig som för att fråga "Vad vill du matte?" (tog ett par sekunder innan han tittade på mig då han först bara stirrade ut maten). Efter detta fick han ett "Varsågod" och jag tog bort den blockerande handen. Fick fortsätta blockera tre-fyra gånger innan han nästan automatiskt satte sig ner och tittade på mig när jag satte skålen framför honom :) Sedan får man ju vara väldigt snabb med sitt "varsågod" precis i början. Sekunden han tar ögonkontakt så får han maten iprincip. Sedan utökar man hur länge han "måste" hålla kontakten. Nu tar han (som #3 säger) inte maten om jag inte ger honom tillåtelse. Iallafall inte i skålen, golvet är tydligen en annan femma ;)
Att träna in Varsågod, så att det verkligen gäller ALLT, inte BARA matskålen tex, kräver att man tränar, precis som allt annat, i olika miljöer och olika sammanhang. Det beror helt på vad du vill att ordet ska betyda
Du kan hålla en godis i din stängda hand, öppna och säga varsågod. Utveckla genom att vänta på att valpen tittar dig i ögonen vilket är mycket praktiskt innan du öppnar handen och säger varsågod :)
Forts: sitt gärna mitt emot din valp med handen lite under hundens nos. Då valpen tittar på dig så öppnar du och säger varsågod
man ska fortfarande tänka på att just kommandot: Varsågod, är svårt att få att gälla inom alla de områden man vill att Varsågod, ska gälla. Det kan vara lättare att låta kommandot gälla tex vid mat, och lära in andra kommandon vid andra sk "varsågod"
#11 man kan ta hjälp av mat sedan för att lära in i fler situationer där mat inte innefattas tex då man lär att valpen får gå ut och in genom dörren på komando, kastar man en godis samtidigt som man säger varsågod och återupprepar ett vist antal gånger så kommer hunden springa ut på varsågod och sedan få en godis av ägaren från handen och sedan kan man ta bort godisen helt och hållet