Vilken hund skulle kunna passa mig?
Hej! Nu kommer detdröja läääääääänge innan jag beslutar att faktiskt skaffa hund. Det kommer få vänta tills man flyttat ut till hus på landet då jag inte tycker en hund passar i stan och i en trång lägenhet. Men är ändå nyfiken på vad för hund som skulle passa mig och min sambo i framtiden då vi båda gärna vill ha en hund när vi väl flyttar till hus. Jag har flera års erfarenheter av både stora och små hundar då jag är uppväxt med hundar. Jag har vana av collie raser, små terrier raser, Pudel, och även starkare raser som rottweiler och shäfer korsningar. Min sambo däremot har ingen erfarenhet av att ha hund. Jag vill gärna ha en hund som är korthårig, fungerar med barn och katter och som är supersnäll men ändå vaktar hemmet. Får inte vara av en skällig typ. (Så skälliga småhundsraser går bort). Hunden får gärna vara en lättlärd variant. Och min sambo vill inte ha en för stor ras medans jag inte vill ha en liten plutt ras. Så en ras som kanske har en manke som går upp till knäna på en normallång person? Aktiveringsnivån på hunden ska inte vara för hög utan mer medel nivå. Hunden ska även ha lätt att lyssna på flera ägare och inte vara en typisk enmanshund då vi är 3 i vår lilla familj som hunden ska lyssna på. Hundar jag funderat på har varit bla. Pit bull då de verkar så himla mysiga och familjekära och har den storleken på hund jag föredrar. Men har ingen erfarenhet av sådana mer än att jag träffat en och annan kelgris. Annars har även boxer varit en favoritras länge, men tvekar på dom pga deras benägenhet till hjärtsjukdomar bla. Så vad skulle ni tipsa om för ras till mig och min familj i framtiden? :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Labrador kanske?
Staffordshire bullterrier? ,
keeshond är en trevlig hundras, underbar i familj!
Hälsningar
Fredrika
På vilket sätt ska hunden vakta hemmet?
Staffen? Något envisa dock.
Tänkte även på KH Collie, men där för man vara noga med mentaliteten.
-
Jag tänker också på staffen. De jag känner skulle dock inte vakta huset om nån tog sig in, utan snarare hångla upp dem och sen undra om de får följa med när bov och bandit försvinner ut igen :)
#4 mer vakta som i att kanske se lite avskräckande ut men inte vara agressiv. Så att bovar kanske tänker en extra gång innan de försöker bryta sig in.
Staffe är förskräckligt fina hundar annars :) . Men hur fungerar dom med andra djur? Hur ser den allmänna hälsan ut för rasen? Både psykiskt och fysiskt? #5 KH collie kan jag tänka mig har liknande mentalitetsproblem som LH collie kan ha? Har nämligen haft LH collie och han var ju en underbar familjehund, men ack så nervös och skällig. Men super snäll och go.
#8 KH Collien är något stabilare i mentaliteten än vad LH är, lite mer bruks också. Det är därför jag säger att an fpr vara noga med mentaliteten.
-
#8: Smådjur brukar ofta funka bra. Andra hundar däremot är väldigt individuellt.
Vår hane kommer bra överens med både hanar och tikar, förutsatt att det är stabila individer. Annars vill han inte ha med dem att göra och säger ifrån ifall de blir för mycket.
Tiken kommer överens med alla och säger aldrig ifrån (på gott och ont).
Vad gäller sjukdomar så är det som #10 säger att de dras med HD-problem och även hudproblem. Det är tyvärr alldeles för få som röntgar avelsdjuren, så statistiken ser ut som så att på de staffar som är röntgade så hade ca 35% C eller sämre år 2012 (baserat på 67 individer).
Kan bara se till mina två. Hanen hade demodex som valp (växt bort) och tiken vår har HD D. Så när det blir dags för en 3:e staff blir det extra noga med vart den kommer ifrån.
Jaktlabbe? De kan varna om det kommer någon antingen i skall eller att bara visa det så det är ju ingen ras som vaktar "stort" men den säger till :)
Genomsnäll och go och lättlärd
Keeshond har vakt i sig och vaktade ju på båtar förr i tiden ;)!
Hälsningar
Fredrika
Åh det är verkligen svårt detta med rasval. Är ju ett helt hav av hundar att välja på, tur att jag harnågra år på mig att grubbla :P. Tankarna har även berört att man kanske till och med ska ta en hund ifrån ett hundstall och ge den ett välförtjänt liv istället för att köpa en valp. Men vilka hundstallar är seriösa och gör ett bra arbete i sverige?
Jag tänker direkt på labrador. Knäskålshöjd, lagom aktiva och lättlärda. Självklart bidrar ägaren/den som tränar hunden mycket till hur lättlärd hunden är, men du förstår vad jag menar😃
#14 Jag vill inte starta en debatt eller så, men personligen så skulle jag hellre stötta en seriös avel än en stackars omplaceringshund som kommer från en BYB. Om denna BYB inte blir fasttagen så fortsätter ju denne och vi som bryr oss om hundar som tar emot omplaceringar in i våra hem får ta hand om deras dåliga ansvar, så det fortsätter bara.
BYB vet att det finns hundstall om omplaceringar, ibland känns det som att BYB utnyttjar det och fortsätter att avla och avla. Personligen skulle jag jättegärna ta emot en omplacering, men helst en renrasig från en bra kennel. 🙂
Vanlig sällskaps labbe brukar bli rätt lata och tjocka enligt min erfarenhet haha 😛 Men jaktlabbe i så fall! :)
Annars tycker jag en spaniel hade passat bra, engelsk eller welsh springer spaniel :) Härliga med barn, funkar med andra djur, lyssnar på alla i familjen, aktiva, lagom stora, vaktar huset vid främlingar/brottslingar och älskar bad! ;) En spaniel "skapar man". Är man lite lat och inte vill aktivera den varje dag så blir hunden också en liten soffpotatis, men är man väldigt aktiv och tränar hunden varje dag så blir det en aktiv och rolig hund att jobba med. :) Vill du dock ha en "soffpotatis" skulle jag rekommendera en liten spaniel, en cavalier eller cocker, men är du aktiv så ta en större spaniel som en field spaniel eller Welsh springer spaniel :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#15 ja labradorer gillar jag ju också. Tycker de är en trevlig ras. Tyvärr har min sambo fått en dålig bild av labradorer då de få han mött har varit oregerliga, studsiga, skälliga och hyperaktiva. Och medans min erfarenhet av labrador är att de är lugna , sansade och väldigt lekfulla. Så vi har vart i kontakt med väldigt olika individer. Hehe. Så han är lite svår att övertala när det gäller labbe. Annars hade en labbe gärna fått bli en del i vår familj för min del då jag gillar dom. Jo inte vill jag bidra till BYB:are men känner ändå med mitt blödiga hjärta att det inte är hundarnas fel och att de förtjänar en ärlig chans till att få leva i ett kärleksfullt hem. Men förstår också din poäng. Men ja känns så sorgligt. Då jag kommer ifrån en hundkär familj där mina föräldrar kunde ta sig an hundar som kommit från dåliga hem så har det smittat av sig på mig att jag vill också ta mig an hundar som verkligen behöver någon som bryr sig och ger dom en chans. #17 spaniel känns tyvärr inte så lockande då de har sina långa öron som lätt skapar problem.
#16 menade jag såklart och inte 17 :P
Welsh springer spanieln har inte lika långa öron överhuvud taget så den rasen har inga problem. :) Welshen är en otroligt fin ras, kommer alltid ha minst en welsh! Har du frågor om rasen så fråga, har träffat en MASSA welshar, hos uppfödare och på utställningar osv + har en själv. 🙂
#14: Hittehund är bra. Hundstallet är väl annars det största men har ingen personlig erfarenhet av dem. Håller i övrigt inte med om att Hundstall/Omplaceringsorganisationer skulle bidra till oseriös avel så skulle med gott samvete ta en omplacering.
Om man tar en hund från ett omplaceringshem gör man en god gärning men man vet oftast inte vilka raser hunden innehåller vilket kan ge problem i framtiden. Vissa hunder kan bli hyperaktiva eller aggresiva helt plötsligt osv.. :/
Låt din sambo träffa en jaktis och låt honom se rasen från dina ögon ;)
DSG? De har rätt så stark röst när de väl larmar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#17 Jag förstår precis vad du menar, och jag håller med dig! Jag tycker att det är så jäkla trist att BYB utnyttjar så underbara hundar bara för att tjäna pengar på det. 😕
Jag har också bara upplevt att labradorer är lugna och väldigt komiska ibland. Jag praktiserade på ett hunddagis och där fanns det en jaktlabbe, han var väldigt lugn och snäll, och när man satte sig i soffan som var i hans "bås" eller vad man ska säga, så hoppade han upp bredvid och la sig tvärs över knät PÅ RYGG 😃 Ett riktigt charmtroll 😍
Din sambo kommer att falla pladask för rasen om ni fortsätter att träffa ännu fler individer än vad ni redan gjort, självklart om du personligen känner att du vill ha en labrador. 🙂
Kanske möjligtvis "låna" en labrador från en uppfödare i några dagar? Inte en valp som är till salu kanske men en vuxen hund.
Jag vet inte om de gör sånt men du kan ju alltid fråga 🙂
schäfer