Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 558 ggr
Cam88
0

Hund i sängen

Gjorde felet från början att låta min lilla vovve få sova i sängen, visst är de mysigt o så men hon springer runt om nätterna i sängen, så jag har försökt att få henne att ligga i sin lilla bädd men hon blir där bara en stund sen hoppar hon upp i sängen igen! Har även försökt att ha bädden nedanför sängen, och bädda ner henne i filtar :) för när hon väl sover i sängen så ligger hon tätt intill mig, under täcket ! Så jag får känslan av att hon söker värme o trygghet… Är de någon som varit med om samma sak? Något bra tips?

Medarbetare på Chihuahua

russin
0

Vill du inte ha hunden i sängen längre, så ta några nätter där du helt enkelt tar ner hunden i bädden varje gång den försöker hoppa upp/hoppar upp. Dom vänjer sig snart om du bara har tålamod.

Tidigare hundar fick alltid sova i sängen som valpar tills dom var ca 4 månader - sedan åkte dom ner i egen bädd på golvet. Sällan problem.

Nuvarande småhundar har däremot fått vara kvar i sängen även som vuxna😃

Cam88
0

#1 det är så jag gör, men hon är smart, hon blir i bädden tills ja somnat sen hoppar hon upp o då vaknar jag av att hon ligger i sängen, :p

Medarbetare på Chihuahua

[EllenAlicia]
0

#2 tar du ner henne från sägnen då? :)

[tintilar]
0

Hon hoppar alltså upp igen när du somnat och du vaknar inte av det? Antingen kan du helt enkelt bara ta ner henne så fort du vaknar, så att hon blir störd av att sova i sängen och väljer en bättre plats. Se då till också att hunden förstår att den inte är välkommen i sängen, använd blick och timing på så sätt att du får en reaktion från din hund som visar att den förstår att du avvisar den. Det bästa är om du inte lyfter ner hunden utan istället får den att gå ner själv. Med kommando, blick och kroppsspråk.

Eller så sätter du upp kompostgaller en tid tills hunden hittat en ny sovplats så att den inte kommer åt att hoppa upp till dig.

Cam88
0

#3 självklart gör jag de så fort jag ser det! #4 det har varit min tanke att sätta upp något så hon inte kommer upp i sängen, jag får prova de :) Tacksam för era tips :)

Medarbetare på Chihuahua