Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1045 ggr
lisette
0

nadja vakthund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi är ofta ute med hundarna samtidigt som vi håller på med annat i trädgården. tyvärr bor vi längs en väg där det ofta går folk med sina hundar.

nadja är OTROLIGT vaktig av sig och får hon syn på en hund (eller en människa) så springer hon ut på vägen med ragg och börjar skälla på varelsen som går på vägen. hon slår verkligen dövörat till och skiter fullständigt i vad man säger. det är hopplöst.

för ett tag sedan så dök hon en golden tik som kom gåendes i koppel. hon tryckte ner den andra tiken.

jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra annat än att sätta staket (som ska göras när det blir mjukt i marken igen).

har ni tips?

KerstinP
0

Det är inte lätt när de är så vaktiga. Vi har staket runt tomten så min springer innanför staketer och gapar har inte lagt ner så mycket jobb på min Semla. Ska man få ordning på detta får man nog lägga ner en väldig massa tid. Försök att locka henne med något hon tycker är roligt , någon älsklingsleksak på ett positivt sätt (lätt att säga Flört) och när hon bara tittar åt ditt håll så belöna med godis korv eller köttbullar eller något annat riktigt gott kanske fattar hon att Du är ännu mer intressant än de andra, så får vi se vad som händer. Gapa och skrika på hunden har ingen effekt, matte är ju bara arg så det är ingen idé att gå till henne. Hör av dej igen så vi får höra hur det går.SkrattandeLycka till.

DEFENDER
0

Detta låter ju inte klokt .låter du hunden springa lös när den visar ragg man ska inte låta hunden gå lös när man inte har pli på den jag blir sur när folk kommer med sin hund lös och jag har min hund koplad som tur älskar min hund andra hundar men de finns ju de hundar som hugger direkt Se till och få upp staket omedelbart annars har du hund ägare som ser röttSkrikandes

Faxlin
0

Att ropa när en hund skäller är att hålla med hunden har jag fått lära mig. Hunden tar sig ton när den skäller och det gör man som ägare också. Så om man skriker till en hund som skäller så tar hunden som att man hjälper den att skälla. Inte riktigt det man är ute efter då.

Jag har själv problem med min tik här hemma kan jag berätta. Hon har blivit påflugen så många gånger av andra hundar när vi inte hade staket. Att hon nu tror att anfall är bästa försvar. En rädd hund är farligare än en aggresiv hund. Jag har nu gett henne en månad för att se om jag kan komma tillrätta med detta problem som blir allt större. Om inte får hon somna innan hon lyckas skada någon annans hund rejält.
OBS! Nu har vi staket, och det hjälper inte ett dugg kan jag säga. Hon flyger över som om det inte fanns. Så här går hon inte lös längre. Men det känns trist att bara kunna ha henne lös uppe vid stallet och ute i skogen. Träffar vi hundar lösa i skog och mark är hon snäll, tror hon känner att hon har mer plats då. Och så är det inte där hon blivit attackerad heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Det är väldigt tråkigt när hunden blir så där inför möten med andra. Oftast är de värdens goaste innomhus där de känner sig trygga. Sorgligt om man måste ta bort dem för att de inte fungerar ute. Mycket tungt.

Faxlin
0

Ja men ämnet hundproblem och problemhundar kan göras hur långa som helst. Något vi alla inom hundvärlden stöter på ibland. Ofta är det saker vi inte rår för själva heller. Men man får aldrig glömma skillnaden på dessa två benämningar. Många som blandar ihop det tyvärr. Jag har egentligen ingen problemhund, jag har hundproblem. Och anledningen är jag själv. Jag har inte hittat rätt sätt att hjälpa min tös över hennes rädsla.

Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Du är så klok. Kunde inte ha sagt det bättre själv.Flört

Faxlin
0

haha, just nu känner jag mig faktiskt allt annat än klok. Så om du märker att jag svammlar någonstans så hejda mig är du gullig. Känns som om jag för tillfället sitter och skriver i vild förtvivlan för att inte tänka på hur illa det kan sluta här hemma med mitt barn för tillfället. usch, inte kul när små barn blir sjuk.
Nu vill jag ha en barn.ifokus sajt där jag kan gråta ut hos en massa föräldrar som lider med mig.
Hualigen vad ömkligt det lät då!Förvånad

Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Man får ömka med sej själv och familjen när det är jobbigt det är helt okej. Ska hålla tummarna för lillan så febern vänder snart.

lisette
0

# 2 mmm men så är det defender. jag ska kunna ha min hund lös utan att hon springer på andra varelser. tyvärr har vi inte haft hon sen hon var valp. vi fick henne i september, hon är tre nu.

som jag sa, så fort tjälen gått ur marken ska det upp staket.

lisette
0

jag tror iofs inte nadja hade fått sin kropp över ett staket. hon hade nog nöjt sig med att stå innan för och skälla.

jag håller med defender. vi måste ha bättre pli på henne, men jag vet fan inte hur vi ska gå till väga. bruksklubb i all ära. men vänte tid på ett år på den närmsta? hmmm nej.

därför jag ville höra era visa råd.

Faxlin
0

Ja, lisette med tanke på min tös så ska jag nog vara extremt tyst i detta ärende. Hmm, känner mig som en dålig matte när det gäller denna biten. Hade varit lättare om hon inte varit rädd.

Vet du vad som utlöst att hon beter sig som hon gör?

Audiatur et altera pars

lisette
0

som jag sa. hon är väldigt vaktig. jag tror det är det som är grunden.

Faxlin
0

Då kan vi nog träna bort det.
Börja från start med de vanliga lydnads övningarna. När den lydnaden siter kommer hon inte dra för dig, så har ni kommit en bit på väg. Även om man inte fått bort beteendet.

Audiatur et altera pars

DEFENDER
0

#12 Hej är du med svbk där kan du få väldig bra hjälp med hunden.

KerstinP
0

#10 Har ni så lång väntetid på er brukshundsklubb här är ingen väntetid alls än så länge.

lisette
0

#15 mmm tyvärr har vi det, den är väldigt eftertraktad tydligen.

illris
0

Där jag bor finns det dom som skiter i koppel lagen i bostads områden. tråkigt & det kan bli en dyr historia som råkar ut för deras agressiva hundar som dom jämt ska ha lösa. jag har själv råkat på några stycken av dessa ilskna hundar. då heter det jämt att han/hon vill bara leka men den gör mer än leker , den hugger hej vilt ! en del hanar försökte till & med sätta på min pyrre tik när hon levde. då blir man faktiskt förbannad !  en har en great  japanese dog som är hund ilsk till tusen. den flög på båda mina hundar ! men som tur var så högg pyrren ifrån så att denna hanhund blev skraj. nu har det kommit en gubbe med en ilsken lös schäfer tik som är hatisk mot andra hundar oavsett kön. sa till gubben en kväll att han skulle koppla henne så att hon gav sig på min husky & valpen,men det var så jobbigt menade han. vilken knäppskalle va!   hunden lyder inte alls. när han har henne kopplad & går förbi mig ibland så kastar sig hunden ut mot mina hundar & hugger i luften så att det smäller i hennes tänder ! otäckt ! & otrevligt ! han har ingen pli på sin hund