Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 804 ggr
Vizzla
8

Att tänka till före..

Blir så ledsen när jag ser folk som inte tänker till innan dom gör nåt. Just nu är det  några par här nere på stranden och grillar och leker med två "kamphundar". Kul so far. Sen ser jag dom knyta upp den ena hunden mot ett träd, med halsband på (ser inte vilken typ) och sedan kastar dom pinnar ut i vattnet som den andra får hämta. Jätteskoj! För den hund som får hämta. Den andra stackars hunden skriker, kastar sig framåt i halsbandet, får ett ryck i nacken och ylar, gör om samma procedur varje gång pinnen kastas och hen inte får springa efter som den andra hunden.

Varför gör man så? Hundens nacke tar ju jättestryk av detta! Jag föredrar ju sele i alla lägen och respekterar dom som nu vill ha halsband men SER dom inte att hunden kastar sig framåt och halvt stryps? De sitter flera pers där nära som lätt skulle kunna hålla i hunden istället för att ha den uppbunden på det viset.

Tycker synd om hunden.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

mopsen12
6

Har/hade du ingen möjlighet att gå fram och säga till?

tuvab
0

Usch vad hemskt! Var hunden kanske så pass stark att de inte orkade hålla tillbaka hunden? Då tycker jag man binder upp den andra hunden också isf :(

[eskils]
1

#0 Håller med dig helt, urdåligt gjort, stackars hund! Folk som saknar empati borde inte få ha djur. Hoppas du sade till dem.

[elmaek]
1

Förstår inte hur folk fungerar ibland.. är det så svårt att bara hålla i ena hunden istället? På så sätt tränar dom ju hunden att chilla medan den andra får ha lite roligt så länge. Eller om dom nu var några stycken kunde någon kastat pinne med den ena och någon annan person göra nåt med den andra? Svider lite i ens hund-hjärta att höra om sånt här.
Men alla läser väl inte på om hundar så som de flesta här inne gör.. alla är inte så intresserade av hundar som de flesta här inne är.