Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2586 ggr
MelliPirelli
0

Spåra med halsband

Jag har sett en hel del som använder halsband när det spårar. För mig har det alltid varit en självklarthet att när man spårar så är det sele som gäller. Nu har jag en tjej som tycker att sele inte alls är kul…

Vi har använt y-sele på promenader och hon går som hon skitit på sig. Ville träna drag (specielltbeställde en rosa sele från björkis), men hunden gick knappt en meter med den på sig.

Varför använder man just halsband när man spårar? Vad är för- och nackdelar med att använda halsband?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

fridaaocrazy
0

Jag andvänder absolut sele när jag spårar! Med halsband så kan ju linan trassla in sig lättare.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
1

Går lika bra med halsband som med sele när man spårar.
Jag har dock alltid sele, tycker det är bäst 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Agda
1

När vi spårat upp en skjuten älg vid jakt så har hunden alltid haft halsband på sig. Det är lättare att ta av när hunden springer lös i skogen, lättare att stoppa undan i ryggsäcken. Vi har aldrig heller använt spårlina, utan vanligt läderkoppel.

Sugar Mist
0

Jag använder sele då Opsis uppfattar sele som "Jobb", men använder inte spårlina då han springer efter fåglar, och det resulterar upprbrända händer- jag har varit med förr.

-

Vizzla
0

Vi använder sele. Tycker det är bäst och hundarna funkar bäst i sele.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[jenny-]1
0

Om man ska ha släpande spårlina eller ha spårlina och gå långt bakom hunden kan det vara trevligare att ha sele. Om linan fastnar i något (i skogen finns många roliga saker att fastna i om man är en lina) som tar stopp och har hunden haft högre fart så fördelar en sele "rycket" som blir bättre och nacken klarar sig undan. Går man dock hyfsat nära bakom och håller i linan, hunden har lågt tempo eller rent av spårar lös så spelar det nog ingen roll om du väljer att ha sele eller halsband.

Min kille har olika selar till olika "jobb" (personspår, viltspår, söka efter person, söka efter föremål, kantarellsök, karljohan-svampsök osv) även om han jobbar lös och det blir väldigt tydligt för honom att han ska jobba och vad han ska jobba med.

Om din hund tycker att selen är obehaglig och inte "vänjer" sig så är det svårt att veta om ekvationen blir jobbig sele + roligt spår = helt ok med sele för det är så roligt att spåra eller _jobbig sele + roligt spår = vill inte spåra för det betyder att jag måste ha den obehagliga selen på mig…

_Gör det du tror passar din hund och dig bäst! (och vill du använda sele finns det ju en salig blandning av olika modeller, någon annan modell kanske känns bättre?) :)

vallhund
1

Jag har oxå olika selar, en till drag, en till personspår o en för promenader/hajk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

felzena
2

Jag använder både och, men mest sele. På jakten blir det simplare att använda halsband. Som #3 skriver det blir enklare att släppa lös hunden och att de är lätt att stoppa undan det när man har mycket saker med sig ex. ryggsäck, vapen, pejlutrustning.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[jahoda]
0

Jag använder stryphalsband kopplat i båda ringarna (alltså ingen strypeffekt). Detta är för att vi tränar IPO-spår och då har man på tävling kedjestryp. 

Halsband kan hjälpa hunden jobba med låg nos och hålla lägre fart. Trivs din hund inte i sele är det inget fel att spåra i halsband, hunden fattar att den ska spåra utan sele som arbetstecken. Ett bra spårarbete ska inte komma via hjälpmedel utan en hund som är rätt tränad ska spåra lika bra oavsett hjälpmedel.

[jahoda]
0

Glömde skriva att har man halsband på är det enklast om man har linan under magen på hunden, annars blir det lättare trassel och ligger hunden på kan det bli svårare för den att jobba med låg nos :)

[jenny-]1
1

Ingen som har skrivit att hunden inte kan spåra utan sele och att det är ett hjälpmedel. Ser inte hur selen skulle kunna vara ett hjälpmedel? :)
Däremot, har man "arbetskläder" till hunden blir det en tydligare arbetssignal - hunden vet redan när den får på sig selen vad som förväntas av den. På min hund syns det tydligt i hela arbetssättet, men alla är olika. Får han på sig personspår-selen så är han beredd på att fånga upp ett spår så snart han får sitt kommando, och får han på sig kantarellselen eller sin söka-efter-föremålssele så vet han redan innan att när kommandot väl kommer är det högre nos som gäller. Dessutom tar han pauserna bättre (då selen åker av). Givetvis kan han spåra utan sele också. 
På samma sätt kanske din hund kopplar ihop stryphalsbandet med jobb, om du då inte alltid använder det :)
Använder man halsbandet till att få hunden att hålla lägre fart tycker jag det blir mer ett hjälpmedel än att sätta på en sele. :)
Tävlar man, som du gör, har man ofta helt andra krav och ambitioner än någon som vill spåra enbart för aktivering. Man ska ha det som passar en själv och hunden helt enkelt!

[jahoda]
1

#11 Med hjälpmedel menar jag alla tillbehör man använder, inte att det är något "fusk" i att använda just sele :) 

Och du har rätt, alla hundar är olika. Men många har inställningen att man måste ha just sele när man spårar, det håller jag inte med om. Så om TS hund inte trivs i sele tycker jag halsband kan vara ett bra alternativ istället!

[jenny-]1
0

Ah, då förstår jag :) och håller med dig om att sele inte är något måste!