Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1131 ggr
felzena
0

Svår seprationsångest

Hej! För ett tag sedan var jag tvungen att ta bort min ena hund. Efter det så har min andra och nuvarande hund, Nalle, fått svår seperationsångest och det har han aldrig haft innan. Från att ha kunnat lämna dom ensam en stund inomhus och några timmar i hundgården till att inte lämna honom ensam för en sekund. Jag har full förståelse att det blev en stor omställning för Nalle när han blev ensamhund då han aldrig har varit de tidigare. Nalle har alltid varit lite egen av sig, helst legat i ett hörn på kvällen och tuggat på ett ben istället för att komma upp i soffan och mysa framför tv'n. Han har inte haft så stort behov av närhet. Men sen jag var tvungen att ta bort min förra hund har det blivit stora förändringar. Han vill ha mycket närhet, kärlek och mys vilket jag INTE har något emot, absolut inte. Har fått en helt annan relation till honom. Men det som är problemet är just separationsångesten. Det går inte att lämna honom för en minut då ylar/piper han direkt, går inte att duscha utan att han piper utanför toaletten, om bara EN familjemedlem går ut ur huset så står Nalle vid ytterdörren och piper en stund. Som tur är kan jag ta med mig honom på jobbet så han slipper vara ensam, men ibland måste jag lämna honom några minuter själv i kontoret och då drar han igång en sorgsen sång där inne. Det här har blivit jätte jobbigt för alla, vet inte vilken ända jag ska börja i. Har börjat på ruta ett i ensamhetsträningen men jag kommer mig ingenvart, det skär i hundhjärtat varje gång jag är tvungen att lämna honom några minuter. Någon som har något tips? Det är tungt för oss alla här hemma som var tvungen att mista vår bästa vän.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[maloue]
1

(Nu vet jag inte om ni redan gör detta men..)

Ett tips är att strunta i honom helt när han piper/ylar eller vad han nu gör för läten. Då om ni går till honom så fort han börjar ''gråta'' efter er, så kommer han tillslut att koppla det till, ''jaha, om jag ''gråter'' så kommer det någon!''. - Alltså han kommer mest troligtvis att fortsätta. 

Om ni däremot total ignorerar honom så kopplar han det till att det inte är någon mening att låta, för det är ändå ingen som kommer. 

Beklagar sorgen över er älskade familjemedlem Hjärta

[Forest]
0

Hur länge sen är det ni tog bort eran gammla hund? Beklagar verkligen förlusten. Jag tror att hundar kan vara i sorg och att det kan ta tid att komma över förlusten av sin vän, det låter som att han fann sin dos närhet av gammelhunden och antagligen var det en trygghet i hanns liv

Jag skulle prova mig lite fram med ge någon svårt ätbart kanske en kokong med fryst mat i kanske färskfoder eller annat. Akterveringsboll eller annat. Men att testa köra ge den stäng minska utrymmet till bara ett rum och gå ut vänta några minuter och sen in. Backa helt enkelt i ensamträningen, gör detta flera gånger per dag om ni kan. Det kanske kan hjälpa. Sen kan man även markera av att hunden inte behöver stå o pippla vid ytterdörren att sätta en grind för kanske hjälper honom att koppla av. Det var bara lite ider jag hade någon kanske hjälper er och honom.