Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 778 ggr
Peak303
0

Behöver råd!

Har under de två senaste åren(om inte längre) suttit och funderat fram och tillbaka vilken hundras jag ska skaffa mig längre fram när jag har pluggat klart. (ca. 3 år dit)

Vill då skaffa mig en ganska aktiv hund då jag själv är aktiv. Har länge funderat på en Sheltie då jag känner att det är en hund som passar mig. Har träffat flera stycken hundar i den rasen också. 

Men funderade lite på vad man ska välja för kön på hund, tänkt på en hane. Men vill gärna veta mer om just kön val. Har hållit på med kaniner sedan jag var 8 år och på kaniner kan man se tydliga skillnader på honor och hanar. Där honor väldigt ofta är rätt mycket envisare än hanarna. Kan det vara så med hundar med eller är det annorlunda?
Har(eller ja pappa) haft en hane och tikar ur rasen westie men minns inte hur våran hane var i psyket då jag var runt 7(19 idag) när han avlivades. Har haft tikar fram till idag, var av ena lever fortfarande på 11 år. 

Finns det några större och mindre ras sjukdomar på Shelties som man bör ha koll på? Med tanke på att jag gärna vill att hunden ska kunna följa med mig väldigt ofta på både promenader, springturer och träningar för hunden.

Funderar även på det då jag inte riktigt vet om jag vill ställa ut hunden utan mer träna agility, spårning och andra liknande aktiviteter. Finns det uppfödare som har stamtavla på hundarna men som inte (bara?) inriktar sig på utställning på det viset?

Väldigt tacksam för svar! 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[linn8]
0

Har du bestämt ras?

IdaL
0

#1 Står ju att hon funderar på en Shelite i texten 😉

[linn8]
0

jag bara undrar för det står funderar…

IdaL
0

#3 Hon har ju 3 år kvar att bestämma sig, behöver ju inte spika rasen nu! Tror det är därför hon undrar frågorna, så hon kan se om rasen passar henne ;)

[linn8]
0

Ok

Peak303
0

#3: Ja jag funderar på en Sheltie. Har inte bestämt mig helt då jag vill ha svar på de frågor som står i texten innan jag bestämmer mig om det verkligen är rätt ras eller inte. 

Vill inte skaffa en hund om det visa sig att den inte kan hänga med eller klara av de saker jag skulle vilja göra med hunden. Där av, funderar.

-'  Malin Hultman

Peak303
0

Någon här som skulle kunna hjälpa mig med mina frågor?

-'  Malin Hultman

[linn8]
0

Sheltie kan få förvuxna ögonfransar har jag hört.

KlaraT
0

Prova att fråga på sheltie iFokus ifall du inte får svar här :) 

Vad jag förstått så är det inte särskilt stor skillnad på tikarna och hanarna, dem är väldigt lika. Vissa tycker att tikarna kan bli lite bitchiga osv., men själv tror jag att det är väldigt individuellt.

http://sheltie.ifokus.se/discussions/4d71365eb9cb46221d04ddac-tik-eller-hane-fordelar-nackdelar <-- Här har du en bra tråd om skillnader på könen ^^

Dem kan ha problem med ögonen så man ska titta upp att föräldrarna är fria från sånt. Det står vilka sjukdomar det är på SKK.

Men på sheltie iFokus så kan du nog få bättre och längre svar, så fråga där oxå. 🙂

Peak303
1

#9: Tack så mycket, jag tog och skrev ett inlägg där. 
Jag känner att jag kommer vara ganska noga med val av hund och uppfödare, är därför jag börjar kolla upp saker och ting redan nu. 🙂

-'  Malin Hultman

[linn8]
0

Okej, min mamma hade en sheltie när hon var liten.

tjoopa
0

#10 Bra att vara förberedd 👍