Vilken ras- tråd.
Jag är någorlunda inne på vad min nästa hund ska vara och jag är mest nyfiken på vilka raser som skulle kunna passa mig.
Jag kör det mesta, spår, sök, uppletande, rapport, freestyle, frisbee, agility, dog parkour och lite annat smått och gott.
Jag söker en hund med rejäl motor och som aldrig säger nej till att jobba, och kan jobba i några timmar utan att bli fööör trött.
Jag söker en medelstor hund, ingen trim eller klipphund, ingen krullhund och ingen hund som aktivt används inom jakt, jag gillar vallhundarna men gör undantag för vissa raser.
Jag vill inte ha en hund som går över 60cm. Smidig kroppsbyggnad, jag gillar Agility och vill ta mig långt så gärna en hund som jobbar snabbt.
Vilken/Vilka ras/er passar mig?
-
Belgisk vallhund?
Borderterrier kanske? :) Kan inte så mycket om rasen, men de jag har träffat har massa energi och älskar att jobba!
#2 Jag är ingen terriermänniska, tyvärr, och jag räknar Border terrier till små hundar.
-
#3 Kelpie är en ras jag funderat väldigt mycket på, vet dock inte jättemycket om rasen förutom att den är lite knepig i vardagen.
-
Sheltie
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
working aussie, bc, tollare, kelpie, australian cattledog.. bara att välja och vraka. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#6 Fast jag vill ha en lite mer robust och tuff hund.
#7 Du rabblade nyss upp de raserna jag funderat på, hoho.
-
#8 Kolla uppfödare, deras linjer av de olika raserna och se vad som känns bäst. :) Hälsa på och få en hum liksom.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tycker du redan har din ras, Aussie ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur vill du att hunden ska vara att jobba med?. Det är stor skillnad på tollare och kelpie i arbetssättet…
Medarbetare på brukshundraser.
#11 Jag är ganska flexibel, det kvittar ganska mycket om de jobbar självständigt eller inte, då jag redan har en ganska självständig hund hemma. Eller två, faktiskt, så jag är om man kan säga det "van". Jag tvekar dock på tollaren då jag känner att de kanske inte orkar med mitt tempo. Jag vill att hunden ska orka hålla med i mitt tempo, jag är ute 1-2 timmar i skogen och jobbar med min Aussie, kör någon halvtimmas trickträning om dagen och cycklar någon vecka i månad, jag vill ut mer och jobba mer, men det är vad han orkar. Jag vill helt enkelt ha en hund som orkar mer, vill jobba mer.
#10 Helt klart, kommer nog alltid finnas en Aussie hos mig, men jag vill ha en annan ras också!
-
#12 Okej. Jag och mina hundar är ute betydligt mer, och min tollare tackar aldrig nej. Igår tränade vi lydnad, spår och uppletande + simning, han tappade inte tempo alls. Många av våra dagar ser ut så. Allt beror på vilken linje du köper tollaren ifrån. Köper du från en mer showinriktad kennel så kan du ju räkna ut själv vad du får för något, sen finns det självklart undantag.
Medarbetare på brukshundraser.
#12 Men du har väl inte haft din hund så länge än? Även när det gäller "arbetsraser" handlar om att jobba upp orken hos dem, och det kan ta varierat med tid beroende på individ och omständigheter.
#12 var inte opsis understimulerad när han kom till dig? Har för mig att du sagt det.. Isf kan det vara det, att han inte är van vid att hålla igång. Sådär set en dag ut för mig och nimbus (svensk lapphund/terrier) och han tappar inte orken, koncentrationen kanske inte är på topp men orken har han. Passar en understimulerad tollare (Micke) och jag gjorde slut på honom genom en promenad, när vi var påväg hem så stannade han helt plötsligt och la sig ner… Vi hade gått typ 6 km… Men han är inte van vid det, vilket var orsaken.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#13 Härligt! #14 Nyss och nyss, i mitten av maj kom han, och vi har hållt igång ungefär sedan dess, tycker han borde orkat mer nu.. #15 Jo, hdet ända han kunde var att sitta, sitta fint och stå på bakben.
-
#16 Som jag förstått det tränar du en del i vardagen också, som du själv nog kanske inte räknar som riktogt krävande träning. Men du får ha i åtanke att du tagit över en hund med ett visst bagage, och det tar olika lång tid att acklimatisera sig. Omställningen kan vara större för honom än du tror. Därmed inte sagt att du inte kan kolla efter annan hund, men ha lite is i magen. Det lan ta över ett år innan en hund "bott in sig" mentalt med nya vanor, nya krav, nya intryck, ny träning, ny förare, nya signaler, etc. Ge honom en chans att blomstra i all sin glans innan du "dömer ut" att han inte kan leva upp till dina mål :)