vilka har dalmatiner?
Hej :) Hur många här inne har dalmatiner? Ni som har det, vad tränar ni med dem? Vilka tränar sina hundar runt hästar och vilka skulle vara intresserade av mer grenar som handlar om just häst och hund?
Jag har en dalmatinerblandning, mest dalmatiner i henne. Jag tränar just nu grundlydnad med henne på klubben, sen viltspår och personspår hemma, även drag har vi testat på. Hon tränas inte runt hästar då jag dels inte har någon häst och sen inte ser någon som helst mening med det.
Okey.
Jag söker människor med renrasiga dalmatiners dock.
Varför ser du ingen som helst mening med att träna i stallmiljö? Dalmatinern är ju trots allt en "hästhund" som älskar stall livet!
Har också e blandras med 75% dalmatiner, tränar agility, lydnad och testat lite smått med spår.
"tränar" inte honom runt hästar då jag inte ser någon mening i de heller men han är ibland med i stallet men de är inget han föredrar. Anser inte heller att de är en "hästhund" utan det är en drivande, sök och spår hund som i vissa fall är tränade att tex. följa häst och vagn men inte en hund som är ideal för att vara i stallet.
#2 jag ser inte dalmatinern som en hästhund, det har den inte varit på många många år. I så fall kan jag lika väl ha den springande runt brandbilar för där har de också varit ;) Men hade jag däremot haft häst/hästar så hade den fått följa med och då hade jag tränat den så den hade klarat av det, men det hade jag även gjort om det vore en schäfer jag hade.
#4 absolut.
Min gammhund har alltid vart med ut och hon älskar det och är som allra lydigast när jag sitter på hästryggen då hon är 100% fokuserad på mig, och det är en rottisblandning.
Men själva syftet med denna fråga är för framtida projekt och söker därför folk som är intresserade av just att jobba med häst och hund i kombination och just då dalmatiner för att bevara lite historia och för folk som faktiskt VILL kombinera dessa två.
Vi har två dalmatinrar, en 10-årig hane och en 4-årig tik. Tiken tränar jag ibland agility med på hundungdoms bana inne i stan, men mest tränar jag trick och lydnad med dem hemma. Vi har hästar och det händer att de får följa med till stallet ibland. Vi har funderat på att låta tiken följa med när vi är ute och kör med ena hästen, men det har inte blivit av ännu.
Såg att det var några månader gammal inlägg men vill ändå svara. Jag har 2 Dalmatiner hanar just nu. En på 4 år och en på 1 år. Tränar inget speicellt med dem. Tränar mest själv. Tränar vardagslydnad i hemmet och är mycket i skogen och hoppar och springer runt där. Dem fick även letar efter lite mat och godis där. Åker inlines med dem. Älskar Dalmatiner och vill gärna har fler än 2 dalmatiner om tiden och ekonomin tillåter.