Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 722 ggr
northofsweden
0

Vilken ras??

Jag har planer på att skaffa hund men har lite rasångest. Vilken ras ska jag välja?

Har alltid haft hundar i familjen, gått på naturbruksgymnasium med inriktningen djurvård och gjort praktik på flertalet olika "hundställen" som hunddagis, slädhundar, hundhem i utlandet mm så jag skulle säga att jag är mycket hundvan.

Har för närvarande en Shiba som är åtta år, hon bor dock kvar hos mina föräldrar ute på landet där hon trivs bättre..

Jag bor nu i lägenhet inne i stan men har hyfsat nära till skog och brukshundsklubb.

Shiban har aldrig varit särskilt förtjust i det där med träning och vill helst bara vara ute på promenader och träna små trix som rulla runt och "dansa".

Det jag söker i min framtida hund är en glad och arbetsvillig individ som jag kan träna lydnad, rallylydnad, spår, sök mm med. Men som även kan koppla av och nöja sej med långa promenader vissa dagar. Har aldrig tidigare tävlat men ifall träningen går bra så är det såklart att det även blir någon tävling. Gärna en hund som är större än shiban, kanske 45-60 cm i mankhöjd.

Någon som har nåt förslag på en ras som eventuellt skulle kunna passa? Tacksam för svar!

Frida B
0

Labben? Eller golden?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lathundarna
0

Jag får upp storpudel och riesen (nättare tik) i huvudet av din beskrivning, men vet inte riktigt varför 🤪

Mlyy
0

Australian Shepherd?

northofsweden
0

#1 Har faktiskt funderat lite på en labrador, dock så har alla jag träffat varit så överförtjusta i folk och jag skulle gärna ha en hund som inte älskar alla. Men helt klart en jätte charmig ras! :)

Hiro
0

Många hundar skulle passa in på det du vill :) Jag rekommenderar att du läser lite om jaktlabben och se vad du tycker om den :)

[Bambis]2
0

Boxer?

Mr_Si
0

Springer Spaniel kanske kan passa? De jag har träffat har varit lite mer avslappnade med andra människor än labradorerna.

[Cras]
0

vit herdehund eller welsh corgi cardigan? ;)