Hur träna 2 hundar?
Hej!
Jag har en tik sedan tidigare och har nu även fått hem en tikvalp. Jag har funderingar angående träningen av hundarna. Med t ex valpen vill man ju gärna börja träna inomhus för minsta störning, men hur gör jag med andra hunden då? Hon vill ju gärna vara med och kommer komma fram till mig och valpen. Likadant om det är tvärtom, att jag tränar den äldre hunden och då kommer självklart valpen fram till oss.
Hur ska man göra? Hur har ni gjort?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Platslägg den vuxna hunden under tiden, och pinnträna valpen när det är dens tur att "chilla". Funkar både inne och ute och är bra (och lite tröttande för en del) träning.
Vad menas med pinnträna? Min vuxna tjej är ganska bra på att ligga kvar, men om hon kommer fram till oss, ska jag då avbryta träningen med valpen och gå och lägga den vuxna igen?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Pinnträning = att kunna sitta/ligga/stå (hunden väljer själv) där husse/matte fäster kopplet och vara lugn och avslappnad och inte stå i full koppellängd och vråla.
Med Lollo gick jag bara neutralt tillbaka och hade Allvar (då valp) under frikommando under tiden. Nu tränade jag i och för sig aldrig inomhus då Allvar skulle få in att inne vilar man (han hade liiiiiitegranna svårt för det som valp), men det borde ju kunna gå ändå.