Tips på ras/finns rasen för oss?
I framtiden funderas det mycket på en stor hund men svårt att hitta passande ras.
Vi vill ha en stor hund som kan "agera" vakthund men som egentligen är världens snällaste emot allt och alla. Så vill typ ha en "ser läskig ut men är snäll"-hund om ni fattar vad jag menar ;)
Samma aktiverings krav som typ en powder puff/chihuahua, funka med små hundar (har ju powder puff och chihuahua), funka med katter, funka med barn, funka i nya miljöer med nya människor
Inte så mycket päls som tex en leonberger, men lång päls är okej.
Raser vi kollat på och ev är intresserade av är skotsk hjorthund, och birard. Inte intresserad av bullmastiff.
Tänkte även skicka intresse anmälan till tex hundstallet, och liknanade sidor när det är dags för att se vad dem har inne, men någon som annars har tips på passande ras? :)
Jag tror att skotsk hjorthund och briard kräver mer än en de raser som ni har. Båda är mkt motionskrävande och briarden måste arbeta med huvudet också, t.ex. genom bruks. Lycka till!
Jag tror också att skotsk hjorthund och briard är en aktivare typ av hund än vad ni söker.
Kollat in grupp 2? Där finns flera större hundar, varav många används främst som sällskaps- och familjehund.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Förlåt mig, men att kräva att en stor ras ska ha samma aktiverings behov som en liten Chihuahua är nog inte realistiskt, de flesta hundar har ett mycket större behov av aktivering , där får ni kanske tänka om en stor hund bör också kunna kontrolleras till 100%..
#1 Jag har fattat det som att skots hjorthund är som tex en whippet i aktivering nivån? och vet fler som har sina whippetar som jag har mina 2 hundar, det enda är att en vinthund MÅSTE få springa löst då och då medans mina hundar tycker det är kul men det är inget MÅSTE?
Briard verkar vara lite mer arbetshund ja :/
Men det var mest exempel så får man ett hum vad vi söker :)
#3 nu förstår jag inte var du menar? så för att mina hundar är små räcker det med att dem går ca 15 min promenader varje gång? och bara för att mina är små behöver man inte ha någon lydnad (kontroll) på dem?
PS: Kan tillägga att jag är uppväxt med golden och "gammal dags" schäfer (gårdshund ej arbetshund) så är van vid stora hundar när det kommer till koppel träning, motion, osv, min golden gick bort 2010 :(
Vill ej ha golden igen pga all pälsvård, annars är dem bra hundar, vill ej ha schäfer då dagens schäfrar kräver för mycket :)
Ingen Briard, det är en aktiv hund som kräver arbete.
Går man upp i storlekarna kräver raserna mer också, ni får nog tänka om i aktiveringsväg om ni skall ha en större hund.
Du vill inte ha Leonberger bara p.g.a pälsen? Briarden har ju också en hel del päls som jag kan tänka mig kräver mer pälsvård än en Leonberger dessutom. Om Leonberger är något ni kunde tänka er tycker jag ni inte skall haka upp er på pälsen.
Skotsk hjorthund trodde inte jag var så krävande, bara att de måste få möjlighet att springa lösa?
Korthårig sankt bernhard?
broholmer och grand danois kanske? broholmer vet jag inte så mycket om, men de kanske har för mycket vakt ändå? GD kanske kräver mer, jag vet inte?
Visst, hjorthunden funkar bra som sällskapshund men den kräver ändå motionsmässigt betydligt mer än en powder puff/chihuahua - vilket ett av dina krav var att den inte skulle göra. "En halvtimmes promenad, då ägaren går ett par kilometer och hunden springer några mil är lagom" - ur kompendiet Skotsk hjorthund av Elisabeth Espedal.
Men är du medveten om det behovet tror jag absolut att du kan kika vidare på hjorthunden. 🙂
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#6 GD tillsammans med riktigt små hundar kan vara livsfarligt och är väldigt riskfyllt, skall man ha det måste man alltid ha koll och när man inte har koll, bäst att ha dem åtskilda.
Min erfarenhet är att de är otroligt trevliga hundar, men kan vara vaktande, speciellt mot främmande personer, så det beror på hur mycket vakt ts är villig att ha hos nästa hund.
#5 som jag misstänkte, inge briard då ;)
En briard går att klippa så pälsen blir lättare at sköta, en leonberger måste borstas några ggr/vecka + att jag som inte gillar stora hårtussar över allt måste dammsuga 3-4 ggr/vecka, min syster har en sån, jätte trevlig hund men efter 2 dagar här är det hårtussar stora som marsvin lite varstans ;)
#6 tack för tipsen :)
#7 jo men 20-40 min/promenad och en 1 timmes promenad/dag är ju standard för mina små hundar så följer man deras rekommendationen är det inte problem med skots hjorthund, men rassidorna stämmer inte alltid ;)
och tex är jag sjuk så kanske det blir kortare promenader någon dag och då ska inte hunden behöva lida av det liksom :)
#8 helst inte så mycket vakt, skälla när folk kommer gör typ alla hundar och puffen morrar om det är okända men inte mer än så.
Dock är du inne på ett annat ämnt jag fundera på, storleken! Min puff väger ca 6 kg och Chihuahua 4 kg (hon är troligen inte renrasig) så då undrar jag om man kan ha stora hundar ihop med små hundar, man kan ju ha stora hundar ihop med katter utan problem?
Klart det är en risk men är ju risk att ha små hundar med barn under 13 osv också så… :P
#9 Även om du klipper den, måste den borstas för att det inte skall börja tova sig.
En 70-80 kilos hund bland riktigt små hundar är alltid farligt, du kan inte tänka dig en mindre hund, kanske i mellanstorlek? En GD vet jag inte om jag skulle våga ha bland så små hundar, de kan vara väldigt klumpiga och har inte alltid koll på sin kropp. Den GD:n jag delvis bor tillsammans med bor också med en dvärg/mellanpudel(född dvärgpudel men lite för stor), det går helt okej, men pudeln får nog akta sig ibland, de har lärt sig att leva tillsammans och pudeln får vara försiktig mellan varven nära GD:n, men mindre än så skulle jag nog inte våga ha tillsammans med en GD.
#10 jo men tex min puff är klippt, borstar 1 gång/vecka och det räcker, bättre än att borsta 2 ggr och dammsuga 3 ggr/vecka som för syrrans leonberger ;)
Jo, skotshjorthund kändes inte så stor men dem kanske är det? eller om man tar en tik som är lite mindre än hanarna? en tik väger ca 35 kg och är ca 70 cm i mkh, det borde ju funka?
En GD är inte min typ av hund :)