Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2894 ggr
Sugar Mist
0

Har hon rätt?

Vi är fodervärdar till en tik, Penny, och idag la jag upp en bild på Penny och Opsis middag, dvs köttfärs, torrisar, äggula, äggskal och vatten, och kullägaren ifrågasatte det direkt, att vi inte ska mixtra med foderstaten och hålla på, men har hon rätt att tvinga oss att sluta?

Min mamma är lättpåverkad av saker och ser denne som en guru i princip, det gör inte jag. Vi har såpass skilda åsikter om både mat och uppfostran.

Hon menar alltså att Penny, snålätaren, inte ska ha något rått och inte fågel heller över huvud taget förrens efter 2 kullar för hon inte vill ha svaga valpar. Jag tror snarare att hon kommer få starka valpar om Penny får äta mer rått. Och där har vi andra åsikter igen.

Har hon rätt att tvinga oss sluta ge Penny rått kött?

-

Annette
3

Ni äger väl inte hunden om ni är fodervärdar så jag tycker att ägaren har rätt att ställa vissa krav.

Calcifer
3

Som 1 säger är det inte er hund, det är ägarens hund. Om ni tycker så hemskt olika är det ens en bra idé att ha ett samarbete med dem?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sugar Mist
1

#1 & #2 Fast vi äger HUNDEN men vi äger inte 2 kullar efter hunden. Vi blev frågade och jag visste knappt något om hundar då.

-

Calcifer
3

#3 Nä, uppfödaren äger hunden och har rätt till två kullar efter de kullarna övergår hunden till er. Så går det till "på riktigt", så att säga.

[Teddies matte]
5

#3 Ni äger inte hunden innan uppfödaren fått sina kullar.

Lathundarna
2

Är väl bättre att fråga en dietist så att ni dels faktiskt ger hunden allt vad den kan tänkas behöva, och dels har kött på benen (höhö) inför ägaren om att ni faktiskt gör rätt. Då har ni trots allt en kostutbildad person bakom er.

Sugar Mist
0

#4 & #5 Det är så jag har lärt mig och jag tycker det är oerhört synd att Penny i princip kommer svälta ihjäl då hon knappt äter något av torrfodret.

-

Belimas
1

#4 och #5 har tyvärr rätt, ni äger inte hunden förrän den har fått de två kullar som uppfödaren/ägaren har rätt till. Det är så att säga er "betalning" för hunden och innan hunden är "betald" så äger ni inte den, när tiken har fått 2 kullar eller om hon hinner uppnå 5 år innan dess så överlåtes hon till er.

Angående maten, har ni provat färskfoder ?

[Teddies matte]
1

#7 Då har du lärt dig fel, så länge inte uppfödaren tagit sina kullar är det denne som äger hunden.

Ni kan ju börja barfa/ge färskfoder, det är ju något som en hund absolut kan leva på ifall man vill ge rå mat.

Sugar Mist
0

#8 Jo, jag gav henne färskfoder innan, VoH, men pga mammas lathet så började hon ta ifrån Opsis foder istället.

#9 Ja, jag vill BARFa henne, jag har givit färskfoder och hon älskade det. Men uppfödaren vill inte att hon ska äta det. Hon vill inte ha svaga valpar.

--------------------------------------------

Det gör mig oerhört upprörd att jag ses som en barnunge som inte kan något i det här fallet då jag pratat med ägaren och hon säger nu tillsist att hon hellre pratar med min mamma(Som för övrigt skulle fortsatt med Pedigree och RC om jag inte stuckit in fingret)
Men nu är det bestämt. Penny äter endast torrfoder tills hon blir 4-5 år. Jag kommer stå med en halvt ihjälmagrad hund och se henne tyna bort de åren. Fy farao.

-

[Teddies matte]
0

#10 Fast har ni faktiskt pratat med uppfödaren om färskfoder? Du nämner ju bara bilden med rått kött och lite annat, det är ju inte färskfoder.

Uppfödaren har nog inte direkt rätt att bestämma precis allt, vill ni ge färskfoder och det är vad som fungerar bäst borde ni också göra det, bäst är nog att ni tar och diskuterar ordentligt med uppfödaren att det är vad som hunden borde äta, för dennes bästa.

Sugar Mist
0

#11 Ja. Hon säger att färskfoder är bäst men att hon hellre ger torrfoder, för valparna ska göra det. Jag har försökt diskutera men hon är helt orubblig och vägrar. Mamma går ju men hon är lättpåverkad och ser som sagt ägaren som guru, så jag vet inte. Ägarens argument är att om man ger allt gottigt kommer hunden inte äta torrfoder, men färskfoder är något hon fick hos uppfödaren(Det är inte samma ägare och uppfödare.)

-

[Forest]
0

svaga valpar humm det var ett konstigt sätt att se på färskfoder som enjas uppfödare ger alla hennes hundar + valpar, på utställning får hon dessutom ofta beröm för just hur stabila musklade rigäla hundarna är trots att de är småhundar.  Att pudlar äter dåligt är även ganska vanligt jag hade någ gett henne färskfoder tillsammans med torrisar just för att den dagen hon ska bo hos uppfödaren så kan hon äta detta foder som hon ger utan att behöva dalta med foder antagligen. Det är synd att hon inte var mer öppen men kanske ställde kravet när hon ska hit till mig så får ni ta med det fodret hon äter pga foderbytet har skett. Bara en tanke :)

russin
8

Självklart ska man ha en öppen dialog med sin uppfödare och framförallt om denna äger avelsrätten - och ja, han/hon äger endast avelsrätten och du bestämmer själv vilken typ av foder hunden ska ha.

Du har förbundit till att hålla hunden i gott skick, tala om när den löper, överlåta hunden när den ska paras och ska ha valpar - MEN i övrigt är hunden som din egen. Ev finns även avtal om viss utställningsrätt, men det är fortfarande du som har hand om hunden i allting som inte har med avel att göra.

Jag kan förstå om "ägaren" inte vill att ni ska mixtra för mycket med maten, men det finns ändå gränser för hur mycket krav som ska/kan ställas. Men nej, dom kan inte tvinga dig att sluta ge den mat du vill ge hunden så länge du håller den i "bra skick". Vill du ge färskfoder kan du givetvis göra det.

[Teddies matte]
0

#11 Men om hon gillar färskfoder, vad är då problemet, förklara att ni vill ge färskfoder för att hunden mår bäst på det, lyssnar hon inte alls? Fast varför skulle hunden vara tvungen att äta torrfoder överhuvudtaget, ger ni färskfoder så ger ni ju färskfoder, inte behöver ni ju använda torrfoder då eftersom färskfoder är ett helfoder, då gör det ju inget om hunden börjar föredra färskfoder framför torrfoder.

Inte särskilt bra att bli osams med uppfödaren, men om hunden mår bäst av färskfoder och inte mår bra alls på torrfoder borde ju uppfödaren försöka förstå detta.

Sugar Mist
0

#13 Tyvärr är inte ens uppfödaren öppen för färskfoder längre. Endast torrfoder.

-

[Teddies matte]
0

#16 Vill ni använda färskfoder, så använd färskfoder.

Calcifer
0

#17 Å andra sidan kan väl i så fall ägaren anse att det är emot fodervärdsavtalet och i värsta fall bryta det och ta hem hunden?

Sugar Mist
0

#15 Jag vet helt ärligt talat inte varför ägaren inte vill att hon ska få färskfoder, vi ger inte färskfoder för tillfället då mamma tycker det är enklare att ge torrfoder(Även om jag la upp en plan för hur vi skulle dela upp utfodringen…..). Ägaren vill nog att valparna äter torrfoder, därav bör tiken även äta torrfoder. Jag förstår inte hur hon tänker riktigt, hon har en märklig syn på hundar för övrigt också.

-

russin
8

#18 - nix. Man kan inte bryta mot ett SKK fodervärdsavtal genom att ge hunden det foder man tycker är det bästa hundfodret. Det ska väldigt mycket mer till för att ett avtal ska kunna brytas.

fridaaocrazy
0

Din hund kommer inte "tona bort". Hundar äter när de blir hungriga. Min hund tycker heller inte att sitt torrfoder ät det roligaste men han äter när han blir hungrig, det är bra för honom och då kanske han kan få en dentastix/ben eller godis en gång om dan istället (ben håller dock oftast i nån vecka i hans takt haha).

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Sugar Mist
0

#21 Råhudsben och dentastix kommer inte in igenom vår dörr. Skillnaden på din hund och min hund är att min hund ska ha valpar om ett halvår och behöver då vara i toppkondition vilket hon inte kommer vara om hon bara får torrisar.

-

fridaaocrazy
0

Aha, ja det kan ju bli lite problem… :( Annars så får du följa ägarens krav fram tills valparna kommer och då är det hennes fel om honan är i fel kondition och ungarna inte blir friska! Hon måste ju lära sig.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Nicolina
3

#23 Fast att lära sig på bekostnad på ens egen hund är det nog ingen som vill. Jag skulle kämpa för min hunds välmående!

TS, jag hade gått in och lusläst SKK avtal och därefter även slagit en pling till SKK och pratat med dem om vad som verkligen gäller för både dig och uppfödare/hundägaren. Tror också att du ska lita på vad Lo-Katt säger i inlägg #14

[Forest]
1

19 fast ofta äter inte tiken och valparna i regel ur samma skål, eller änds ihop i samma rum. Så det var ett dåligt svar. Hör med Lo katt hon har själv haft uppfödning och har säkert koll på vad som är mest rätt från bådas håll :)

Aristarcos
1

#14 håller med 14 helt och fullt, har själv en fodervärds hund. Nästan ingenting kan göra att uppfödaren kan häva fodervärds avtalet.

Däremot så kan faktiskt Fodervärden häva avtalet….precis vilket ögonblick som helst. Uppfödaren äger bara avelsrätten, och får även stå för kostnader som dyker upp i samband med dräktighet parning, HD röntgen m.m. Annars är kan de inte bestämma något om hur man sköter hunden. Däremot så funkar det ju givetvis bättre om man tänker lika och är överens med varandra.

Mysisa
2

Ett hett tips är att prata med skk och fråga vad dom säger om saken. Så länge du håller hunden i sånt skick att hunden kan ställas ut och valpa utan problem misstänker jag att skk kommer säga att ni får mata hunden med den maten ni anser att hon mår bäst av. Plötsligt blev jag väldigt glad över min underbara uppfödare som litar 100% på mitt omdöme.

minavitas.wix.com/kennel

Hanna Andersson
3

Har själv fodertik. Jag och min uppfödare har väldigt bra kontakt även om vi har delade meningar ibland =) Hon säger med glimten i ögat att jag äger hunden och hon äger livmorden ;) Dvs jag får göra vad jag vill med hunden så länge jag talar om när hunden löper och håller henne i bästa form så det inte ska vara några hinder inför parning, samt självklart hålla mig till dem regler som står i kontraktet.

När det kommer till att ta tillbaka hunden så kan hon inte göra det bara sådär utan det ska gå via domstol. Där hon måste bevisa att du missköter hunden på något sätt.

Jag bytte foder till min hund en gång i tiden då jag ansåg att det foder som uppfödaren rek inte passade min hund efter att hunden hade gått på det ett tag. Talade om för uppfödaren mina tankar att jag ansåg att fodret var dålig för hunden och bytte. För stunden var väl inte uppfödaren gladast på mig men efter ett tag när vi märkte stor skillnad bla att hunden slutade fälla hela tiden och det blev en annan glans på pälsen så gav uppfödaren med sig. Du känner hunden bättre än uppfödaren och jag är övertygad att du inte skulle göra nåt för att äventyra hundens hälsa <3