Belöningsgodis?
Jag är tacksam för att få tips på BRA belöningsgodis! Vi har en schnauzervalp (12 v) som vi har börjat "träna" lite (typ inkallning) efter idér från Kontaktkontraktet av Eva Bodfält. Jätteroligt - men godiset vi köpte av typ levergodis är ointressant, pyttesmå korvbitar också.
Hur gör ni - finns det någon som varit med om detta och kommit på nåt bra?

De flesta hundar brukar gilla Frolic som godis eller om man köper hem lever som man själv kan torka då det smakar mer än den man köper pressad och torkad (enkelt att göra i micron). Sen är det ju inte alla hundar som är gottegrisar så då kan det fungera bättre med en favorit leksak som belöning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Åh tack, vilket snabbt svar! Ja leksaker och GOS kör vi ju med men det ska ju vara lite variation;)
Hur gör man eget levergodis, kan du berätta?

Köp hem vanlig nötlever (brukar vara ganska billigt).
Lägg den hel på en tallrik och kör den på max effekt i micron tills den blivit grå på ytan, ta ut den ur micron och skär i lämpliga godisbitar. Sätt sedan in det i micron på max effekt igen tills dom små bitarna är helt torkade kolla dom ca varannan minut så märker du när dom är torra. Låt dom svalna och sedan är det bara att sätta i en plastpåse eller bunke och använda som lyxgodis till vovven.
Det går även bra att frysa den torkade levern så den inte hinner bli dålig mellan varven
_**/Mvh Anne

De där levergodisarna har aldrig våra hundar gjort särskilt mycket för.
Det finns massor av olika torkade djurdelar att få tag i numera, i bra små bitar. Rekomenderas varmt! Annars kan man ju torka lever som nämnts innan (inget jag fixar dock pga lukten BLÄÄ) eller blodpudding. Halvmjuka godisar brukar vara uppskattat (undvik de m socker i om du kan tycker jag!) Små bitar av kokt kyckling eller liknande brukar ju vara mums. ;)
Eller torkad blodpudding, de är också smaskens! :)
Frollic har jag slutat ge pga av att det kan vara allergiframkallande
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hittade detta recept:
Leverkex
1/2 kg lever
2 äggulor
1 liter filmjölk
1,5 dl majsolja
1,5 dl vetekli
1,5 dl vetegroddar
1,5 dl majsmjöl
1,5 liter vetemjöl, eller mer beroende på hur hårda man vill ha kexen. Mal eller mixa levern och tillsätt övriga ingredienser. Rör och knåda tills degen är fast. Forma till längder. Sätt in i ugnen på 250 grader i ca åtta minuter, beroende på storleken. Skär i bitar. Torka i 50 grader i ugnen i ca fyra timmar. De är färdiga då de är torra på ytan. Kan frysas.
_**/Mvh Anne

450 - 500g lever som du kokar i 1 timme. (Gris el nöt.)
Du kan kolla att den är ordentligt kokt genom att sticka i den och då ska det inte rinna ut blod.
Skär sedan till små lagom godisbitar.
Sist in i ugnen i 75 grader i 30 - 45 min.
Det beror lite på ugnen och hur pass torra du vill ha bitarna. Rör om då och då.
Portionera upp bitarna och frys in det som du inte ska använda.
_**/Mvh Anne
korv brukar va gott =D

#0 Lite nyfiken, vilken schnauzer-sort är det? Dvärg, mellan eller Riesen? Schnauzrar är himla söta, i min valpkursgrupp var det en riesenschnauzer som var jättesöt! Har inte sett honom nu på ett tag, men stor har han blivit!
När Frankie var liten var det bästa han visste sin leksaksnalle, men han gillade (och gör det även nu) frolics. Man kan även ta någon extra smakrik torrfoder och ge endast som godis. Frankie gillar frukt som belöning och grönsallad! hihi:)
Kramar
Det här låter väldigt snuskigt, och det är det också innan man vant sig, men det uppskattas högt av vovvar!
Kyckling-hjärtan som man kokar/steker och skär i småbitar. Det är helt klart en favorit här hemma.
Jag varierar belöningsmetoderna väldigt, mycket beroende på vad det är för moment också. Den bästa belöningen för inkallning (enligt mina grabbar) är att jag, när han kommer slänger mig på marken och rullar omkring. Gärna piper lite också ;) Min ena kille älskar att "brottas" och hoppa på matte så det är guld när jag slänger mig på backen :)
Tack alla för så många bra tips - så jättego'a ni är som tar er tid att beskriva och t o m skriva recept!
Jag var nere på ICA och frågade efter kycklinghjärtan, fanns inte så det har jag beställt lite av.
Till Prisma o Kristall: Mattis är en efterlängtad dvärgschnauzer. Också han tycker det är så HIMLA KUL när man kallat in och han kommer direkt och matte går ner på mage och rullar och busar… Förhoppningen är att vi tillsammans ska kunna bygga upp en stark samhörighet som ger lust att utveckla vardagsträning och kanske lite spår för att det är så roligt.
Lägger in bild så snart jag har en bra - lättare sagt än gjort att fota en svart liten valp…
Är alltså ny och oerfaren som matte och känner glädje över att kunna få råd och tips bland annat här!
Stort Tack igen!
#11 ser fram imot bilder sen =D

Här behöver man aldrig vara rädd för att fråga =)
Bättre fråga å verka okunnig än att inte fråga och förbli okunnig
_**/Mvh Anne
haha.. så sant så biobio:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#11 Vad gulligt! Dem är jättesöta jue:)
Läntar efter bild på honom!
Någon som har en dvärgschnauzer i färgen salt och peppar???
Hoppas att kycklinghjärtan uppskattas, det har då gått hem hos alla vovvsar jag träffat. Det finns inte alltid hos alla affärer, men som du säger kan man ju oftast be dom beställa hem. Jag råkade se de första jag köpte av en slump, och tänkte "det här gillar dom nog, och det är säkert nyttigt". Bingo! :)

*putt*
_**/Mvh Anne
Vi kör med det vanliga fodret han får som mat. Han tror det är godis också ;)
Jag har börjat valpkurs precis nyligen. Där använder vi färdiglagade köttbullar i små bitar. Fungerar jättebra.

*putt*
_**/Mvh Anne