Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2986 ggr
[Camia7]
1

Ja vad säger man? SUCK?

Ja jag  har börjat klicker träna valpen.. antar att inte bara jag (eller hoppas iaf) har detta problem? 

Hon hinner klia sig, slicka sig,hoppa, bita, skita och pissa innan jag har hunnit fram med godisen till hennes mun från det att jag klickade och det tar knappt en sekund… att lära henne sitta kommer inte att bli lätt då hon gör en massa saker innan och sekunden hon sätter sig hinner jag inte klicka eller ge godis på.. har jag en adhd hund eller vadå??? (har dock vart med om värre)

Oshibwa
1

Haha det kommer gå bättre om ett tag. Det skriker typisk valpsyndromet ;) Allt ska hända samtidigt.

[Teddies matte]
5

Det hinner hon knappast göra under en sekund, har du tillräckligt gott godis, är hon alls motiverad?

Börja med klickern inomhus, inte utomhus om hunden har svårt att koncentrera sig.

[Camia7]
0

okej men kommer hon att bli lugnare och lyssna, vara uppmärksam? :)

russin
4

Du ska klicka precis när hunden gör det du vill - godisen kommer efteråt. Klicket betyder liksom att godis är på väg🙂

En valp brukar väldigt snabbt lär sig att klick betyder godis och bli väldigt uppmärksam när dom hör klicket.

idipidi
0

Väldigt mycket hänger på om de gillar godiset eller inte. Min valp var väldigt ointresserad just eftersom att hon inte är alls förtjust i mat och godis. Vet inte om det är ditt problem, men du skrev i en annan tråd att valpen inte var så glad i godis?

Sugar Mist
0

Klicket betyder att godiset är påväg, du belönar du inte klicket ;)

Det kan gå 10 sekunder från att jag klickat till att min hund får godis.

-

Hiro
1

Det som är en av meningarna med klicker är att man inte skall behöva stressa med att proppa hunden. Har man lärt i hunden klicker korrekt så kommer den förstå att då den hör klick ljudet så kommer en godis och kommer därför uppmärksamma föraren (om hunden tycker om godis)

[Camia7]
0

Ja så här är det, hon blir super ivrig och försöker med allt för att få godisen, biter, hoppar, skäller och gör alla konster hon kan komma på. jag ville att hon skulle sitta idag och jag klicka när hon satte sig men hon satt sig varje gång för att klia sig men det hinner jag inte se så varje gång hon satte sig för att klia blev det…

Känns som ingen förstår hur hon är.. är hon inte som en normal valp?

nu har hon fattat att hon ska sitta men hon gör massa saker som att bita och skälla och så sen backar hon en meter fån mig och sätter sig och hinner jag inte klicka på en sekund börjar hon skälla och fara runt igen

idipidi
3

Jag tycker att hon låter superhärlig! :) Är hon inklickad ordentligt så att hon reagerar på klicket? Man måste bara snabb också, timing är superviktigt. Har du kollat in canis klickerskola? Tycker för övrigt att det låter bra att belöna lugna beteenden som sitt, om hon är sådär härligt livlig.

[Murvel]
14

#8 Varför är du så rädd att valpen inte är normal? Du sa precis samma sak om den andra valpen du hade/passade för någon månad sedan. Den var för stirrig och busig.. och inte tillräckligt lyhörd. Och samma med den du har, som inte har så bra koncentration. Antagligen är svaret att JA det är normalt. Ytterst få valpar har något "fel i huvudet."

Det är antagligen du som har orealistiska förväntningar på vad en valp ska klara av automatiskt, innan den lärt sig det. När du blir bättre på att lära ut och belöna korrekt (inget illa menat, det tar alltid lite tid att lära sig klickern ordentligt!) så kommer du säkert också märka att hunden "mirakulöst" blivit mer lyhörd och förstår bättre ;)

[Murvel]
6

För övrigt kan ett tips vara att strunta i att lära henne kommandon så som sitt, och i stället lära henne att ÖGONKONTAKT = godis. Och eftersom hon verkar livlig. Så att vara STILLA + ögonkontakt = godis. Eller leksak, för all del. Du har ju fått höra i flera trådar att godis inte är lösningen för alla hundar. Det blir lätt att hundar sätter sig ner när de har ögonkontakt med någon som är "så mycket högre upp", så det kanske kan läras in av bara farten. 

Om ni har ögonkontakt är det dessutom lättare att få valpen att inse att godis är på väg, så att inte koncentrationen bryts direkt. Den håller då ögonkontakt med dig - hur ska den då kunna kissa/slicka sig/bajsa under tiden :P? Så det är absolut ett tips.

[Forest]
0

hur gammal är valpen och hur länge har du haft den?

Misarn
0

Haha åh vad jag känner igen mig, Kaila är precis likadan och Alice var precis likadan, men för oss ger det med sig haha :-P

Agda
2

Eftersom hon hinner göra en del saker innan du hinner ge henne godiset så tycker jag att du ska skippa klickern nu i början. Ha istället godiset ovanför henne (själv håller jag godisbiten i min brösthöjd ungefär) titta på henne och säg sitt. Hinner hon ändra på sig innan du hunnit ge henne godiset då, testa att ha det längre ned (typ i hennes ögonhöjd).

Det är ju en valp du har, och visst ska man lära in lite vardagslydnad redan från början, men man ska inte ta det superallvarligt om det inte fungerar direkt. Man får ta träningen i små "portioner" till att börja med, en valp är ju en bäbis😉

[Camia7]
0

#13 skönt att veta att jag inte är ensam:)

russin
4

Har du anmält dig till valpkurs ? En bra idé annars🙂 Dom flesta brukar börjar i augusti efter sommaren.

[Camia7]
0

Det gjorde jag innan jag fick hem henne. Den börjar om några veckor

Misarn
1

Vi har haft Kaila i 4 månader nu och eftersom jag klickade in Alice blir det ännu enklare med Kaila. Canis klickerskola som någon föreslog är jättebra så det kan jag rekomendera och sen går vi valpkurs med Kaila så vi får mycket hjälp där ifrån också, valpkurs tycker jag är jättebra att gå, även fast man redan gjort det med sin första hund så är det bra för nya valpen att också få gå:-) När du tränar med klicker så är det bara att ha tålamod och träna korta pass så hon inte tappar koncentrationen och blir trött och uttråkad så tror jag du fixar dethär, alla är vi nybörjare i början men man får inte glömma bort att det bara är en valp och valpar gör som dom själva vill och gör det som faller dom in haha :-) tålamod och återigen tålamod :-) Lägg ner tiden istället med att umgås med valpen, utan krav och bygg upp en bra relation först innan du börjar lära henne en massa trix och kommandon, det mesta faller sig naturligt tidsnog :-)

russin
1

#17 - kul. Det är både nyttigt, lärorikt och en himla bra träning🙂

[Camia7]
0

ja och jag hoppas att tränaren (eller vad dom kallas?) kan hjälpa mig med lite annat som inte ingår i kursen.. fast då vill hon säkert ha betalt?

[Murvel]
2

#20 Ja, det lär kosta extra om det kräver extra "timmar" för deras del. Men du kan ju passa på att fråga frågor under undervisningstillfällena så blir det ju gratis ;)

Hiro
0

#8 Om valpen är inklickad korrekt så förstår valpen att den får en godis då den hör klicket. Då du klickar och valpen då råkar vara på väg att klia sig så ge valpen en godis ändå för det är vad klicket betyder - godis är på väg. Sedan så brukar valpar sitta ned också och inte bara klia sig så du behöver bara vara tålmodig ;)

[Camia7]
0

Jag förklarar hur hon är men ingen av er verkar ta det seriöst. . Igår kväll när hon var trött gick det rätt ockej men gör man det när hon är pigg är det inte speciellt roligt

russin
6

Det är en liten bebis du har och då kan man inte ställa några krav. Inlärning ska vara roligt nu och bara vara några få minuter i taget.

htt
3

Du är nog inte den enda med en "jobbig" valp, det låter nästan som det. Finns säkert någon som haft en liknande valpupplevelse som har några tips! Men kom ihåg- tåååålamod :)

[Camia7]
0

ni verkar då inte ha en valp som jag :/.. pinkar i alla sina bäddar och har dom som lekhörna.. ska jag ta bort dom?

htt
3

Jag hade inte tagit bort dem om valpen sov i dem, men om hon bara pinkar och leke med dem så hade jag nog inte haft kvar bäddarna. Jag tog bort min valps bäddar då han ändå bara kissade i dem- han sover ändå bara i soffan eller sängen :) Det låter som att du är lite på bristningsgränsen- du har ingen som kan vara med valpen någon timme så du får vila upp dig? Ny energi är alltid bra och då fattar man ofta bättre beslut :)

[TeamGolden]
4

Bara ta ett par andetag och försöka igen, tålamod är A och O i hundträning, att stressa fram och bli frustrerad kommer man ingen vart med :)

Trollhund
2

Vi tog bort bädden från vår valp när han bara lekte med dem och sov på golvet istället för i dem. Jag tycker du ska ta det lite lugnt och backa bandet lite. Vet att det är lätt att gå fort ut. Men tänk på att det är en bebis du har. Du behöver inte börja lära hen några tricks än, räcker med vardags saker som ex "bit inte på den utan det här" alltså utbyte samt att lära känna varandra. Speciellt eftersom du verkar bli lite frustrerad och trött, inget konstigt men jobbigt så klart. De flesta valpar har oerhört lite fokus, det är en del av att vara valp. Man kan träna någon minut men inte mer, sen snor något annat uppmärksamhet. Lek med vara dra, mysmed varandra. Valpen kommer då lära sig att du är roligoch vara meruppmärksam på dig. Efter en liten tid kan du börja om med träningen när du märker att valpen är mer uppmärksam på dig. Kan dröjja någon vecka eller mer beroende på valp :) Finns en anledning till att sitt, ligg och det vanliga ingår i valpkurser :) Vi ska börja valpkurs nästa vecka, men vi anmäld oss och pratade med hen som håller den för flera veckor sedan. Då pratade vi lite om det där vad valpen bör kunna. Och hon menade att innan 12 veckor så varken ställde hon några krav eller tränade. Det började hon med efter det för då hade man byggt upp en relation och kände varandra lite samt att valpen mognat mer. Gjorde valpen något icke önskvärt innan det så avledde hon med andra grejer.