Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 657 ggr
milov
0

hanhund problem???

Hej. Har en liten blandis hane som är 16 månader. Vi var till en hundpark och lekte med en annan hane i samma ålder.

Efter ett tag kommer en äldre han hund , dom luktar på varandra genom staketet och sen kommer dom in. Matte kopplar inte loss sin hund, min hund går fram och luktar och helt plötsligt rycker de ihop. Det låter nog mer än de bits. Jag får tag i min hund i halsbandet och får lätt honom därifrån. Vi är bägge kvar där inne min leker med sin kompis och 3 tikar som kommit in. Den andra hunden går till andra delen av parken fortfarande kopplad. Dom andra far förbi även min och han morrar men min håller sig undan.

Vad tror ni, triggade min hund i gång detta? Sänder han signaler som jag inte ser? Det har aldrig hänt förrut när han umgåtts med hanhundar i olika åldrar och raser.

Mvh Milov

Luckysoul
3

En kopplad hund mot en lös hund är inte rättvist. 

Förmodligen så kände sig hunden trängd när din kom fram och försvarade sig. Med tanke på att din hund kunde leka med alla andra så hade det nog inget att göra med dåliga signaler från din hunds sida =)

[Ann-59]
1

Orsaken kan vara att den andra hanhunden var kopplad och din lösgående. Inte helt ovanligt att en kopplad hund går i försvar. Den får ju en annan status en din hund som kan röra sig fritt. I det här fallet matte ska ju vara den  mentalt starka och ge hunden trygghet i kopplet men det kanske hon inte gör och då blir hunden osäker. Han kan ju också helt enkelt velat sätta din "ungtupp" på plats eller så är han sådär mot andra hundar av en eller annan anledning. Din hund verkar ju funka bra med andra hundar så jag tror inte att han triggat den äldre hanen. Mvh Ann.