Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 2478 ggr
htt
0

Nervös inför utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Den 25/8 ska jag ställa min valp för första gången på en inoff utställning. Han kommer då att vara ganska exakt 4 månader och det blir både min och hans första utställning, och jag är skitnervös! 

Vi har tränat en del hantering, att stå på bord och att okända får klämma o känna på honom, samt kolla tänderna. Ringträning har vi varit på någon gång, men mest på skoj och inte på blodigt allvar så att säga :) 

Men nu är det lite mindre än 2 veckor kvar tills utställningen och det börjar bli dags för att träna lite mer seriöst (eller hur seriöst man nu kan träna med en sprallig valp😉) och jag har lite frågor! 

Är det ok att jag på bordet, när domaren känner igenom honom, låter honom "gnaga" godis ur min hand? Samma med uppställningen, eller bör han stå som ett ljus framför mig? 
När vi har tränat på att stå på bord och stå uppställd så har jag helt enkelt låtit honom gnaga godis ur min hand, då står han perfekt 👍
Jag har mer och mer börjat ta tillbaka handen och att han ska stå av sig själv, vilket funkar ibland.. 
Men är det verkligen så seriöst att min 4månaders valp bör stå rutinerat framför mig och titta in i tomma intet? 

Det är en ganska liten ras, brukar det vara ok att man sitter bakom valpen eller ska man stå? Det känns som att jag då måste böja mig framåt och det känns som att jag "skymmer sikten" för domaren då. 

Bifogar en bild på hur vi jag menar med att gnaga ur handen, dock var det där några veckor sedan. Är det tillåtet att göra sådär på en inoff?

Kelin
0

Du får göra de mesta i ringen.. Sen uppskattas inte allt! Mata med godis på bordet med valpar brukar ingen bry sig om, dock kan vissa hundar få väldigt mycket saliv i munnen och de uppskattar inte alla lika mycket. Men som valp borde det inte göra så mycket! :) Sätt dig hellre på huk på hundens yttre sida! När du tar i hand med domaren försök att inte vara kletig av köttbullar och saliv då! Jag hade satsat på att lära hunden stå fritt, och få ut svansen lite som verkar vaa mellan benen, rätta , mig om jag har fel! Ett exempel https://www.google.se/search?client=safari&hl=sv&tbm=isch&q=dansk+svensk+gårdshund+utställning&revid=191605449&sa=X&ei=VSMMUoykFa6u4QTgooGADQ&ved=0CDIQ1QIoAQ&biw=1024&bih=672#biv=i%7C25%3Bd%7CE3PpOyoxoi9zVM%3A Lycka till! :) hoppas jag gissa rätt med dansk svensk gårdshund :0 är inte allt för bra på dem raserna :)

htt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-

#1- Tack för tipsen! 
Med "bakom" menar jag förstås på hundens yttre sida :) 
Försöker träna så mycket som möjligt på att han ska stå självständigt men det är ett helt projekt har jag märkt :) Men kanske något en valp BÖR kunna innan man funderar på utställning :) 

Men det är alltså ok att ge valpen godis när man är i ringen? 
Han har stubbsvans och oftast svansen i vädret, förutom på den bilden. Därför ser det nog ut som att den är mellan benen :) 
Och jo, det är en dansk/svensk gårdshund :)

fridaaocrazy
0

På små raser så brukar de sätta sig på knäna, såg nån som t.o.m. hade skydd på knäna :P Att mata med godis är helt okej men till nästa utställning kan man ju försöka träna på detta lite mer. :) Du ska absolut inte va nervös, det är jätte roligt och det kommer säkert gå jätte bra! Min och valpens första utställning var vi helt oförberedda, jag hade inte tränat/duschat/klippt/borstat honom ena enda gång föra utställningen! Jag åkte i alla fall med uppfödaren och han blev BIR och 3:a BIS :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka