Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2707 ggr
[TeamGolden]
21

Inte dömma andra

Var osäker om jag skulle våga skriva denna texten då jag får erkänna att jag är en gnutta konflikträdd och hif:are brukar ju ha rätt starka åsikter som nästintill är orubbliga, men jag ger det ett försök. 

Varje dag så dömmer folk varandra, man ser det här i trådar och givetvis i andra forum som också är hundrelaterade men hif är ju den största och iaf den jag går in på helst. 

T ex kan vegetarianer ibland vara väldigt snabba med att dömma andra, även hundras-relaterade trådar kan folk snabbt vara där och dömma, då går det snabbt utför och många av trådarna måste t.o.m låsas för det kommer till en nivå som är rätt otrevlig. 
Även tvärtom, att de som äter en kost med kött är ofta snabba med att dömma vegetarianer/veganer. 

Och ja, alla dömmer vi, förutfattade meningar osv. T ex är jag kritisk till detta med barf, men det är efter att ha forskat närmre och helt enkelt tycker det är en kost som inte passar mig. Men skulle jag skriva ut att jag inte gillar barf utan att skriva varför, skulle det komma en drös med svar som undrar varför man stödjer torrfoder som är så hemskt, för det går fort att dömma, allt spannmål osv osv. 
     Man hinner i vissa fall knappt få en syl i vädret om varför man inte kan barfa då t ex. Och mitt försvar var då att jag bor i en relativt stor familj, vi är många personer (3 barn och båda föräldrarna) och jag kan helt enkelt inte gå och köpa kött för en vecka och fylla frysen med det, speciellt inte eftersom det är till hunden. Längre än så behöver vi inte gå in på barf. 

Samma när det gäller ras, äger man en blandras eller hittehund så går det snabbt för folk att dömma och det är lite tråkigt faktiskt. 

Ja listan kan göras lång. Men det jag ville få fram var att man ska inte vara så snabb med att dömma nån, jag har blivit dömd som oseriös ägare till blandras och inte se till mina djurs bästa för jag köper torrfoder till min hund. Och det är väldigt tråkigt och det gjorde mig ledsen då det inte är alls som jag är, jag letade foder länge, jag valde tillslut hellre ett foder från sverige med lite spannmål än ett perfekt från andra sidan jorden. 

Precis som att jag inte känner mig så manad att köpa Känguru svansar från City Gross för sist jag kollade så hade sverige inte känguru. Förstår ni poängen?

Det är alltid kul att diskutera, och hif är ett stort diskussions forum, där det är tillåtet att kritisera andra, men jag tycker iaf att man ska tänka på att man inte dömmer ut den man diskuterar mot bara för att man fattar förutfattade meningar. 

T ex så är ju jag en person som äter kött, jag har flertal gånger försökt bli vegetarian (är igång nu igen och försöker!) och såfort man yttrar sig om att man t.o.m råkar gilla kött då haglar hatet ner över en. Men kollar man närmre så är det inte så svart vitt, ingen har nånsin ställt mig frågan i en diskussion, vart kommer det du köper ifrån? T ex har våran familj enda sen jag var en liten knodd tagit ägg från våra egna höns, vi har tagit ägg och under min barndom köpte vi inte ett ägg i affären. Nu har vi tyvärr inte kvar hönsen då en mink envisades med att ta död på dem såfort vi skaffade nya tyvärr. Det är samma med kött, vi får kött av en nära vän, han styckar lamm och säljer till oss, visst det är inte bara lamm vi köper och äter, men alla kan göra något. 
Jag gör min del till världen så gör nån annan vad den kan. 

Ja, ni får diskutera barf, hittehundar, blandras, vegetariansk kost här, det är helt okej men jag kommer för det mesta bara läsa svaren för det är ingen idé att jag hävdar mig genom en massa svar. 

Ta hand om er och tänk på att det är en levande människa ni skriver till, så var snälla och sånt som jag skrivit i en annan lång tråd! 🙂

Cam88
3

Jag gillar din text :) Håller med dig i mycket av de du har skrivit! Kul att någon vågar gå ut o skriva detta :)

Medarbetare på Chihuahua

[elmaek]
5

Bra skrivet!

Alltså.. i början när hundlivet var nytt för mig och allting så var jag väldigt på och kunde döma. Man skäms nästan lite för hur man betett sig. Idag är det ett steg åt sidan och jag läser mest vad som skrivs, jag kan säga mitt men sen lämnar jag diskussionen.. jag orkar liksom inte. 😛 Jag vill säga min mening sen räcker det.. klassas säkert som konflikträdd fast sanningen är att jag bara inte orkar längre. Jag gör på mitt sätt, alla andra på sitt sätt. Jag sköter min hund medan andra får sköta sin hund. Det min hund mår bra av kanske någon annans hund mår dåligt av. Det är så individuellt och det har jag märkt med månaderna (snart varit hundägare i ett år): allt är individuellt, simple as that. Och det räcker som svar i många diskussioner om vad som är rätt och fel. Finns inget rätt eller fel (förutom djurmisshandel), det finns individuellt. Om man förstår vad jag menar med det…?

[maloue]
0

Riktigt bra skrivet!! 🙂

[Forest]
0

Bra skrivet 🌺

TheraS
2

Bra skrivet! Man borde tänka på vad man säger & skriver mer än vad man gör. Alla har vi fördomar, men att yttra dom kan faktiskt såra en annan människa för att man själv inte jobbat bort en fördom.

Oshibwa
1

Bra skrivet!

p.s Jag ger min hund bara torrfoder. Men det gör mig inte till en sämre hundägare. Och min hund har inte varit sjuk, är pigg som en mört med fin päls, fina ögon och bra hull:).

Skönt med folk som vågar stå på sig:)

nlinds
0

Bra skrivet ! 🌺

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

LinaK
5

Jätte bra inlägg tycker jag. För min del är det väldigt viktigt att acceptera och respektera andras åsikter. Man behöver inte alltid hålla med, men man behöver inte trycka ner någon annan bara för att man tycker att den har konstiga åsikter.

Tycker om ordspråket "Bemöt andra så som du själv vill bli bemött"
Och man kommer långt med lite ödmjukhet gentemot andra människor ❤️

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cazzos
1

Bra skrivet TS!

#8 Jag lever efter det ordspråket! 👍

Bara för att man har "starka åsikter och står för dem" så behöver man inte låta nedlåtande heller för den delen. Men man är två om att samsas! 🙂