Hund rookie, som vuxen!
Halloj alla hundmänniskor!
-Nu ska jag bli en av er..inte för att jag ska skaffa hund, utan för att jag ska studera hund! Förhoppningsvis blir jag en bra hundskötare efter ett halvårs studier.. 🙂
Nu till min fundering, -finns det fler som har blivit "hundfolk" i vuxen ålder, och har ni hundar som hobby eller yrke idag?
Vad är det svåraste ni upplevde när ni lärde er om hundar/hundvärlden, fördomar, kunskaps/kultur krockar osv..så jag vet vad som väntar mig!
/StarryNight
Djuren framför allt, alltid!
Du måste ha skinn på näsan om du ska orka befinna dig i hundvärlden, åtminstone om du vill överleva på forum, inom utställning eller tävlingsgrenarna.
I övrigt är det helt underbart att leva med hund :)
Jag blev hundägare för tre år sen, då 29 år. Hade aldrig haft hund tidigare utan bara hälsat på hos folk som haft hund.
Hundarna är en del av vår familj. Min man är uppväxt med hund och lär mig massor. Dock går jag kurser för att jag vill lära mig mer själv.
Det svåraste är att sålla bland alla goda råd man får. Från den dagen vi fick hem vår hund har allt ifrån anhöriga till helt okända kommit med "gör si och gör så" utan att de har någon erfarenhet själva. Många har sett Ceasar Milan på TV och tror på allt den mannen säger. Själv tänker jag aldrig rycka min hund i nacken eller sparka den på baken.
Det roligaste är alla nya vänner man får genom hundarna. Vi började gå på hundproemander och lärde känna massor av människor. Idag har vi hittat nya kamrater som vi umgås ofta med och gör andra saker än bara kring hundarna. Men det underlättar att de också har hund (och tax) för de vet hur det är :) Ibland får man pausa filmen och gå ut med hundarna ;)
Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Hmm… det är detta med att ha "skinn på näsan", har blivit varnad för hundfolket tidigare, men det går nog bra..men blir man accepterad i hundgängen även om man är hundlös? ☺️
-Har ni nå Tips på bra böcker, dvd:er, som kan vara vettiga (gärna lite mer djupgående info)?
Mitt hundbibliotek är ytterst begränsat just nu..(till skillnad från hästböckerna som tar upp en hel billy-hylla!).
/StarryNight
Djuren framför allt, alltid!
Jag har inte upplevt att hundfolk är otrevliga. Jag har bara blivit bra bemött. Ja du blir accepterad även utan hund så länge du inte försöker tala om för andra hur dom ska sköta sin hund. Det brukar vara då man får ovänner. Så länge man vill diskutera hund så är ju hundägare otroligt bra på att prata om sina egna hundar och hund i allmänhet :)
Bra hundböcker som jag har (på engelska)
- other end of the leash/Patricia Mcconnell
- play with your dog/Pat Miller
och den bästa är
- When Pigs fly, om att träna hundar som inte är lika lättmotiverade :) Jane Killon.
Har inte lusläst dom alla men When pigs fly verkar väldigt bra so far.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf