Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 909 ggr
imsuchadiva
0

Månadskostnad i runda slängar?

Jag undrar vad det ca kostar i månaden att ha tx en hund i schäfer, amstaff, Golden storlek? Tx vad ca konstnaderna blir om har en "medel" försäkring, igen billig skit mat men ändå igen super dyr. Menar alltså bara månads kostnadena och ej ev veterinärs kostnader Hoppas ni förstår hur jag menar :)

JamieBlue
0

Foder varierar jättemycket i pris men säg 600 kr i månaden. Går att få både dyrare och billigare! Godis och ben är inget måste för att hunden ska överleva :) men många köper det så klart ändå. Försäkring kanske 300 kr i månaden, beror inte bara på storleken utan även rasen, om det är vanligt med vissa sjukdomar inom rasen och så. Hunddagis 2500 kr i månaden, häromkring i alla fall. 

Sen tillkommer ju allt som man kanske inte tänker på, diverse hundprylar som kyltäcke, värmetäcke, hundskor, reflexväst, hundbur, reflexhalsband, fästinghalsband, kanske bra kläder till en själv om man vill satsa på någon särskild hundsport eller är ute i skogen mycket osv osv osv! Menar inte att alla hundar behöver allt som jag räknade upp men vill poängtera att det är lätt att göra av med pengar på sin hund, hehe. Kurser, utställningar, medlemskap i olika klubbar och sånt kostar också. En utställning kostar runt 100-300 kr. 

Så, om man vill vara någorlunda aktiv med sin hund kan man lätt räkna med att lägga mer än pengarna för enbart foder och försäkring (och eventuellt hunddagis).

em.nord
0

Runt 800kr lägger jag på mat o försäkring på min i den stl. Sen har vi tuggben o bajspåsar också på kanske 100kr?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Sofie-Marie
0

Har en schäfer med känslig hud och hans mat kostar 650kr/mån. Han hade budgetvarianten av samma foder tidigare men har märkt att han är otroligt mycket finare i pälsen och orkar mer på det han har nu :) La nyligen till tilläggsförsäkringar (medicin + liv) så nu är försäkringen uppe i nästan 400kr/mån men tidigare när jag bara hade grundförsäkringen på honom så kostade det 250kr/mån.

Sedan tillkommer hundbajspåsar, eventuellt godis och tuggben men i runda slängar lägger jag ut 1000kr på min hund.