Färgade Hundar
Vad tycker ni om hundägare som färgar pälsen på sina hundar ?
Själv tycker jag att man ska låta djur vara djur och inte spruta in någon färg på dom eller sätta på dom klänningar eller balett skor. Det är ju fruktansvärt! Vad tycker ni?
Bild borttagen av Sajtvärd då vi inte vet om trådskaparen har tillstånd att använda den här.
En hund vet inte om den är vit eller grön. Så länge man använder snälla färger (typ karamellfärg) så ser jag inget problem i det. Kanske hunden är hulken på halloween? 😛
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Din bild?
……………
Jag skulle aldrig få för mig att färga hundar. Finns absolut ingen anledning till det. Det är inga dockor osv som man klipper hur som helst och färgar hur som helst. Bryr mig inte om att färgen inte är farlig anser inte att det är mer rätt ändå.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ser ingen fara alls. Skulle själv göra det om jag hade en Malteser eller Volpino.😇
Ser hundarna ut att lida?
De känner inte av färgen på något sätt, de är inte medvetna om att de har den på sig, andra hundar bryr sig inte (speciellt rosa borde inte ändra något, hundar kan inte se rött…). Och om hundar brydde sig om hur andra såg ut, så borde de ju tycka att alla som inte ser "varglika" ut är jättekonstiga. (Men det är det som är bra med hundar, de bryr sig inte om utseende.)
Jag tyckte illa om det från början, men sedan tittade jag på det objektivt och logiskt och ser inte längre något fel i det.
Och vad är skillnaden mot att klippa en hund i en särskild frisyr?
Äger du inte själv rättigheterna till bilden, eller har tillåtelse att använda den, är det inte tillåtet att lägga upp den här.
Är det din bild? Om inte, länka hellre till bilden.
/Tina, Medarbetare.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Vet man att det fortfarande är en hund man har att göra med och inte en docka tycker jag det är helt okej, bara det är skonsamt mot hunden och inte skadar den. Sen tycker jag det är grymt fult med onaturliga färger, men det är en annan femma.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag är väldigt luckrad… När det redan finns så många färg varianter naturligt varför sukta efter annat och aldrig bli nöjd? Men sen tänker man på allt utställningsfolk tar på sina hundar eller fästingmedlen. Då är karamellfärg väldigt snällt! Dock ogillar jag när man ska måla dem till andra djur och klipper och målar varje vecka i fleeera timmar varje gång, då ser man ju inte speciellt mycket till djurets bästa! Det är värre att ha massa kläder på hundarna! Folk som går med hela dräkter på hundarna mitt i sommaren t.ex. Kläder som används för att hunden inte skall få kyl skador osv är en helt annan sak eller kyltäcken. Men att klä ut sin hund me kjolar och hattar är väldigt meningslöst!
#6 Ja klä sin hund bara för att "det är sött" osv och inte för att det ska fylla en funktion (t.ex om hunden fryser lätt ute osv), tycker jag med är fel.
En hund bryr sig visst om den blir färgad, den kan känna sig annorlunda eller märka att andra hundar reagerar konstigt på den och skämma öronen av sig.
Har en katt som varje sommar måste klippas och då väldigt fult då vi tar bort eventuella tovor som kammen inte lyckats ta hand om och bara det att han är naken om stjärten gör att han skäms öronen av sig, han vill knappast gå ut för han skäms så förfärligt.
Så en hund som blir färgad i en knäpp färg kan mycket väl skämmas över hur den ser ut.
Dock skulle jag (som jag tidigare skrivit) om det var till nått freestyle nr eller liknande kanske färga min hunds svans rosa om det passade temat, men kravet skulle defenetift vara att det åker bort direkt när jag duschar bort det.
Det är fruktansvärt hur människor kan se det okej att se gröna och rosa pudlar. Det är nått tant mode som får mig att vilja kräkas. 🤮
Jag tycker det är helt okej att färga en hund så länge den inte lider av det.
-
Ser inga fel i det sålänge färgen är ofarlig.
#8 för det första, hundar skäms inte. Det är vi människor som tror det, och tycker synd om dom. Hunden märker på vårat kroppsspråk när vi ömkar, och då "skäms" dom. För det andra, de andra hundarna skiter fullständigt vilken färg pälsen har, dom tittar på kroppsspråket. :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Anser att man kan skaffa sig en docka att färga håret på i så fall.
Vad är det för mening med att färga sin hund? Jag kommer inte på en enda bra och vettig anledning i alla fall….
#12 Samma anledning som att folk köper fina halsband och täcken till sina hundar? Man vill väl att hunden ska se fin ut.
Så länge hunden inte lider av behandlingen så varför inte? Förstår inte varför det ska vara tabu på att larva till sin hund lite. Min dobermann får ha tomteluva på julafton, har ett rosa pärlhalsband och en finrosett som han har på sin födelsedag, borde jag ha en docka i stället kanske?
Så länge färgen är ofarlig och kan tvättas bort - fine. Hunden lär inte bry sig och troligtvis inte heller bli retad av sina polare. Men personligen skulle jag 🤮 rätt ut om jag sprang på en lila eller regnbågsfärgad jycke. Men det är ju för att jag tycker det är apfult.
Struntar faktist i vad folk gör så länge hunden inte lider. Köp en söt tröja om du tycker hunden blir tuff/söt osv det skiter jag blankt i. Jag kan säga att en hund har söt tröja på sig om jag tycker den passar i den, jag baktalar inte folk får väl gulla hur mycket dom vill. Färga osv kör hårt själv rakat ner ett hjärta på hästar och hundar på rumpan sött säger jag alltid retar jag någon 😉
Alltså jag skulle aldrig färga mina djurs pälsar, jag gillar när det är så naturligt som möjligt(säger jag med hunden utan nos..). Och jag tycket att det är sjukt fult också.
Nä alltså så länge det inte skadar hunden så spelar det väl självklart ingen roll!
Men jag kopplar däremot färgade hundar med hundägare som bara bär dem i väska, har en kisslåda inomhus och klär på den med varma klänningar jämt. Lite fördomar ja, men jag har sett så mycket skräckexempel och då blir jag väldigt skeptisk när jag ser en färgad hund.
/Lova
Ny blogg!
Jag tycker det är tja, knasigt men jag kan inte sätta imot ifall man använd naturliga färger dvs tex från blåbär eller liknande och "tvättat" hunden med det. Hunden skall då inte på något sätt tycka det är obehagligt att bära färgen men tja…
#13 För mig är det absolut inte samma sak. Stor skillnad.
Halsband/sele behöver man, och då är det klart att man köper ett fint. Att färga hunden är inte nödvändigt.
Det är itne heller samma sak, när man tar på t.ex en tomteluva på julafton bara. Men ha på massa kläder, färga och hålla på året om eller ofta, det är skillnad.
#19 Det har jag förklarat, MIN åsikt, så varför ska jag behöva förklara det igen? Jag ser ingen mening med det, finns absolut ingen anledning till att göra det. Då kan man lika väl skaffa sig en docka i mina ögon, om man ska hålla på att färga sin hund.
Ok en kort stund om man vill hitta på något skoj, men inte ofta/hela tiden, och hålla på. Det är ett levande ting.
Men det är MIN åsikt och MITT tycke.
#20 Ja du verkar ju vara extremt emot det, som om det faktiskt vore något väldigt hemskt och jag undrade vad du grundade det på förutom att det var onödigt?
Ibland sätter jag en mössa på min hunds huvud eller något annat som jag tycker är kul, det är ungefär lika "skadligt" som att färga hundens päls med en naturlig färg. Jag känner dock inte att jag vill köpa en docka och jag vet att jag är väldigt kapabel till att äga en hund ändå.
Ja självklart är det din åsikt, har inte sagt något annat heller.
/Lova
Ny blogg!
#21 Jag har skrivit min åsikt, inget annat.Du verkar inte kunna respektera den? (jag tolkar din text så ialla fall).
Jag har inte sagt att du ska göra det heller, syftar på dem som håller på att färga sina hundar jämt, klär ut dem jämt osv. Det är inga "leksaker". Anser inte att man ska hålla på så att klä ut sina hundar för sin egna del osv, utan det ska ha en mening, en funktion.
Då och då, är ingen fara, t.ex då julafton med något med kläder t.ex men finns dem som gör det jämt, osv och det tycker jag är fel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag älskar när folk färgar sina djur och önskar att mer människor i Sverigelandet kunde uppskatta det lite mer. Det skadar inte hunden och är inte farlig alls.
Känner en kille som färgar sina hundar så att dem matchar hans hår och det är 2 av dem gladaste hundarna jag känner.
Titta gärna på videon, hundarna ser nöjda ut.
#24 usch vad fula
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Man får ju tänka lite på att det är ett levande ting. Jag själv skulle aldrig färga min hunds päls. Men det är ju jag det hehe
Jag kan säga att jag tycker att det är okej att färga dom. Varför? Dom tar ju inte skada av det på nnågot sätt så tycker inte det är nån big deal. Skulle däremot inte vilja färga min egna hund då jag tycker att det är fult men dom som gör det kanske tycker det är fint så varför klandra dom :-)
Vad gäller den tävlingen så, från vad jag läst, är den en gång per år och de trimmar i två timmar och sedan efter tävling rakas de ned och börjar om på ny päls för nästa år. Hunden är alltså bara färgad för en dag och jag vet hundar som får stå längre inför utställning än den tävlingen tar.
Jag tycker inte nån av dom är fina, men en hund som inte tycker om pälsvård skulle aldrig gå att showa sådär då de inte står stilla. Det är bara trimmare som visar kreativitet på sina små pälsmonster. En hund som älskar pälsvård och ompyssling lider ju knappast av den uppmärksamheten. :)
Tycker inte att det är fel om det är någon päls som inte skadar hunden, t ex karamellfärg. :) Hundägarna färgar dom för att hundarna tycker om uppmärksamheten och att bli ompysslade. ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
24 såg ett pogram om just pudlar och styling olika grenar och jag säger bara så här stackars hundar inte för att dom vart färgade utan att de faktist ståg på bordet i timmar. En tillomed orka inte stå detta ville inte ägaren se utan proffsa på att hunden ståg ut, det sluta med att de lämna bordet och hunden fick röra på sig. Men den var trött och behövde säkerligen få vila. Det där är lite extrem för min del det är inte bara färga hunden utan där är det mer som hänger allså hur bra du är som hundfrisör, med saxen,färg,styling hela kittet. Tycka vad man vill men dom lider jag med hunden pga den fått stå ut så pass innan den vart klar.
Jag gillar det inte. Inte för att jag tror hunden i sig tar fysisk eller psykisk skada av det. Jag tycker mer det handlar om synen man har på djur.
Att klä ut och färga, sätta lösklor och vad det nu kan vara tycker jag visar att man ser sitt djur som en dock/leksak, inte som en levande varelse/familjemedlem. Tycker gott man kan skaffa sig mjukdjur eller dockor om man vill hålla på så….
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#11 En hund kan mycket väl skämmas utan att matte tar fram skämskudden.
Jag är ingen dalt ägare, tror jag aldrig i de 15 år jag känt min katt ynkat honom, han försvinner medvetet under ett par dagar när han är nyklippt. Han är en klok katt som uppfattar om han ser gräslig ut, antagligen är det kanske större risk att katter skäms än hundar om katter också blir färgade då de är väldigt fixerade av att vara perfekta. Fixa pälsen hela tiden osv. Så skulle jag färga MIN katt rosa är jag övertygad om att han skulle skämmas ihjäl utan att jag sa ett ljud.
Och vaddå att det är vi människor som gör att hundar skäms? Ja säkerligen i många fall men en hund KAN skämmas, som när min hund har varit riktig gangster och dragit sönder nånting eller snott nånting, påsar eller liknande, då behöver man bara råka gå förbi honom när han är igång med sitt lilla upptåg för att öronen ska åka bak så långt att man knappt ser öronen längre och så blir han väldigt osäker = skäms.
Iofs är min hund inte berörd av särskilt mycket alls så han skulle man säkert kunna ha i regnbågens alla färger för han skulle inte bry sig det minsta, MEN det gör det INTE okej att färga sina djur. De har ingen åsikt i att bli färgade så även om hunden bryr sig eller ej ska man låta bli att färga sin hund, ser inte en endaste normal anledning till att göra det, och vaddå för att matcha matte och husses hårfärg? Bah köp en maskot istället att hänga i bilen.
Ser ingen anledning till varför man ska färga hundar… Låt hund få vara hund!! Varför ska vi ändra på det som moder natur har skapat??? Naturligt är bäst tycker jag! :)
#35 och vad menar du med den bilden om jag får fråga?
"Hundarna skäms" Åh men herregud. XD
Då borde de väl skämmas när de är smutsiga?
När de har en kvist fast i pälsen?
När de har ett "fult" halsband på?
När de har täcke på, som kanske inte är i deras smak? XD (Sarkasm.)
När matte har fula kläder på sig?
När de är trimmade för uttsällning?
…När de är färgade?
Förstår ni inte själva hur urlöjligt det låter?😂
Bara människor kan skämmas för sådana småsaker. Hundar har inget koncept av att skämmas för sitt utseende.
"Det är onödigt" är inget argument alls. I så fall borde man inte få ha halsband eller täcken efter sin egen smak heller, ett vanligt brunt rep räcker ju gott. (Tänk om hunden SKÄMS över sitt rosa halsband! Vad kommer de andra hundarna i kvarteret säga?)
Om något är onödigt, men hunden inte bryr sig ett rött öre, vad är problemet?
Vanliga hundutställningar om något är onödigt. Och mycket skadligt för hundars hälsa, om vi ser på den långsiktiga aveln. Men om vi ser på den mer kortsiktiga upplevelsen för individerna, så kan ett riktigt utställningsliv innebära utställningar varje helg, med (om det är en pälsras) timmar på trimningsbordet varje gång, för att inte tala om dagligen hemma.
Borstar, kammar, sax, fön, puder. De måste dessutom hållas i samma frisyr hela sin utställningskarriär (som det här, det här eller det här), och en hund med en sådan päls får aldrig gå på riktiga promenader, för pälsen är för dyrbar för det.
Hundarna i "extreme grooming" rakas som sagt ned efter en tävling, sedan får pälsen växa ut igen, vilket tar många månader. Sedan går det till ungefär likadant som en vanlig utställning, sett ur hundarnas perspektiv.
Man får göra som man vill. Har inget problem egentligen med att folk gör det, mer än att det ser otroligt löjligt ut, men det är inte min ensak.
#37 Instämmer lite här. (även om jag sett mina hundar skämmas för beteenden de gjort, men aldrig för utseenden)
Vilken hund tror ni skäms mest?
Den färgade blå http://2.bp.blogspot.com/-caH0HJwikHY/USkMFJJwL-I/AAAAAAAAaLU/nfviahNUyTI/s640/Super-Cute-Poodle-26.jpg
Eller den ofärgade fyrkantiga? http://www.dubaidogclub.com/classified/square%20poodle.jpg
Eller utställningshunden med papiljotter? http://us.123rf.com/400wm/400/400/forewer/forewer1207/forewer120700226/14490852-beautiful-yorkshire-terrier-getting-his-hair-cut-at-the-groomer.jpg
#36 Vad jag försöker få fram med bilden? Det är en röntgenbild på en mops, som du ser har den ingen nos och ser helt deformerad ut om man jämför den med vargens skalle.
#42 Jag har märkt att du gillar att bråka med folk på iFokus så jag tänker inte ens börja argumentera med dig.
#43 Okej ja, jag ser bilden på en mops?? Förstår inte riktigt vad du menar? :)
Jag skulle aldrig färga eller klippa min hund på något konstigt sett, däremot sätter jag gärna ett snyggt halsband på henne o någon varm jacka till vintern :) Tycker inte att man ska använda sin hund till något konstverk utan låt hunden bara få vara hund :)
Medarbetare på Chihuahua
40 fast vad har nu ett plattnos med färgning o göra…. Dessutom äger rättiheter den bilden du visar i inlägget 35 ? 😕
#45 Tänk.. Hur naturlig är en mops?
#47 Jag frågade tjejen som la ut den på sin blogg och jag fick låna den.
#48 Jag har inte sagt att en mops är naturlig :S Om du inte ser vad jag har skrivit tidigare, så skrev jag om att "låt hund få vara hund". Varför blandar du in mops, mitt i allt?
#48 Tycker du ska tänka på din attityd, du låter inte speciellt trevlig när du skriver här inne. Har du länken till den bloggen där bilden finns?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se