Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3086 ggr
Reise
0

Ny bostad - flytt

Hej!

Vi ska flytta från vårat hyreshus i lantligt litet villaområde till en 3:a i Sollentuna(lite mer förort).

Det kommer alltså innebära lite mer ändringar och nya intryck för min hund Tyra.

Tror att hon bodde i en lägenhet när jag tog över henne som valp (omplacering). Men jag tror att dom lämnade henne vind för våg väldigt tidigt i hennes liv, alltså för många timmar än vad hon klarade av.

Hon har varit svår att ensamhetsträna, men är helt trygg i att bli lämnad upp till 5h i vårat hus vi bor nu. Men jag misstänker att de kommer bli lite som att börja om från ruta 1 när man byter bostad?

Vad har ni för erfarenheter utav att flytta med hund?

Jag tänkte lägga upp de att min faster ska ta hand om Tyra 1 dag, medans vi fixar med flytten.

Sen att hon nästa dag är med mig på jobbet. Jag tror inte det känns så tryggt att bli lämnad 4h i en lägenhet hon bara sovit i 1 natt?

Och att vi fortsätter så några dagar, tills hon har landat lite mer i bostaden.

Är hemma förmiddagarna så tänkte jag ska testa de vanliga, gå och slänga sopor, vara borta 10 min etc. mest för att se hennes reaktion ifall hon känner sig trygg.

Har ni några tips för att göra flytten så "smärtfri" som möjligt?

Blir en större omställning för henne att vänja sig vid att bo i lägenhet(iof. större än så som vi bor nu) men i huset hade hon möjlighet att titta ut genom fönster, och de gjorde henne lugn.

Men tror att de han blli för mycket intryck och rörelse i området vi ska bo i nu om hon får en fönsterplats i lägenheten? Vill inte att hon ska börja skälla - det gör hon inte i huset.

Alla tankar och råd är välkomna!

Gärna lite tips på veterinärer, djuraffärer, BARF-grejer, hundrastgårdar i Sollentuna. Har tittat upp lite själv, men kul att höra vad andra tycker!

lambero
1

Mina hundar har inte reagerat något särskilt på flytt. Men då har vi bara flyttat mellan lägenheter.
Tror det är klokt, som du säger, att börja om lite med ensamhetsträningen om och uti fall att hon skulle reagera. Bättre att vara lite försiktig än att få en hund som skäller när den är ensam.

Jag upplever att hundarna accepterar ganska bra att flytta eftersom att alla saker och sånt hänger med. Men det hänger lite på vad man har för hund också.

Hur menar du med att hon skulle få en fönsterplats? Jag tror inte att det är något negativt att hundarna har möjlighet att titta ut. Det är väl kanske ifall de får för sig att skälla på hundar som går förbi, men det lär du märka ganska omgående.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

LinaK
2

Tycker det verkar som att du har koll på hur du ska göra med flytten, tycker det låter som en bra idé att låta henne bo in sig lite först i sitt nya hem tillsammans med dig och inte lämnas ensam med en gång 🙂

Min ena hund har flyttat två gånger med oss och den andra en gång och det var inga som helst problem, dom känner ju igen möbler och allt som man tar med sig från det gamla hemmet.

Ett litet tips kan ju vara att inte tvätta eventuella textiler innan flytten (tillexempel sofföverdrag, soffkuddar, hunden bädd och filtar osv) då stannar ju dofterna kvar och hunden kan känna sig mer trygg.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Reise
0

#1 Hon har inte reagerat på hundar eller människor här hemma när hon fått fönsterplats, så tror de ska vara ok. Men de är ju mycket lugnare tänkte jag på, här vi bor nu än där vi kommer bo i Sollentuna. Så vi får se, om hon kanske börjar. Hon har bara reagerat på hästar när hon var yngre, men nu är de vardag här ute i skogen.. haha ;) På natten däremot kan hon buffa lite om hon hör ngt nära huset, men de är dåligt isolerat.. så man hör ett löv falla ute. Så tror inte de ska vara några promblem med ljudnivån i en lägenhet.

#2 Superbra tips med filtarna etc! Super! Att man inte tänkte på de!

katarina_m
1

http://www.sollentuna.se/Sollentuna-kommun/Bostad-miljo/Djurskydd-och-djurhallning/For-hundagare/ lite tips på rastgårdar och så men du kanske har googlat fram det redan. Har själv inte varit där så hur dem ser ut får du själv ta reda på ;) City Gross finns i Häggvik apropå barf. En stor djuraffär fanns där också förut men om den är bra nu för tiden har jag ingen koll på tyvärr.

Michaela-N
2

Vad roligt att ni flyttar till Sollentuna! Vart i Sollentuna flyttar ni?

Om du har Facebook, gå gärna med gruppen Hundägare i Sollentuna. Den är helt nystartad men det kommer så småningom annonseras om gemensamma promenader, tränings- och lekträffar o dyl. 

Ang veterinär i Sollentuna kan jag mkt varmt rekommendera Sollentuna Djurklinik. Kunnig personal och man får alltid ett trevligt bemötande som kund oavsett om man bara ska handla veterinärfoder, avliva smådjur eller vaccinera hund. Tycker jättemycket om den där kliniken! :) Akta dig för Sollentuna Veterinärklinik i Häggvik bara.

Den djuraffären jag brukar gå i ligger i Stinsen, det är en Arken zoo. Annars finns det en pytteliten djuraffär på Malmvägen men dom hade inget bra utbud tycker jag.

Reise
0

#5 Vilka roliga och bra tips!! Tack! 🙂

Ska genast gå med i gruppen.

Vi flyttar till Edsberg, väldigt nära Stinsen och Sollentuna C.

Reise
0

#4 Perfekt! City Gross har allt!! 😃