Vilken ras är bäst?
Jag är både en kattmänniska och en hundmänniska och just nu har jag två katter och funderar på att skaffa mig en hund.
Ni som är lite bättre på hundraser en jag. Jag har ju liksom ingen aning vilken hund som är bäst för mig.
Jag skulle gärna vilja ha en en lagom stor hund. Inte för liten och inte så stor. Något där i mellan. Skulle vara så härligt om den hade fluffig luftig, len päls.
Skulle vilja springa mycket med mig och kunna släppas lös och få springa av sig.
Och så är det ju super viktigt att den gillar katter.
Kanske en Jack Russell? Skulle vara toppen om ni skulle rekommendera en ras. Kram på er!
🙂
Vad skall du göra med hunden, vilka aktiviteter skall ni satsa på?
Temperament, egenskaper hunden skall ha/inte får ha, pälsvård o.s.v?
JRT är inte riktigt det första jag tänker på utifrån det du skrivit.
Ang släppa lös: Träningssak, inget rasbundet. (dock är vissa hundraser svårare i regel att träna upp att ha lösa).
Kollat på hundraserna i rasgrupp 9 på SKK:s sida? Tror nog någon av dem hade passat 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
mellan eller dvärgpudel tror jag skulle funka bra som din förstahund. De behöver klippas regelbundet men fäller inte och är jätteroliga hundar!
Jack russell har hög jaktinstinkt och det tror jag kan bli lite överväldigande som ovan hundägare, speciellt då hunden är tjurig tonåring med kottar i öronen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Eurasier? :)
-
Mittelspitz? Finsk lapphund? Sheltie? Kolla efter vad rasen har använts till från början och välj bort de som använts till jakt.
jack russel som lurvig och mellan stor tycker dom klassas som småhundar och som korthåriga, vissa blir vissligen lurvigare men så trimmas dom, inte är det så mjuk päls på dom heller. Jag tycker en jr kräver så mycket mer än springa av sig lite.
Jag undrar vad du mer har tänkt o göra för jag gör mer än joggar/går och låter mina pudlar vara lösa. Inte så lätt första hund alltid då det är ett gissel med pälsen trots att man klipper ner dom så behöver man borsta borsta borsta kamma kamma kamma för att inte få en genom tovig hund. Jag skulle helt välja bort pälsras om man inte vet vad det innebär för arbete :)
#6 Min första hund var en pälsras. Var lite överväldigande i tovåldern men om man väljer en ras som passar utöver pälsen så blir det värt det, man lär sig. :)
7 jag har trasslat för många pudlar som ska klippas lite, de slutar med renrakade från topp till tå. Det är så vanligt att man borstar borstar borstar men missar den viktiga delen att kolla med kammen ända ner i hårbotten över hela kroppen ;)
#8 Fast ligger inte det hos uppfödaren att visa hur man kammar rätt? Min uppfödare gav oss en liten pälsvårdslektion innan vi köpte valpen på en av hennes vuxna hundar. 🙂
Welsh springer spaniel och Lagotto romangolo är två underbara raser. Min welsh bästa vän är en katt! Dock tycker min egna katt (som är en väldigt blyg katt som haft ett stressigt och märkligt liv innan hon kom till oss) tycker dock inte att han är så rolig men hon bara går iväg och Crazy skiter i henne ;) Min väns Lagotto har träffat på katter i kvateret men dom har dock inte uppskattat hans villighet att hälsa. Han jagar inte dem men nosar gärna på dem om dem kommer fram.
Dock är detta två raser som behöver en del motion (speciellt welshen) så detta får du vara beredd på! ;) Lagotton fäller inte så du måste trimma h*n några gånger om året, men welshen fäller så en borstning en gång var/varannan vecka skulle behövas om du inte vill damsuga var dag ;)
Lagotton är en vatten och svampletar hund och welshen är en stötande och apporterande fågelhund som man också kan jaga småvilt med. Båda älskar att vara i skogen :)
Båda raserna gillar vatten, älskar familjen och är villiga att arbeta med ägaren. Agillity och spår är perfekta aktiviteter för båda raserna!
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#10 Gällande pälsen så skall den klippas regelbundet, det räcker inte bara med nån/några gånger i året.
Lagotton kräver också en del motion, men framför allt mental aktivering är viktigt, den behöer få arbeta, så är ts inte intresserad av att jobba ordentligt med hunden mentalt skulle jag inte tipsa om Lagotton :)
Sheltie, Keeshond och Cockerspaniel är tre raser du kanske skulle spana in lite mer för att se vad du tycker om.
Vår jrt hade väldiga problem med katterna först, så även om det gick att träna bort så skulle jag inte rekomendera denna ras till dig i första hand. Den har inte heller en lång mjuk gosig päls som du vill ha :).
Så läs på om de raser som dykt upp i tråden, kolla runt lite på olika hundsporter och liknande och se om du hittar något du vill hålla på med, tänk något varv till och kör på. Lycka till! :)
#11 "några" är inget bestämt tal. Detta gör att jag kan mena att de ska (t ex) klippas 50ggr eller 5. 50 är såklart en överdrift men jag vill bara säga att "några" inte behöver va t ex 3ggr. Jag skrev att båda behöver mycket motion och att spår också är en bra sport, och med spår inser man nog att de får tänka VÄLDIGT mycket. :) Ts har inte direkt skrivit hur mycket hon vill arbeta med sin hund men detta var iaf två förslag :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#14 haha villken sötnos :) vad är det för någon ras?
Jag skulle säga att jack russell är ingen ras man enbart har som sällskap och som promenadkompis. Det är en ras som verkligen gillar att arbeta och göra saker. Någon hundsport beroende på individ är nog att föredra, eller någon annan aktivering som passar rasen.
Sen finns det lite olika linjer inom rasen, vissa mer jaktpräglade och andra mer sport/sällskapsavlade, dock kan ju jaktinstinkten fortfarande sitta i. Men min hund kommer inte från några jaktlinjer och han är inte alls intresserad av vilt och det skulle mycket till om han skulle sticka. Han har aldrig någonsin stuckit ifrån mig då vi varit ute i skog och mark. Oftast är rasen rätt envis och man måste själv vara envis och konsekvent när man uppfostrar en jack russell. Min kille är inte envis alls och säger man till honom en gång gör han det oftast inte igen, dock är han envis när det gäller träning han ger sig inte i första taget när vi tränar. Så det är positivt 😛
Men om du berättar lite mer specifikt vad du kan erbjuda hunden mer än promenader och sällskap så är det lättare att hjälpa dig med rastips.
Och jodå det finns även lurviga jack russells, men även dom ska ju trimmas.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#16 haha ojdå… tänkte faktiskt inte på att det fanns olika pälsslag på jrt-arna men klart det finns de lurviga varianterna också :P
Tack för rättningen :)