Hund nr 2
Hej alla!
Jag har alltid planerat att de ska bli en till pomme i mitt liv :) Kanske mer…hehe.. Men har klartecken av min pojkvän för 2 st just nu ;)
Men de kommer dröja tills Inez är minst 2 år tänkte jag.. då jag vill först fokusera på allt jag kan lära mig innan jag tar in en valp till.
Men mitt största frågetecken är ju tik eller hane… för jag har en tik så för mig känns de ju självklart tik igen då?
Men kan inte ljuga och säga att jag inte är sugen på en hane… men en fertil hane och en fertil tik känns ju sådär bra…. Vet man kan ju kastera hanen osv.
Så jag är kluven hur jag ska göra XD Någon som har kunskap av både hane och tik i samma hus? Och av två tikar i samma hus? Hur skulle ni säga att de är?
Va roligt att du funderar på hund nmr 2 :D
Jag har erfarenhet av tik och hane i samma hus. Hanen va 9 månader när min tik började löpa, och det blev många sömnlösa nätter. De hade inga planer alls på att kastrera honom. De va verkligen bästa vänner, och min tik passar bättre med hanhundar än tikar, så för mig va de en självklarhet att skaffa en hane. Nu bor inte den hunden här längre men har en hanvalp. Och han ska kastreras :)
Jag hade kollat hur din hund passar med andra tikar och hanar. Ville inte heller ha en hane först men ångrar inte en sekund att jag valde hane, min är mycket livligare och har fått fart på min tråkiga tant här hemma :)
Vi har både fertila tikar och en fertil hane, nu bor dock ena tiken och hanen hos mina föräldrar så vid löp är antingen tjejerna här hos mig och hanen hos föräldrarna eller tvärtom.
Det blir ett hiskeligt passande under löptiden om man väljer att ha de fertila och det gäller att man har möjligheten att hålla de åtskilda under den perioden, helst då i olika bostäder då hundar kan vara väldigt uppfinningsrika när det kommer till att rymma (vet en hane som kravlade sig över ett väldigt högt staket eller liknande och skadade sig så pass illa att han var tvungen att avlivas).
Väljer man att kastrera ex. hanen då så kan det till viss del hjälpa, det finns ju ingen risk för valpar givetvis men man kan ändå stå där sen med en hane som reagerar på löp precis som en okastrerad hane gör.
Två tikar kan mycket väl fungera ihop utmärkt, framför allt om det är viss åldersskillnad. Nu skiljer det bara 10 dagar emellan våra tikar och visst det var lite smågnabb emellan dom när de var yngre (3 år nu) men de har mognat otroligt det sista året och nu är det bara brottning på lek och mys mellan dom två som gäller =)
Sen är det väl en smaksak också om man vill ha en hane eller en tik, vad som brukar gå bra så länge första hunden har en sund inställning till andra hundar. Jag kan i alla fall säga att det bara kommer bli tikar för mig framöver trots att jag var en inbiten hanhundsmänniska förut 😉
Har en kompis som har en hane och en tik hemma. Hon har gjort så att när tiken löper så delar hon av lägenheten så de inte kan komma till varandra. Och när hon inte är hemma tar hon med sig hanen var hon än går, nu har hon ett jobb där hon kan ta med sig hundarna.
Men annars så kan man ju fråga om någon kan ta hand om den ena hunden under löptiden, vet många som gör det :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Om du ska välja tik eller hane beror ju mycket på hur din nuvarande hund är. Har den inga problem med några hundar alls spelar det ingen roll vad du väljer.
Du du ska tänka på är att du kan behöva (för hanens egen skull) lämna bort hanen när tiken löper. Beroende på hur han reagerar så kanske det räcker att lämna bort han enbart under höglöpet. Det beror också på hur din tik är, säger hon ifrån tydligen då hon inte är i höglöp kan det funka att ha dom i samma hem så länge hon inte är i höglöp. Se till så att du kan stänga minst två dörrar mellan hundarna, gärna med någon form av lås om du måste lämna dom ensamma när hon löper.
Två tikar ihop skulle jag föredra då det är enklare vid löp. Sen föredrar jag tikar för övrigt också men det är ju jag det ;)
Sätt dig ner och funera över fördelar/nacdelar med båda könen och välj sedan det som du tycker känns bäst Vet inte hur gammal din nuvarande är men det lät som att du har ett tag på dig att bestämma dig iaf :)
Mvh Linn
Tycker det är dumt att spärra av hemma om man har hane och tik och tiken löper… Tänk så oerhört stressande för hanen. Bättre att lämna bort en av dom. Eller kastrera.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag varnar lite när det gäller just små hundar och det är ingen skröna. Ofta så markerar småhanar inomhus när det finns tikar/löptikar i huset så du kan få nedrans jobbigt om du har lite otur. Finns roligare sakenr är att ha en hane som pinkmarkerar i tid och otid.
Planerar du inte en ev avelshane, så skulle jag hellre skaffa en tik till🙂
Jag har länge haft två tikar och det har gått bra i de allra flesta fall och med olika raser - även nu när jag har två rätt hetlevrade tikar. Endast en gång har jag fått omplacera en tik, men det var en tik med oerhört mycket humör och som utvecklade mycket surhet mot andra tikar - så pass att det blev blodiga slagsmål här hemma. Vad gäller pommar så skulle jag inte oroa mig ett dugg - det är en mjuk ras och jag ser inga problem att ha två tikar av den rasen. Den är knappast känd för att vara könsaggressiv😉
#5 Absolut är det bättre att lämna bort en av dom, men ibland har man inget val. Endel tänker inte så långt när dom skaffar en av varje kön. Många förväntar sig att det ska lösa sig bara man kastrerar en av dom men bara för att hanen är kastrerad så kan han fortfarande utföra en parning även om det inte blir valpar. Skaderisken är då stor så ska man ha en hane och en tik ihop tycker jag man bör dela på dom när tiken löper även om hanen är kastrerad. Alla har inte fördelen att kunna lämna bort den ena till en hundvakt i 3 veckor :)
Mvh Linn
Jag har ställt precis samma fråga, då jag nu har en hane som blir 2 år på söndag och vi ska skaffa en tik i vinter/vår. :)
Jag har fått som svar att man inte ska kastrera en frisk hane/tik. Och dom som har både tik och hane går det bra för, när tiken löper har dom alltid den ena med sig, stänger/låser dörrar. Eller lämnar bort en av dom till en familjemedlem t.ex. Andra säger också att hanen "vänjer" sig vid att tiken löper och slutar bry sig vid dom tillfällena.
En som hade kastrerat sa att hanen blev lugnare, men han kände fortfarande ändå av löptikar. Så allt är ju väldigt individuellt.
Själv har jag inga erfarenheter av kastrering så jag har liksom inga åsikter. Jag vet dock inte hur jag ska göra än, har inte bestämt mig. (och om det blir kastrering så blir det hanen, då jag har tänkt att ta valpar på tiken när hon är gammal nog. :)) Min hane är superdryg när vi har träffat löptikar, piper, slickar osv. En gång när vi hade varit ute på promenad så stod han vid dörren och gnällde, skällde och ylade i konstant 2 timmar, höll på att bli galen, haha! ;p
Som sann latmask känner jag "varför ska du krångla till det för dej i onödan"? Om du skaffar en hane blir det en massa bökande med att försöka dela av bostaden/ skaffa hundvakt under flera veckor. Skaffar du tik slipper du det merarbetet.
Som sann fegis känner jag "varför ska du ta den risken"? Säg att du EN gång gör ett misstag (inte inser i tid att tiken börjat löpa, råkar slarva lite i avdelningen av hemmet eller dylikt) så kan du stå där med en tjuvparad kull som du kanske inte alls vill ha och som kostar pengar du kanske inte alls har att föda upp. Hittar du bra ägare till alla valparna då? Om du skaffar en tik slipper du den risken.
Alltså, hade jag varit du så hade jag satsat på en tik till :)
Jag ska vara ärlig med dig, och det är att jag valde hane, och det förde med juckande när man åkte kommunalt (alla lukter fick honom att hoppa på första bästa ben i t centralen vilket var oerhört pinsamt!!) han kissade många gånger och kunde bete sig som en riktig rebell ibland, han var riktigt jobbig och det är han fortfarande, trots kastrering. Så fort en tik löper blir han knäpp i bollen, kissar 100 gånger per promenad, fjantar runt sig och söker efter tiken när man är ute och går, ja vissa dagar har det varit hemskt.
Så helt plötsligt blev torka blod efter tikar inte en så stor grej längre när jag då lyckades få en väldigt haning, hane.
Min mamma har haft en passhund i många år som är tik och kan säga att vi valde hane för vi tänkte löp osv var jobbigt, men! När man väl står där och har kanske fått som vi en väldigt haning hane då är blodet ingenting i jämförelse.
Bara en liten notis då det finns hanar som är såhär, även andra hanar som inte bryr sig ett skvatt, de bryr sig inte för fem öre, men får han en väldigt hanig hane kan jag verkligen tänka mig hur det skulle se ut om du då har en tik i samma hushåll.
Min hund kastrerades i Januari och nu ca ett halvår senare, har det blivit bättre, juckandet är borta men springandet efter löptikar och vara bäng i bollen under perioden grannarna har löptikar ÄR kvar.