Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2531 ggr
Torin
1

Tvång på registrering

Kontrollsamhället!

Nyligen skaffade jag en renrasig labradorvalp. Vid köpet fick jag en blankett där det framgick att hundinnehavet måste anmälas till Jordbruksverket.

Detta var en nyhet för mig. Jag har haft hund sedan jag var liten pojk (född 1939) och nu senast sedan år 2000. Den hunden har tyvärr avlidit och det är skälet till valpköp.

På Jordbruksverkets hemsida framgår att man är SKYLDIG att anmäla hundinnehav och att registreringen kostar 70:-. Skäl som anges är att man vill hålla reda på aggresiva hundar. Fan trot´t!

I vilket fall så fick jag i dag en faktura på 70:-. Betalas den inte i tid  så blir det dröjsmålsränta och påminnelseavgift med 60:-, Vilket förmynderi!

Personligen uppfattar jag detta som ett smygförsök att återinföra hundskatt. Om det nu är så så kräver jag att alla sällskapsdjur skall beskattas, det gäller även katter, ormar och burfåglar. De senare kan ju överföra smittsamma sjukdomar, ex. vis papegojsjuka till människor. Men bara om man är uppfödare så skall man anäla dessa djur till Jordbruksverket. Det är ju orättvist mot oss hundägare.

Om man nu tror att hundar är aggressiva så borde man väl kräva licens av hundägarna, dvs att de kan uppfostra sina djur. Vilken snäll familjehund som helst hkan under ogynnsamma omständigheter bli aggresiv och det är inte hundens fel utan ägaren.

PROTESTERA! Avskaffa registreringen av hundar!

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Sugar Mist
18

Men haha. Jag tror snarare det är för att hålla koll på hur många hundar som finns i vårt avlånga land, och jag tänker då icke protestera :)

-

[Teddies matte]
18

Tja, nu är det ju inte riktigt av den orsak man registrerar hundarna.

Inget konstigt alls, tycker man det är dyrt med 70 :- när det gäller hund, ja då har man tagit sig ett helt hav över huvudet.

Mischa
18

Jordbruksverkets register är ju enbart ett ID-register, om din hund försvinner så skall den kunna bli identifierad, och ja..det är obligatoriskt.

Är 70:- för att registrera dina personuppgifter som hundägare verkligen något att bli upprörd över?

≧◔◡◔≦

VildaVittra
17

Något jag finner mer chockerande än en liten engångssumma på 70 kronor, är att du sedan 2001 inte hållit dig ajour med de författningar gällande hund vi som hundägare är skyldiga att hålla uppdaterade. 

Registret är fantastiskt, blir din hund stulen och tjuven söker veterinärvård har du en chans att få tillbaka den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Michaela-N
12

Nej, jag tänker inte protestera för jag finner det uppenbart att det ska finnas ett register över vilken hund som tillhör vem.

Lilllens
8

Helt onödigt att protestera mot något som är väldigt bra.

Jamie+Engla
15

Har man inte råd att registrera att man äger en hund till jordbruksverket så har man ej råd att ha hund. Helt ärligt! 70:- är ju typ samma pris som till en pizza, o jag skippar den gärna för en hund! Jag ICKE protesterar ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

thilda-
0

har man en " pappers hund " så reg. även ägare på skk :) jag har då inte gjort nån " ägar anmälan " på jordbruksverket.. jag har bara skickat in till skk…

Michaela-N
10

#8 Då är det dags att du ägaranmäler hos Jordbruksverket. Den anmälan är betydligt mycket viktigare än ägaranmälan hos SKK.

(För övrigt vill jag även påpeka att blandraser kan registreras (observera, registrera är ICKE synonymt med stambokföra!) hos SKK, jag är själv anmäld som ägare till min blandis i SKKs register och på hans tävlingslicens.)

Kalli
11

#8: Alla hundar ska enligt lag vara reggade i SJV, även renrasiga med "papper".

Jamie+Engla
2

Vad menar du #10 ALLA hundar ska registreras i Jordbruksverket såsom renras med papper, "renras" utan papper (enligt skk blandras) och blandraser. Man registrerar att hunden lever och har en ägare.

Lilllens
7

#11 Det var ju det hon skrev?

LindaBlue
1

Även min rumänska blandis är registrerad hos jbv, det står klart och tydligt när man läser införselregler att det ska göras, och även jag tycker det är jättebra, tänk om alla upphittade hundar som man inte lyckats spåra ägaren till hade varit registrerade!?

vallhund
2

#8 Det är lag på att ägarregistrera sin hund i JBV, 70 kr är en engångssumma.

En SKK reggad hund blir automatiskt reggad i deras egna ägarregister, där kan alla hundar registreras, de reggar även id märkta katter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jamie+Engla
0

#12 vad menar hon med -även renras med "stamtavla"- det var det jag inte fatta men ;)

Kalli
0

#15: Att även hundar med stamtavla som automatiskt reggas i SKK ska vara reggade i SJV? Eftersom inlägget jag svarade på just handlade om en hund med "papper" och att ägaren då inte skickat in något till SJV.

Vizzla
1

Jag tycker att det är bra! OM min hund kommer bort så kan polis eller den som har en chipläsare snabbt se vart han hör hemma!

Jag ser det inte som ett tvång utan som ett sätt att hjälpa oss hundägare.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

vallhund
0

#17 SKKs ägarregister är betydligt enklare att använda o mer tillgängligt än vad JBVs register är.

När lagen om registrering kom i slutet på -90 talet så hade SKK redan haft ett ägarregister i många år, de fick då i uppdrag av JBV att sköta det officiella registret, vilket de gjorde. Problem uppstod då JBV inte betalade som var överenskommet. JBV startade då eget register, hur det ser ut idag har jag ingen aning om, men långt in på -00 talet kunde JBVs register bara nås per telefon på kontorstid till skillnad mot SKKs register som kan nås av alla, dygnet runt, online.

[Cras]
0

Dessutom kan man ju registrera sin hund på sjv.se är inte det gratis då har jag för mig? 70 kr har jag för mig är för administrationsavgift med pappersskicket?

jag tycker det är bra att alla hundar ska idmärkas och registreras.

[Forest]
6

Skojar du med oss nu TS? 🤪

Em_
0

#19 Jag registrerade online och fick en pappersfaktura i brevlådan.

Vizzla
0

#18 jag har en hund som inte är reggad i SKK så då går det väl inte att söka där?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Fridaaaa
1

#22 Nej det går inte att söka där, om hunden inte är registrerad där 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
1

#22 Folk blandar gärna ihop att ha hundens stamtavla registrerad och ägarregistrering. Den senare regisreringen är även ägare med blandraser välkomna att göra hos skk och då blir hundens chipnr eller tatuering sökbar även för privatpersoner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
0

#23 som jag skrev i #14 kan alla hundar som är tattade eller chippade reggas i SKKs ägarregister, så även katter.

Kelin
0

Tycker det är riktigt bra att hundar skall registreras! Då får man bättre koll på va de finns för hundar i Sverige, hur många osv. Kan även hjälpa till att spåra ägare, sjukdomar även brott kan lösas om man spårar ägaren genom hunden. Finns massa bra med det! 70kr är en engångssumma under din hunds förhoppningsvis låååånga liv! Ett besök hos veterinär går på bra mycket mer än 70kr! Har du satt din fot i patientrummet (?) så är du långt över 70kr

Fridaaaa
1

#25 Ja OM man väljer att göra det ja, alltså regga där med, men var inte det som #22 frågade, så svarade på det #22 skrev, inget annat.
Det blir inte så automatisk bara för att man reggar i jbv.

vallhund
0

#27 Det var ju luddigt skrivet av dig isf, du skrev at man inte kunde söka där om hunden inte var reggad, det betyder för det mesta reggad i SKK som att det gäller endast stambokförda djur i SKK.

Fridaaaa
1

#28 Jag tycker personligen inte det var luddigt skrivet.
Vad är det som är luddigt? (så jag vet det, ifall jag behöver skriva annorlunda)
Skrev att det inte går att söka där, om hunden inte är reggad där.
Det är ju så som jag skrev, är inte hunden reggad i SKK kan man inte söka där heller. Var det som #22 frågade efter. Så svarade enbart på det.

[_annaH]
1

Tycker det är bra att de har så. Har man köpt en hund för flera tusen så är 70 kr en väldigt liten summa.

sarae
3

Om det inte fanns ett register där man registrerade id-nummer samt ägaruppgifter så skulle all form av id-märkning nästintill vara meningslös. Hur ska man hitta ägaren? Tycker att det är fantastiskt bra att det finns ett (till och med två) register. Det underlättar både för oss som te.x arbetar på veterinärklinik men även så ger det mig själv en större trygghet utifall att min egen hund skulle komma bort. 

För en tid sedan fick vi in ett upphittad påkörd djur i kritiskt tillstånd. Djuret var microchippad men ägaren hade ej registrera sina uppgifter. Vi behövde få tag på ägaren för att få klartecken vad gällde eventuell vård eller beslut om att låta djuret somna in. Detta ledde till många extra timmars jobb för oss samt onödigt lidande för djuret eftersom vi inte kunde låta den få somna in utan ägaren eller länsveterinärens medgivande. Så se för guds skull till att registrera era id-märkta djur! 

Har tidigare haft iller, ett djur som man vanligtvis microchippar, men det finns inget centralt register, vilket innebär att trots att jag genom åren har hämtat upp otaliga upphittade illrar hos både polis och andra instanser så har vi aldrig via microchippet kunna finna ägaren. I ett fåtal fall har vi lyckats genom annonsering, men i de allra flesta fall har ägaren aldrig återfunnits, eftersom man inte kan söka på microchippnumret.