Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2239 ggr
[zippo92]
0

(K) smakprov Royal

Har nyligen kastrerat min hanhund, och han har så otroligt lätt att lägga på sig i vikt, så veterinären tyckte jag skulle ge bantningsfoder/foder för kastrerade hundar. Hon tyckte Royal canine va ett bra foder så jag tänkte jag skulle prova det. Då till frågan. Har någon här inne sånt foder till sin hund, som jag kan få köpa lite av? Räcker med några dl. Min vovve är så otroligt kräsen när det gäller torrfoder, och då känns det surt att köpa en hel påse/säck och så äter han kanske inte…så om någon kunde sälja lite till mig så vi kan prova om det är ätbart vore det jättesnällt! :)

Även om någon hade RC för hundar med känslig hud som jag kunde få prova på en dl till min nakentik.

Betalar självklart frakt om det ska skickas!

Eller om någon vet var man kan få tag på provpåsar :)

sarae
3

I princip alla tillverkare av veterinärfoder har smakgaranti på sina foder - vilket innebär att så länge du sparar kvittot får du lämna tillbaka påsen även om den är öppnad och få pengarna tillbaka :D

[Forest]
2

Jag tycker inte att det är rätt foder för en hund som lätt går upp i vikt. Jag tycker du ska se lite vad foder verkligen innehåller och ge mat efter vad hunden bör väga, sen ökar man motrionen så slipper man få en överviktigt kastrat. Kastrerade hundar går inte upp i vikt men blir ofta mer matglada, så det gäller att man står imot deras söta blick mot tiggeri. Jag rek att du spanar på betydligt bättre foder som inte har så mycket spannmål och majs i som Royal canine har i alla sina foder, exp på ett av deras "kastrerade foder"

Majs, Korn, Torkat fläskprotein, Torkat fågelköttsprotein, Vetemjöl, Vegetabilisk fiber, Hydrolyserade animaliska proteiner, Animaliska fetter, Betmassa, Vetegluten, Mineraler, Sojaolja, Fiskolja, Frukto-oligosackarider (FOS), Psylliumskal och frön, DL-methionin, Taurin, Boragoolja, Tagetesextrakt (källa för lutein), L-karnitin

Där är det allså mesta dels majs i inte bra alls, det bör vara kött som hägrar i foder då det dessutom ger en mer mättande känsla längre :)

[zippo92]
1

#2 jag ger taste of the wild just nu, då kan jag fortsätta med det eller? (Är jättedålig på foder) vi går för tillfället ca 1-1, 5 mil om dagen och är ofta ute i skogen.

[Forest]
2

3 tycker jag du ska göra med gott samvete :) Stå bara ut med att han får tiggis ögon och öka mortonen ;) Då slipper man få en rund hund, har med en som kan lätt gå upp men då är det jag som slarvat och haft för mycket på jobbet därmed har det bara blivit en långpromenad isf 2 långpromenader om dagen, så jag får tänka på vad jag ger. Nu går även mannen på längre promenader men han går inte som mig 7 km i rask takt.  😉

sarae
0

Fast kastrering kan försämra ämnesomsättningen med upp till 40%, vilket gör att man ytterst sällan kan fortsätta ge samma foder eller fodergiva som man gjorde innan kastreringen, hur gärna man än vill. Det behöver inte alltid vara så att man har en tiggande hund eller att man inte tänker på vad man ger sin hund att äta. 

Min tös stod på färskfoder och hade svårt att hålla vikten på den mängden, nu ett halvår efter kastreringen har hon gått upp 1,5 kg på samma fodergiva, trots att vi motionerar mycket varje dag. 

(det enda som faktiskt fick ner henne i vikt var just bantningsfoder från veterinären som hon stod på under 1,5 månader eftersom hon snabbt behövde komma ner i vikt då. Nu är vi åter på färskfoder och RKB och hon har redan gått upp det hon hade gått ner - så jag jobbar som en galning för att hitta rätt foderkombination för henne som funka i längden)

[Forest]
7

5 fast jag anser iaf att inte detta är lösningen

Majs, Korn, Torkat fläskprotein, Torkat fågelköttsprotein, Vetemjöl, Vegetabilisk fiber, Hydrolyserade animaliska proteiner, Animaliska fetter, Betmassa, Vetegluten, Mineraler, Sojaolja, Fiskolja, Frukto-oligosackarider (FOS), Psylliumskal och frön, DL-methionin, Taurin, Boragoolja, Tagetesextrakt (källa för lutein), L-karnitin

Har flera 5 kastrerade hanhundar till grannar, samma gata och 2 i vårat hus. En är lite överviktig o det som är lite kul är att just han äter rc foder trots att jag sagt vad jag anser om majs,korn,vete inte är lösningen att stoppa i en hund.

sarae
0

#6 Sa jag att jag tyckte att det var lösningen? ;)  Jag ville bara poängtera att det inte alltid är så att kastrater rultar på sig pga. att de tigger eller att man som ägare är oförsiktig med vad man ger, det finns faktiskt en fysiologisk orsak som man inte kan göra så mycket åt. Jag poängterade även att ett foderbyte kan vara nödvändigt, men jag sa inte till vilken sort, eller hur?

Fridaaaa
1

Jag hade inte gett det 😉 Lightfodrena är inte så mycket bättre, speciellt inte Royal Canin.

Minska på vanliga fodret istället. Hade jag gjort.
Veterinären sa till mig att jag skulle ha det till katten när jag kastrerade honom men har inte bytt till det och han har bra hull osv 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

C.Tellne
0

# 5 En undran, angivelser på alla förpackningar är en cirkus till en generell hund. Dock är detta inte vad man måste gå efter. Ser du att din hund lägger på sig kilon får du minska lite på maten, om du har bra motion redan, annars får man öka det. Alla är individer och behöver en anpassad mängd mat. Har du provat det? Jag har läst många forum och bantningsfoder verkar inte vara så bra. Min mor bantade sin hund efter att hon hade fått valpar med att sakta minska på hennes mat och mer motion, tills hon vägde det hon skulle. 

TS, Jag skulle nog googla, foder bäst i test, och se och läsa själv :) Plus läsa forum här på iFokus. Det ger mycket information, men va källkritisk! :) Lycka till! :)

[jahoda]
1

Dra ner på maten så mycket som behövs! Så länge hunden lägger på sig betyder det att den får i sig för mycket energi, oavsett om det ser ut som att du ger lite mat. Verkar hunden hungrig vet jag att en del ger rivna morötter och vitkål, det får hunden att bli mättare utan extra energi.

sarae
2

#9 Tack, jag är medveten om detta. Hon står redan på en fodergiva som är långt under det som rekommenderas för hennes storlek, problemet ligger således inte så mycket i enbart mängden utan i innehållet i fodret, och det är där vi står just nu - att hitta en kombination som fungerar för henne. (Jag är dessutom utbildad inom ämnet, så jag är inte speciellt bekymrad över min egen hund, det har jag koll på och söker inte råd för egen del. Däremot tycker jag fortfarande att det är värt att poängtera att en hunds ämnesomsättning försämras avsevärt efter en kastrering, vilket gör att det sällan i praktiken räcker med att bara minska fodret - man ska aldrig svälta sin hund, eftersom det faktiskt kan ha skadlig inverkan på inre organ. Man behöver hitta något som hunden fungerar på och håller vikten av. Om detta så är Barf, helstekta nudlar, veterinärfoder eller papperskartonger lämnar jag dock till ägaren av hunden att själv avgöra i samråd med de vars kunskap och erfarenhet denne litar på. Det är inte alla som bör syssla med barfutfodring, alla har inte möjlighet att ge färskfoder och vissa vill inte ge veterinärfoder.

Portie
0

Min hund har också blivit kastrerad ganska nyligen (en månad sen) och jag funderar på om jag ska byta till Standart, har läst en del om det och tycker det verkar bra. Har ingen lust att ge svindyrt specialfoder som kanske inte är särskilt bra egentligen.. Dessutom har jag haft Royal Canin innan och tänker inte gå tillbaka till det..

[zippo92]
3

Okej, tack för alla goa tips och råd, känns bra att man kan ställa frågor här, och få mycket svar och olika synpunkter! :)

Jag kommer fortsätta med Taste of the wild, har bara haft det i en månad ungefär, (äntligen hittat ett torrfoder han äter!!) och vi håller koll på hans vikt så han inte går upp, isåfall får jag försöka dra mig ut på ääännuuuu längre promenader ;) och så får vi helt enkelt minska maten lite :)

C.Tellne
1

#11 frågan var mera riktad som en undran, tror absolut inte att du inte kan ditt ämne :) Kanske mera till den som ställde frågan, TS.  Men det är bra att du svarar, för man får då kunskap/information! Om man nu skulle ge sin hund lightfoder, vad är det i den som gör att hunden får i sig mer näringsämnen än om man ger ett bra helfoder men i mindre mängd? Såg att du skrev att hunden kan få näringsbrist. 

TS, vad bra att du har hittat något som fungerar! :)