Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2411 ggr
LLLINN
14

Att diskutera CM & dominans m.m.

Blir så frustrerad!! Då och då stöter man på CM-dyrkare som tycker sig ha bra argument till varför hans metoder och åsikter är rätt, och jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att få de att ta sitt förnuft till fånga! Är alltid lugn och försöker att hålla en god ton, utan att vara besserwisser osv. Säger dessutom alltid till de att läsa bra artiklar som stöder mina åsikter om positiv förstärkning, att rangordning i en hund/människa relation inte existerar osv. Blir så frustrerad och upprörd då jag inte vill att fler hundar ska råka ut för metoderna t.ex. CM förespråkar.. Ville bara skriva av mig, få ut aggressionen ur kroppen haha ^^

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Ixectrona
18

Och jag skulle kunna skriva precis likadant, fast tvärtom, jag tycker ni har helfel och förstår inte hur ni tänker och inte kan se det och det.😃

(Men kan vi i alla fall komma överens - förmodligen inte - om att sluta skriva "CM"? Det har blivit som ett skällsord, CM CM CM, han heter Cesar Millan. Säg det, eller Cesar, eller Millan, eller Dog Whisperer eller något. Det är inte svårt att skriva Cesar. Jag tycker också det är nedlåtande att säga "-dyrkare". Han är inte en gud, ingen dyrkar honom, han är en människa och vi tycker han har väldigt mycket bra att komma med, det är allt.)

Rumblebee
9

Det är ju tyvärr så det är… och inte bara inom hundar kan jag tänka mig. Kan man inget och ser program om en person som fixar till djur som har några slags problem, så tror man ju att ''ahaaa, han/hon måste ju veta vad h*n gör, annars skulle h*n ju inte ha et tv program där h*n hjälper folk och deras djur'' 
Folk verkar inte riktigt kunna tänka kritiskt.

[TeamGolden]
5

Jag är ingen CM fangirl, därimot undrar jag verkligen vart alla grundar sig i att han gömmer sina medel osv ? Känner mig jätte efter för alla program jag sett visar han upp sina elhalsband, i ett testar han det för att visa att det är som en vibration i styrkan och sen så säger han gång på gång att man inte ska använda halsbandet utan att pratat/med hjälp av ett proffs! 

Undrar bara hur ni får reda på allt! Det känns som jag missar nått när jag inte märker hans hemliga halsband osv när han i de program jag ser stoltserar med dem i högsta hugg 🤪

Lathundarna
6

Var och en är salig i sin egen tro. Jag kan tycka och tänka en massa när jag hör folk prata om än det ena och än det andra och som låter helt galet i mina öron, men jag måste för den sakens skull inte försöka övertyga någon som inte vill bli övertygad om motsatsen. Eller ens diskutera då jag ofta tycker att argumenten jag får tillbaka är så faktafattiga. Däremot så kan jag alltid hoppas på att de finner ett bättre lämpat sätt att träna eller fostra sin hund på, att de upptäcker det trevliga med positiv förstärkning, etc.

Min egen faster har pratat en del om mannen med Colgate-leendet med mig när vi setts, och hon är idel positiv till honom. Och jag köper det. Herregud vad de är duktiga på att sälja in den mannen samt att plocka bort allt som ställer honom i dålig dager. Så jag låter henne prata. Jag lyssnar inte, men jag låter henne prata. Vill man fostra sin hund genom att ta efter vad man sett och hört på TV utan minsta eftertanke - go ahead. Det är trots allt upp till var och en. Och går det käpprätt? Ptja, då får jag väl försöka hjälpa till genom att bygga upp henne (eller vem det nu må gälla i min krets) i sin roll som hundägare helt enkelt.

Sen kan jag ju erkänna att jag kan känna precis samma sak inför de som är maniska med klickergrejen 😃

Frida B
7

Man måste kunna respektera andras åsikter, och många gillar CM- vilket dom får göra utan att någon ska bli arg över det, då det är deras åsikt :) Eller var det kanske inte det du menade?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lathundarna
2

#3 Fast det finns ju olika styrka i de där elhalsbanden, och jag tror (spekulerar nu bara) det han testar är den milda. Det är ju bara att kolla här så fattar man att det är lite kräm i styrkan - varför skulle de annars reagera som de gör? Sen att det är en kul plojgrej för dessa personer är ju en sak, men som hund skulle jag inte vilja ha det runt halsen 😐

[Forest]
1

3 var mycket enkelt och hitta en massa på youtub men mycket är bortaget nu mera, trist då man ser oxå sanningen om vissa metoder som jag anser helt fel.

1 Jag anser väl inte mina eller någons annans Initialer är negativa det är en förkortning på någons namn typs S.A=Sophie Aronsson

Ts Jag brukar inte bry mig så mycket ute faktist det är väl upp till var och än att lära sig hundens kroppspråk då många anser en osäkerhund är dominant och att  en hund alltid ska klättra i rangen i sin flock. Det får väl dom tro är rätt. Alla kan inte tycka och tänka som mig så jag behöver inte tycka o tänka som alla andra heller.

😉

Loveradio
22

Är väl för f*sen upp till var och en hur man vill träna sin hund! Stör mig enormt på människor som tror att deras sätt är det enda rätta och fördömer alla som inte använder just den metoden.

Man får se till individen och anpassa träningsmetod därefter. Alla hundar/raser funkar inte på samma sätt.

Så länge man inte misshandlar hunden så anser jag att man inte har rätt att lägga sig i andras sätt att träna hund.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Reise
10

Håller med #8! Alla får göra som dom vill så länge de inte är misshandel.

Man har lärt sig stänga till dövörat när de är en människa som pratar om en metod som man själv inte tror eller kör på.

Men när de kommer besserwissers som ska visa en annan hur man ska uppfostra sin egen hund - Då smäller de!

Så försök att inte lägga dig i en annans människa hunduppfostran ifall dom inte ber om tips och råd, de brukar inte sluta speciellt bra annars.

RedMonsters
3

#8 #9 fast det är just det CM gör i mina ögon, därför reagerar jag. Och JA jag skriver CM, punkt!

Medarbetare på brukshundraser.

mingman
11

Jag tycker ofta att det i diskussionen glöms bort att det är ett kommersiellt producerat tv-program. Syftet är INTE att lära någon att uppfostra hundar. Syftet är INTE att ge en realistisk bild av hur rehabilitering av problemhundar går till. Syftet är INTE att ge en objektiv bild av Cesar Millan. 

_Syftet är att underhålla den stora massan, det vill säga folk som inte kan någonting om hund. Syftet är att tjäna pengar.
_

Jag lägger ingen värdering i huruvida detta är bra eller dåligt, men att helt dömma ut - eller för den delen totalt älska - en person baserat på ett så komersiellt tv-program tycker jag är fel. 

Jag hör gärna åsikter från någon som läst böckerna, eller på annat sätt tagit till sig mer av Cesar än bara tv-programmen. Ofta blir dessa diskussioner enkelspåriga, utifrån tv-programmen, där två sidor skriker "han misshandlar!" och "det gör han inte alls!"

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Reise
0

#10 I mina ögon också, men inte i allas. Därav skriver jag att man inte ska lägga sig i andras metoder om man inte kan se att personen ifåga misshandlat sin hund.

Det jag menar är att ifall någon CM-idiot kommer och ska förklara för mig att jag måste dominera min hund, då smäller de. Säkert samma för dom som tror på ngt annat än positiv förstärkning.

Lathundarna
4

#12 "Då smäller det"? Seriöst..?

Reise
3

#13 Kanske inte i den situtionen som jag skrev - men det har kommit fram idioter i min närhet som tryckt ner min hund, så ja då "SMALL" de! Rätt så ordentligt..

Man uppfostrar inte andras hundar, så enkelt är de.

Lathundarna
1

#14 Hehe, lät hyfsat märkligt. Stå/sitta och diskutera med nån och så plötsligt "Då smäller det - rejält!" 😎

Reise
2

#15 Haha, förstår att de låter märkligt - jag uttryckte mig fel.

Min händelse var alltså fysisk, en man skulle promt visa mig att min hund måste ge sig och smällde till henne över käften och tryckte ner henne mot marken - där gick min gräns och jag bad honom släppa min hund, vilket han vägrade - då small de…

Men budskapt är den samma; Det är ett väldigt känsligt ämne att ifrågasätta en annan människas sätt att uppfosta barn och hundar.

Lathundarna
1

#16 Verkar vara det för många. Men så länge det inte blir fysiskt för vare sig hund eller barn så har man ju som hundägare eller förälder (eller som för egen del - både och) aktiva val att ta. Man kan välja att låta det rinna som vatten på en gås och känna sig trygg i sin roll, eller ta åt sig och bli förbannad och slösa energi.

Maja2
2

#11 bra skrivet!

#14 Hur kan det komma sig att folk kommer fram och lägger ner DIN hund?

[_annaH]
14

Då och då stöter man på CM-hatare som tycker sig ha bra argument till varför hans metoder och åsikter är fel. Så kan man också uttrycka sig. 

Det har gjorts så otroligt många trådar om CM där folk har diskuterat om hur mycket dom hatar hans metoder och tycker att allt han gör är fel. Men jag förstår inte varför folk MÅSTE lägga sig i andras uppfostring av hundar. Det finns ingen som uppfostrar sin hund likadant som någon annan. 
Det har vart så mycket påhopp på CM så det är helt sjukt, så dålig stil och hoppa på någon sådär.

ramm5tein_
8

#19 Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Det är nästan farligt att yttra sig på den här sajten, SPECIELLT när det gäller Cesar. Precis, han har ett namn, och är rätt duktig på vad han gör, använd namnet.

Jag personligen tror ju inte att han misshandlar och spöar sina hundar med tanke på böckerna jag läst av honom och att han har sitt rehab. Jag TROR faktiskt inte det… Men det finns alltid dom som vägrar tro något annat än det värsta 🙂

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Reise
0

#18 Lång, och fruktansvärt konstig historia.. Tror inte människan i fråga är frisk och hör kanske inte till tråden. Men.

De var en släktings pojkvän som jag träffat max 2 gånger, så jag kände inte honom alls. Och helt från ingenstans tyckte han min hund betedde sig "hotfullt" när hon visade lekbeteende…

Hux flux tog han tag i hunden i nacken, smällde till henne i ansiktet och la ner henne på marken - jag hann inte ens reagera förens hon låg på marken.

Går fram, tar tag i min hund och ber honom släppa (eftersom situationen är j*vligt obekväm då de är en släktings pojkvän, så försöker jag att ta de så lugnt som möjligt)

Han vägrar släppa, jag ber honom släppa min hund - men han insisterar på att hon "måsta ge sig" innan man släpper.

Jag trodde ju aldrig att en människa skulle vara så pantad att man inte lyssnar när man blir tillsagd flera gånger..

Jag måste irriterat förklara att det blivit ett missförstånd, hon har inte gjort något - och jag gör inte såhär mot min hund. (vill inte direkt be honom fara och flyga medans släkten ser på).

Till sist måste jag ryta till och be honom gå bort, det är min hund, låt henne vara! - han hade fortfarande inte gett sig och står och predikar som en självutnämnd CM-guru medans jag och min hund går därifrån. Minst sagt obekväm och dramatisk scen.

Har aldrig träffat honom igen, och kommer inte se fram emot nästa gång heller.

Denne man ska tydligen ha flera års erfarenhet av hundar, och för mig är detta en gåta..

ramm5tein_
6

#21 Jättetrist att han tror att han gör som Cesar skulle ha gjort. För det gör han inte. En hund som leker… Väldigt trist med hans inställning må jag säga.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Maja2
10

#21 "står och predikar som en självutnämnd CM-guru" ….. tror du verkligen att CM skulle gjort så mot en lekande hund?

Reise
2

#22 Det är de som är nackdelen med metoder som visas på TV - de finns alltid människor som tror de är så simpelt som att bara lägga ner en hund och sen är de klart. För många missförstånd.

Det är ju lite mer invecklat än så.

Fast denna killen var ju lite extrem.

Reise
4

#23 Nej, de är just därför jag skriver "självutnämnd CM-guru"

För de är många som missuppfattar Cesars metoder, och tar de till de extrema.

Denna killen hade ju ingen aning om vad han sysslade med, medans Cesar är en hundvan person som ser en sån självklar skillnad.

Jag menar att många "smutskastar" mer Cesar metoder för att de ser så lätt ut för en lekman att bara ta till sig och "göra".

De handlar ju lite mer om finkänsla än så.

Sofie-Marie
11

Reise, blev helt paff av din berättelse.. Sanslöst!

Vill förövrigt bara säga att Cesar inte bara kör dominans etc. Han läser av hunden och anpassar sedan träningen efter individen. En hund var ganska dominant/aggresiv - då visade han tydligt ledarskap och att hunden inte behövde visa sig störst och starkast.
I ett annat fall var hunden rädd och osäker. Då körde han med mycket positiv förstärkning. Han kör alltså inte bara med "aggressiva nedtryckningar och hemska elhalsband".

Men som någon skrev tidigare, det är ett teve-program. Ingenting annat.

Sedan så är det ju inte direkt så att bara för att man tycker att Cesar har en del vettigt att säga så tar man inte till sig allt. Detsamma gäller när jag kollar t.ex. Fredrik Steen eller Zak George. Jag tar lite vad jag anser vettigt från en tränare och lite annat från en annan och sedan använder man det som passar just ens egen hund som individ. Min hund lyssnar superbra på "tsssh!" (á la Cesar style) och vet då att nu är det allvar och att han måste lyssna på vad matte egentligen sa. Sedan när han lyssnar och ger mig rätt beteende blir det massor med godis och beröm (á la Zak).

Jag tycker det är dumt att fördöma en viss människa för att hen tränar sin hund på, enligt vissa - "fel" sätt. Hundar svarar olika på olika träningsmetoder. Ingen gillar en besserwisser.

sasha_setter
0

#26 👍

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

TheraS
2

Det är som någon annan skrev ett kommersiellt tv-program. Jag anser att en del av hans metoder är bra och en del inte. Men jag skulle aldrig gå blint på att uppfostra min hund efter ett tv program. 

Sen är det faktiskt upp till var och en att uppfostra sina hundar, så länge dom inte skadas. Sen hur mycket jag än vill kan man inte lägga sig i allt heller. Jag kan inte gå fram och berätta vad för biverkningar det märket av fästinghalsband ger, att ägaren skadar sig hund eller med elhalsband. Jag anser dock att det om du ens behöver elhalsband ska du nog inte ens ha en hund, om det måste gå så långt. Men alla gör hur dom vill. 

Jag tycker det är bäst att prata med folk som har liknade eller samma ras och se vad som funkat för dom om man nu har ett problem med en hund, inte blint lita på ett kommersiellt tv-program. Men det är som sagt vad jag anser är bäst. Men vi har sönder avlat fram nakenhundar så varför blir det hysteri över ett elhalsband eller vad det nu är som är "skandal".

Cazzos
7

Jämför man Cesars program idag jämfört med vad som visades i början så är han ju mycket bättre idag. Han fick mycket kritik för sina metoder för x antal år sedan och har bättrat sig rejält tycker jag. Men jag har alltid gillat Cesar och kommer att fortsätta att göra det.

#26 Bra skrivet! Håller med dig till 100%!

Jag såg dock en video med Zak, hur man tränar med sin hund att sluta dra i koppel, och han sa "Talk to the face, say "no, ah-ah" just like you would with a young child" (om hunden börjar dra), då stod jag som ett frågetecken och undrade vad han tänkte med 😐

Lilllens
6

Jag kan dock tycka att elhalsband, stackel, strypningar och nedtryckningar är lite misshandel, inte bara fysik utan även psykisk.

Cazzos
9

Ang. elhalsband..

Vohne Liche Kennels är en amerikansk kennel som föder upp militär- och polishundar (bl.a. bombhundar och narkotikahundar).

Doug Roller, som brukade träna hundar på VKL, använde el- och/eller vibrationshalsband för att styra hundarna på långt håll.

Dagens el- och vibrationshalsband är mycket bättre än vad dem var på 60-talet, och jag tycker att om man använder dessa på rätt sätt och av rätta anledningar, så är det lugnt för min del.

Det är inget som jag skulle använda för privat bruk men att man använder dem som Doug gör inom försvaret, eller vad man ska kalla det, är en bra sak som gynnar samhället i slutändan..

--

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2224252/Yes-I-dogs-electric-shocks-use-spike-chokers--Im-NOT-cruel-says-Hollywoods-favourite-pet-guru-Cesar-Millan.html

"On his website, Cesar says that an electronic dog collar ‘is the most successful’ at stopping unwanted barking, but says owners should seek expert advice before using them."

He says: ‘I use many techniques to rehabilitate dogs. In extreme cases – by which I mean cases where I’m the last resort before a dog is put down – these tools may be helpful. But they are just one of many techniques.

The processes I prefer are exercise, discipline and affection. I realise there is debate about what techniques are “best” or right, but I focus on the fundamentals of the problem – the question of why the dog is behaving like he is. Then I know what technique from a wide range of options is the best to solve the problem.

Nor should you judge a dog by its breed, he says. ‘Don’t suspect a rottweiler or a pit bull before you’ve met it. And look at the owner. That will tell you all you need to know about the dog. Dogs don’t see themselves as breeds. When a beagle meets a pit bull, he’s not thinking: “Are you the one everyone talks about?” They see themselves as individual dogs.’

Frida B
4

#31 det du skriver skrämmer mig… Du skulle alltså sätta på en helt oskyldig och ovetande hund ett elhalsband, för att den gynnar oss? Alltså, hundarna har ju ingen aning vad som pågår, ska vi orsaka hundarna psykisk smärta och rädsla för våran egna skull?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Rumblebee
4

#31 Och på samma sätt så gynnar minkfarmar, kosmetiska djurförsök, cirkusar med exotiska djur etc. oss också…

Cazzos
2

#32 Jag har sett när Doug använde ett elhalsband (eller vibrationshalsband, kommer inte riktigt ihåg) på en försvarshund på en träningsbana eller vad man ska kalla det. Hunden gjorde som den skulle och visade ingen smärta eller obehag över huvudtaget.

Ja, jag skulle sätta en "helt oskyldig och ovetande hund" ett elhalsband av rätta anledningar, exempelvis en försvars/bomb/narkotikahund under träning.

Frida B
1

#34 hundar är extremt bra på att dölja smärta, finns mycket bättre sätt än att (i mina ögon) tortera hunden till någonting vi har nytta av.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)