Träna omöjlig valp?
ska det vara så svårt att träna en valp?
Hon tar godisbiten och sen är hon nöjd och går.. man kanske ska vänta en månad? många säger juh att dom brukar börja träna valpen första veckan..
Hur gör ni som har gjord det?
Inte alla vill ha enbart godis som belöning. Var rolig, belöna med leksak - varva mellan olika leksaker så du blir spännande. Kamplek med din hund - det brukar många älska.
okej.. hur tränar man då? ska jag ha leksaken som en godis "du får leksaken om du tittar mig i ögonen" ?
Beröm så fort valpen gör det du vill och kasta fram leksaken och busa 🙂
Har du bara godis så är det självklart att hunden tröttnat! Var oförutsägbar och påhittig! 😃
jag har inte hunnit komma med något annat för hon hittar på massa annat kul när hon har fått en godisbit haha :) ja jag ska testa Tack 3 och 4 :D
Du ska vara skitrolig för hunden, hon ska vara imponerad över dig. Busa med henne ha en leksak o lattja med den o busa upp henne…
Leta på tuben där finns massa roligt du kan lära en valp!
Ett tips för kontakt träning är. Håll en godis i en hand, kom på det godaste hon kan tycka om, inte sitt foder eller annat tråkigt, GOTT godis.(gör eget av t ex lever, koka gör små bitar o lägg i ugnen)
Håll ut båda händerna åt sidorna, hon kommer garanterat titta på handen med godiset i, vänta tills hon tittar på dig. När hon gör det, säg varsågod o ge henne den o beröm….hon ska alltså titta på dig, ge dig ögonkontakt o fråga dig om hon får godiset :) Precis som du skrev i ett inlägg själv…
ja men det funkar inte på henne.. godis är inte så speciellt intressant för henne.. hon hoppar och skuttar och far runt bara.. går inte att få någon kontakt direkt
en leksak som hon gillar då… du måste hitta en perfekta belöningen för just henne. Kan va klappar godis leksak vad som helst, olika för olika hundar. hon är väl inte så gammal än???
nio veckor i dag. hoppas jag kan få mer hjälp på valpkursen sen?, det kanske är lätte om någon kan visa hur man gör.. det är lätt att läsa tills sig info men sen att göra det är en annan sak :)
Leta på tuben, sök:t ex träna valp, valpträning, så finns det massor av filmklipp!
9 veckor, det är ju inget. det är bara en bebis. Det kommer!
:)
Gillar valpen sin mat? I så fall kan du ju utnyttja matstunderna till enkla kontaktövningar t.ex.
nej jag tror inte det då hon bara äter när hon känner för det och går inte ens dit när jag fyller skålen.. kanske skulle ha haft på lite färskfoder så hon äter bättre?
Börja med att bara ge mat vid fasta tider och ta bort matskålen däremellan.
#0 oroa dig inte. Min valp kan ingenting och han är 16 veckor. Vi har enbart tränat följsamhet, passivitet, vänta, lite koppelträning. Jag tycker det är viktigare att dom får vara valpar. Berömmer när han sätter sig. Lägger sig och vilar m.m. Inga krav på trick och sånt, det kommer sen. Vi leker bara massor. Gå på fallna träd för balansen lite ibland, gå upp och ner över stock och sten. Eller mer strosa. Väldigt sakta. Sitta och titta på människor, barn, bilar, va ute när det är mörkt. Beröm alltid när hon/han kommer till dig av sig själv. Va rolig. Gå balans på träd. Kasta godis och sök med valpen. Beröm när valpen hittar godiset. Eftersom jag vill att min ska spåra brukar jag leka med en klöv och så får han gå efter min andra i spåret och spåra lite när han vill. Inga krav. Absolut inga krav än. Bara förberedande för det kommande livet. Jag gjorde iallafall så med min förra valp och han är den följsammaste lilla krabat jag känner. Visst undrar folk varför han inte kan någonting. Mitt svar blir då att han kan massor. Kanske inga trick, men han vet precis hur han ska uppföra sig i skogen, han har full koll på mig, kommer när jag roppar, stannar när jag säger stanna/vänta, kopplar av när han måste fast han har massor av energi, springer sällan fram till hundar/människor av sig själv när han är lös, är försiktig när han leker med barn. Allt jag tycker en valp ska kunna. Ger mig saken som han hittat som han inte får leka med (järn bitar, plast m.m.). Vill bara tillägga att jag tränar med positiva medel. Blir inte arg nä han inte kommer, blir superglad och rolig när han kommer. Blir inte sur om han nån gång skäller på nått som är nytt. Berömmer när han går fram och undersöker det m.m. Jag menar inte att det här är det enda eller det rätta sättet. Många har säkert andra, kanske bättre tips, men så här gör jag och fö mig fungerar det perfekt. Det här är mitt sätt att förbereda min valp för livet. Kontakten har kommit automatiskt. Min valp tittade knappt på mig när han kom. Allt annat va intressantare. Nu tittar han massor på mig och håller kontakt hela tiden. Vem vet. Jag kanske håller på med nått jätte kul som man inte vill missa. Alla sätt är bra utom dom som skadar valpen psykiskt eller fysiskt.
Min är ett år och gör samma sak, tar godisen och tror att hanär klar. Din valp är väldigt ung och förstår inte fullt ut ännu.
Låt det ta tid. Träna lite lite åt gången. bara några få upprepningar 1-3 typ. Lek med valpen mer och lägg in "sitt" och "Stanna" i leken istället..
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Min hund är åtta månader, jag har målet att vi ska ta svensk brukschampionat, och det enda hon kan är sitt och ligg. Ta det lugnt!
okej tack:) skönt att höra:)
För mig är det också skönt att höra, min lille valp är nämligen inte så pigg på träning han heller :P.
Får jag störa diskussionen genom att lägga in en ny fråga? Jag undrar nämligen vad ni har för tips på hur man kan bli en roligare matte? Vad gör ni? Jag var ute med valpen nyss på ett område som inte var vårt vanliga busområde, och då var jag totalt ointressant, trots att jag sprang, smög, ropade, viskade, hoppade fram, viftade med leksak och var allmänt konstig och sprallig. Tips på vad jag mer kan göra för att fånga hans uppmärksamhet?
Tass Josephine
Haha jag ligger på marken, rullar, pratar med pipig barnröst, lockar med godis, leksaker, ja allt! Men enligt min valps blick så är jag helt dum i huvudet…xD Enligt tränaren på valpkursen har jag en enormt envis valp, som gör vad hon känner för…..jo det visste jag från början ;)
(Hon vill inte ligga, hon kommer gärna när jag ropar på henne, tar godisen och gör några lyckovarv sen vill hon inte komma nära :P Och att gå fint i koppel verkar inte vara nått hon har tänkt lära sig…MEN SKAM DEN SOM GER SIG! Jag kan också vara envis ;)
Sen kanske det beror lite på olika raser? jag har en nakenhund, och de verkar ju vara lite envisa av sig med egen vilja :P