Exsem, kortison..
Min hund har till och från hela sitt liv haft exsem pga allergi o stress.
har vart hos vetrinären då och då och fått kortison när det har blivit för mycket. Bla en gång när ja va utomlands i 5 dagar och hon blev så stressad så hon var helt sårig när jag kom hem..
Hon äter endast allergifoder och det fungerar hyffsat bra. Hon har så mycket mindre klåda och exsem när hon äter det än när hon äter annat foder.
MEN det är inte tillräckligt, hon har fortfarande endel exsem som kliar.
Vetrinären skriver ut starka shcampon i samband med en kortisonkur så försvinner besvären i ca en månad, sen är dom tillbaka igen.
Någon som har erfarenhet av detta? Hur fick ni bort klådan?
Min hund hade klåda och diverse andra problem pga nedsatt immunförsvar. Inte lika extremt som din hund dock, men jag kan tänka mig att en del av problemet bottnar i samma sak - ett foder som inte är anpassat efter just din hund och din hunds problem.
Mitt bästa råd till dig är att gå med i gruppen "BARF och färskfoder till hund & katt" samt "Allergiska hundar" på Facebook. Om du söker i gruppernas arkiv på "klåda" så får du fram många, många, många svar från kunniga människor. Läs framför allt svaren från Lena Mattsson, GöteborgsGG och Rose-Marie Kullberg. De vet vad de pysslar med. Du kan söka på någon av deras namn + klåda också. Då får du snabbt en uppfattning om vad tänkbara orsaker kan vara, och vad de brukar rekommendera att man gör som ett första steg. Man lär sig otroligt mycket genom att söka i arkivet. Man kan tvätta och smörja hur mycket man vill, men man måste göra något åt grundproblemet också.
Sedan kan du skriva en egen tråd i någon av grupperna, eller ta kontakt med Standardt där Lena Mattsson arbetar och få kostrådgivning därifrån. Stort lycka till. Hoppas vovven blir bättre snart. ❤️
är hunden utredd för vad det är allergisk mot ?
Jag har själv levt med en gravt allergisk hund, som jag tog bort vid en ålder av 4,5 år. Då hjälpte inte mediciner och annat tillräckligt längre😕
Det är ju inte endast mat hundar kan vara allergiska mot, utan luftburen allergi är vanligast. Pollen, damm osv.
Dammkvalster är nog det allra vanligaste och då är det viktigt att dammsuga ofta, tvätta hundens fällar i minst 60 grader varje vecka. inte låta hunden sova i ens egna säng då det är sämsta platsen i hela hemmet pga kvalster - inte kul, men nödvändigt. Även duscha hunden ofta (varje eller varannan vecka) i milt schampo för att få bort kvalster från huden.
#2 Jo självklart, men det är ju alltid bra att stärka upp hunden inifrån oavsett vad hunden än reagerar mot. :)
Fy vad tråkigt att höra om din hund Lo-katt! Usch vad jobbigt att gå igenom något sådant.
#3 jo det va jobbigt. Främst för hunden som kliade sig dygnet runt och slickade sönder tassarna. För hennes skull fick hon somna in, för att leva med den grava klådan är inget värdigt liv😕
Beklagar verkligen!
Hon fick våtexsem på tassen för att hon slickade för mycket men det gick bort av sig själv jätte fort tack o lov.
Riktigt så illa är det inte. Hon verkar stå ut med klådan, hon har ju haft det värre innan vi bytte foder.
Hon var helt bra rätt länge förut efter en kortisonkur o vi höll stenhårt på bara allergifodret.
Men såfort hon får i sig en kattskit utifrån, nåt man tappar på golvet eller någon matar henne utan att fråga så dyker exsemen upp igen och försvinner inte förns man ger kortison.
Vetrinären gissade att hon var allergisk mot protein men har aldrig gjort någon utredning eftersom det nya fodret fungerade..
Har märkt att hon tål:
allergifodret
gurka
vissa hårda små tuggben
Dentastix är hon superallergisk mot!