Ge köttiga ben varje dag???
Hej Jag ska snart börja skolan och då jag ska gå ett naturbruksgymnasium med inriktning hund så kommer även lilla Chester att få följa med:) Och då kommer han att få sitta i skolans hundstall medans jag har "vanliga" lektioner, men han kan vara lite gnällig och ängslig precis när man lämnat honom och då fick jag ett tips att ge honom märgben som är fyllt med t.ex färskfoder, leverpastej eller vad som igentligen vilket jag tror kommer fungera då han lugnar sig när han har något att göra. Men nu till min fråga kan man ge märgben eller andra köttiga ben varje dag eller blir det för mycket för hunden?
Hälsningar Lovisa & Chester❤
Det finns ju hundar som BARFas så att ge köttiga ben eller märgben varje dag är nog ingen fara =)
Fast ger man kött så varje dag så blir det som mat ist för snask så du tänker på övriga utfodringen.
En hund jag passade förra vecka fick råa köttben varje kväll och organ+muskel kött varje morgon.
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Märgben varje dag blir för mycket av flera anledningar. För det första blir många hundar dåliga i magen av för mycket märg. För det andra är märgen väldigt kaloririk så att hunden lätt blir tjock av den. Och för det tredje, och antagligen den viktigaste orsaken, så är märgben alldeles för hårda för att hunden ska få tugga så mycket på dem. Benen är hårdare än hundens tänder vilket kan resultera i att hunden biter av sina hörntänder. Om hunden gnager på benen varje dag kan den också slipa ner sina kindtänder.
Köttiga ben däremot kan man absolut ge varje dag, och borde kanske göra det också. Ben som hunden kan tugga sönder rengör tänder och tandkött och sliter inte på tänderna. Men börjar man ge köttiga ben oftare än man brukar kanske man får dra ner lite på portionsstorleken på övrig mat, om hunden går upp i vikt. Dock är ju inte köttet på köttiga ben alls lika kaloririkt som märg är.
#2 där fick även jag mig en bra lektion :) tack!
#1 okej ska jag dra ner lite på fodergivan då? Hur mycket ska jag dra ner i så fall jag ger nu torrfoder men jag funderar på att börja ge färskfoder snart:) #2 man kan väll skrapa ur märgen och fylla benet med något annat gott? Vilka ben rekommenderas att man ger som räcker länge så att vovven har och göra en stund? Typ revben??? #4 jag har provat med det men det är inte lika "roligt" tyvärr annars hade det varit ett alternativ
Jag skulle däremot aldrig köttiga ben åt hunden när den är själv - om det inte är så pass stor att den inte klarar av att äta upp det. Känner 2 hundar personligen dom dött av kvävning, så därför får mina inte ben om jag inte är med. Möjligtvis stora märgben, men det är inget jag skulle ge varje dag.
Hellre då en stor Kong fylld med något som tar tid att få ur.
Sätter en tass här, ska också ha min hund i hundstall fast nästa år :)
#5 provat att " kryddat " upp det lite med korv, köttbullar m.m?
#5 Om du skrapar ur märgen och fyller med annat (eller återanvänder ben där hunden ätit upp märgen) slipper du problemet med att hunden äter för mycket märg, men problemet med skadade tänder kvarstår ifall hunden tuggar på benen också och inte bara pillar ut innehållet.
Hoppas det är okej att jag länkar detta men jag skulle aldrig lämna min hund ensam med ett märgben! https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151808845565631&set=a.268279155630.188877.536665630&type=1&theater
Vet inte om hunden i fråga var själv men jag har bestämt att sluta med märgben :)
Ang andra köttiga ben har jag ingen aning men skulle inte lämna ben till min hund när han är ensam, skulle vara på tok för orolig att han skulle sätta i halsen
#10 - fast det där är det klassiska att ge en hund ett alldeles för litet (för kort) märgben. Ett märgben ska vara mycket längre än käklängden på en hund just för att inte riskera att den ska kunna fastna så.
Till mina små heeler köper jag aldrig märgben kortare än 15 cm. Gärna längre än så. Till en hund i golden/labbestorlek skulle jag aldrig ge mindre än 25 cm märgben. Den på länken har fått ett typ 5-7 cm ben vilket är livsfarligt. inte nog med att den kan fastna såsom på bilden, utan även svälja det helt.
lite som #4 skrev. Att du lägger det i en kongboll. Om du byter till färskfoder så räknar du ut vad hunden ska ha dagligen och så drar du bort vad du tycker räcker (ex 1/4 del). Dela de o frys in en stund, inte så den blir stelfrusen och så lägger du det i kongbollen och ger hunden. Sen kan du ju blanda ner lite annat gott kött i det som godis så den får lite annan smaskig smak med (mosa ej in det).
vilka bra svar ni ger Tess och Lo-katt :)
Ett bra tips är att du köper kokong och fyller den med färskfoder o fryser in den, eller fryser in annat gott. Jag tycker leverpastej ofta lägger sig längst tänderna och skapar problem med tansten senare.
Leverpastej har jag hört att man ska ha respekt för då hundarnas lever inte klarar (vad det nu är i pastejen) så dem kan bli sjuka. Ju mindre hundar desto farligare är det.
Vet flera hundar som ätit leverpastej som godis och som sedan varit nära avlivning pga att dem blivit dåliga
#14 Leverpastej som man köper innehåller lök, lök innehåller thiosulfat, ett ämne som hundar inte har enzymer att bryta ner. Thiosulfat lagras i hundens kropp o bryter ner röda blodkroppar vilket leder till anemi, som kan vara dödlig för hunden. Har dock aldrig hört talas om/läst att hundar varit nära döden av att äta leverpastej.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
14 Det är inte lämpligt att hundar regelbundet äter mat som det är lök i då detta är giftigt för deras lever. Man ska passa sig för lök, så det gäller att även kolla korv,köttbullar osv sånt man köper färdiga. Själv gör jag egna hundköttbullar 😉
Tack för alla svar:) Kan man inte ge typ revben? Jag ska i alla fall skaffa en kong och se vad vovven säger om den;) Om jag byter till färskfoder kan jag då ta hela frukosten och stoppa i en kong då så kan han ju äta sin frukost från kongen??? #14 okej jag får passa mig för leverpastej, drt finns ju annat gott man kan ge också :p
#17 Ett nötrevben slukar min på 5 minuter. Jag hade fryst in färskfoder helt i en kong och låtit honom gnaga ur allt.
-
#18 oj jag trodde de räckte länge haha:p Men då får jag köra med en kong då då kan han få ben ibland bara:)
Varför inte göra boxtiden till hans sovtid? En tid där han övar passivitet och om han vill ha nån aktiverings boll eller favvo gosedjur att slita och slänga med :)
#19 Trodde jag också men där fick jag bevisat att det också slinker ner fort!
-
Revben är ju jättebra att ge hunden, våra älskar grisklövar också, så visst kan du gärna ge köttiga ben varje dag, men kanske inte när hunden är själv. Men om hunden äter upp benet på kort tid kan du ju alltid ge ett ben när du stänger in honom, och sitta hos honom tills han ätit klart. Hundar varvar ner och blir lugna när de får pyssla med maten så då kan du lämna en lugn hund när du går. Och sen om du vill att han ska ha något att göra när du är borta kan du lämna kongen när du går.