Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8351 ggr
[Murvel]
5

Hund som hoppar upp och bits

Hej!

Jag har i två månader passat en schabradorvalp 5 timmar i veckan. Och precis som alla valpar så har den nafsat, eller snarare "smakat" på mig en hel del. Detta kunde tränas bort, och har inte utgjort något problem. Det som däremot ÄR ett problem, är att hunden den senaste månaden (från att den blev cirka 4 månader) har börjat hoppa upp på mig och bita mig - hårt - i armarna. Mina underarmar är helt randiga av ärr och sår. 

Idag lade jag ut ett kort godisspår för att få hunden att aktivera huvudet för att lugna sig lite (jag märkte att den hade börjat bli stirrig), och då tog den EN godis i spåret, sen tittade den på mig med en blick som var full i fan och hoppade på mig direkt. Den höll tag i min hand som vore det en kampleksak och "slängde runt" med huvudet med min hand i ett hårt tag. Blev rädd att handen skulle dras ur led allvarligt talat. Nu känner jag knappt att vågar passa valpen längre, då jag inte lyckas få det här under kontroll. 

Har ni några tips?? Jag har givetvis varit i kontakt med hundens ägare och de skrev att jag ska hålla honom i halsbandet tills han blir lugn, men det går inte ALLS om jag inte vill ha händerna alldeles sönderbitna. Jag antar därmed att hunden inte beter sig så mot dem. Men rimligtvis hade den gjort så mot en eventuell ny hundpassare då också, för att "testa gränserna" för vad den kan göra för att få lek/kamp eller vad den nu är efter. 

Det jag försökt göra när hunden (25 kilo) hoppar på mig är att 

1. stå så stilla jag kan, så att inte mina rörelser ännu mer triggar den. Det går ju sådär. Hunden fortsätter hoppa och den biter alltså tag på riktigt, inte "smakar" på mig som när den var liten.

2. Ge en kampleksak som avledning. Det hindrade dock inte hunden från att fortsätta hoppa på mig, så det slutade jag direkt med för att den inte skulle ta det som en belöning för sitt beteende.

3. Be hunden att sitta och sedan ge godis när den gör det. Har fungerar några enstaka gånger, men den är snabb på att hoppa på mig så fort godisen är uppäten. Oftast struntar den totalt i kommandon eftersom den är så uppe i varv.

4. Att säga bestämt nej, titta hunden i ögonen och använda mina händer för att hålla fast hunden. Det har fungerat sämst av allt. Hunden tar det som någon slags lek och blir ännu mer sporrad. Den har inte lärt sig vad mitt nej betyder och bryr sig inte heller det minsta om att jag verkar arg eller ledsen. Det blir alltså bara en fysisk kamp mellan oss och det vill man inte ha med en 25 kilos hund.

5. Nödlösningen är att, medan hunden hoppar på mig och drar i mig, gå snabbt hemåt. Vi är alltid i närheten så det är ingen lång väg, men det gör mig frustrerad och ledsen att behöva avsluta våra små promenader på sådant sätt. 

Vad skulle ni ha gjort? Vad kan jag göra?

[Teddies matte]
0

Jag har haft en sådan valp/unghund, i denna tråd har jag skrivit lite om det, kolla in där; http://bullhundar.ifokus.se/discussions/51125640d3b4fd1e5500133d-kanner-nagon-igen-detta-beteende?participating-1

Det finns inga snabba lösningar, man måste förekomma hunden, hinner man inte måste man genast avbryta så det inte självbelönas eller eskalerar. Och annars jobba med själva grundproblemet, det kan ta sin tid, för en del väldigt länge och för en del snabbare beroende på vad det hela bottnar sig i. Att ta i halsbandet kan absolut fungera, gjorde jag själv också, ut med armen spänd och håll hunden ifrån sig, gör man på rätt sätt så slipper inte valpen åt att bita, man kan också hålla ut kopplet spänt och bara gå vidare när utbrotten/rycken kommer, slipper hunden åt att hoppa upp, knuffar man ner den, spänner ut armen och kopplet igen och går vidare.

sasha_setter
1

Om hunden skadar dig när den hoppar så kan du i NÖDFALL sätta upp ett knä, bara för att skydda dig. För att träna bort det å andra sidan kan du ha koppel på hen och med hjälp av kopplet få ner hunden. Tror du att hunden skulle lyssna bättre om du morrade istället för att säga Nej? Testa…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[Murvel]
0

#1 Tack för svar! Jag kopierar in ett stycke du skrev i nämnda tråd här, så att jag enkelt kan läsa det igen senare. Hoppas det är ok. Hittills har jag haft valpen i sele eftersom vi övar på att han inte ska dra (han har dock alltid på sig halsbandet, fråga mig inte varför :P) men jag ska nog skippa selen framöver och testa om jag kan hålla kvar hunden i kopplet/halsbandet så som du beskrev.. Jag antar att det är kamplusten i raserna (schäfern i mitt fall) som spökar - eller vad tror du?

"Jag fick börja med passivitetsträning med min, det hade han mycket svårt med, att vara passiv alltså. Samtidigt måste man ju genast bryta när det händer t.ex. på promenader, annars blir det bara självbelönande. Jag har provat lite olika, t.ex. genast stiga på kopplet, köra "ryggsäcken" ignorera o.s.v, men effektivast tycker jag är att ha hunden i ett helt vanligt halsband och koppel och när det börjar korta kopplet och sträcka ut armen och bara gå, då slipper hunden inte åt att bita och slutar allt snabbare för varje gång, den märker ju att det inte fungerar. Mycket effektivt. Samtidigt har jag tränat mycket miljöträning eftersom problemet bottnade sig lite i det också. Burlekar körde vi också med." - Teddies matte

[Murvel]
0

#2 Tack för svar! Jag tror inte att jag kan "morra". Sitter för mig själv och försöker men det låter inget vidare. Mer som om jag satt något i halsen😃

Men jo, det får nog bli ett "behärskat" knä om det blir riktigt illa. För att kunna trycka ifrån mig hunden, ej sparka den i magen liksom.

[Teddies matte]
0

#3 Det är bara hur man vill göra, men det kan vara enklare med halsband att hålla bort hunden från en, på en kurs jag gick hade jag dock både och, halsbandet hade jag kopplet fäst i, men när hunden fick ryck tog jag ibland tag i selen och körde ryggsäcken en liten stund. (Kunde se rätt brutalt ut när han höll på och dampade i halsbandet innan han lugnade ner sig, så då fick fick det bli ryggsäck under kurstid, heh). 

Det kan vara kamplusten, många raser med hög kamplust kan ha lite sådant för sig när de är yngre. I mitt fall handlade det om en väldigt otålig valp som hade svårt med passivitet och också försökte få uppmärksamhet genom att hoppa och bita, så det fick vi jobba på.

Sugar Mist
0

#4 Jag låter också förjävligt när jag morrar(Vilket jag gör när han försöker vakta mig mot min andra vovve) men han fattar piken och går och lägger sig ändå.

-------------------------------

Jag hade vänt om direkt, direkt när han börjar. Sedan även träna passivitet väldigt mycket.

-

Cazzos
0

Jag skulle gå in i en hage på min skola där en hund var temporärt i vintras, en Berner sennenhund. Från ett klassrum som ligger "under jord" så finns det fönster som man kan se ut från och då ser man denna grishage.

Varje dag när en kille kom för att promenera med den (ägaren är en lärare och jag antar att han bad en annan lärare att promenera med honom) så klappade han hunden när han kom in, hunden började vifta på svansen och sådant, men sen så hoppade han upp och började jucka på killens ben, men killen gjorde ingenting åt det, han bara stod där och fortsatte att klappa hunden trots detta beteende.

Hunden hoppade på alla som gick in i den här hagen.

En dag så skulle jag gå in där med en av djurskötarna på skolan och några av mina klasskompisar för att hämta blomjord (det finns en "svinstia" så att säga för grisarna med värmelampor m.m. + ett litet förråd), och självklart kommer hunden i ljusets hastighet och flyger på mig.

Jag försökte trycka undan honom men han kom bara tillbaka, så tillslut så tog jag tag i hans hals(huden) och höll fast tills han satte sig ner, sen släppte jag när han satt ner en liten stund och sen gick jag in, och då så gav han mig utrymme och kom inte nära mig.

Däremot så gjorde mina klasskompisar inte samma sak så han hoppade på dem (han blir väldigt exalterad när det kommer in folk), så jag antar att jag "skrämde iväg honom" eller "tog anspråk på mitt utrymme". Om jag var du så skulle jag gjort samma sak om han försökte hoppa upp och bita mig i armarna.

Självklart blir det svårare om hunden har ett grepp om handen men då får man försöka hålla i med den lediga handen och stå stilla. Ju större hunden blir desto farligare blir det, och jag tycker inte att det är ok att hundens ägare låter någon annan bli skadad bara för att de behöver hundvakt. Det verkar som att de vet om att hunden gör såhär?

[Teddies matte]
2

#7 Fast det gäller ju att jobba med grundproblemet, inte köra quick-fix, då får man aldrig bort det helt och hållet.

Hunden i det fallet var ju helt klart stressad och då borde man ha jobbat med hundens stress, man måste alltid jobba med grundproblemet, inte bara konsekvenserna av ett problem.

Nu är det ju iochförsig kanske inte ts uppgift att arbeta med den här hundens problem utan det borde ägarna göra, men ts har ju ändå hunden rätt mycket så att hitta grundproblemet och jobba med det är vad som måste göras, oavsett vem som gör det.

russin
1

Det du kan prova är att sätta på hunden ett halsband som den har hela tiden. Varje gång den hoppar upp och vill bitas så tar du i halsbandet på ett sätt så hunden inte kommer åt dig. Håll fast så den upptäcker det blir oerhört trist att försöka hoppa/bitas.

[Murvel]
0

Det här må vara en dum fråga: men HUR ska jag kunna hålla hunden i halsbandet utan att bli biten? Står jag mot hunden så är ju mina handleder i princip i hunden mun redan om jag håller i halsbandet. Och hunden tenderar att lägga sig på rygg (alltså inte undergivet utan lefullt) och sedan rusa upp igen när jag höll i halsbandet, för att jag då släppte antar jag. Får testa igen. men hur får jag bäst tag i halsbandet och kan hålla på bra sätt? :)

[Teddies matte]
0

#10 Hunden vid sidan om dig och armen spänd och rak, håller man stadigt i halsbandet(måste ju förstås vara ett halsband som inte glider runt) så kan inte hunden bita i armarna eller liknande, man håller också emot så den inte kan kråla och åla och slänga sig på rygg. Men ännu enklare tycker jag det är att hålla kopplet spänt och armen rakt ut och bara gå.

Vid sidan om dessa sätt att avbryta bör du också fundera ut vad grundproblemet är, har hunden svårt för passivitet, är den lättstressad? Dåligt tålamod, försöker den få uppmärksamhet o.s.v.

TheraS
2

Det verkar som att han inte respekterar dig fullt ut och testar din plats. Om han står över dig eller under och så vidare. Bästa tipset jag har, eftersom våran utmanade oss flera gånger per dag när han var liten (eftersom det är vargblod i honom). Vi tog tag i nackskinnet och rumpan, försiktigt men snabbt och "slängde" ner honom så han låg ner med ryggen mot dig och sen formade handen som en "klo" och la ett lätt tryck runt halsen. Det är så flockar gör i det vilda när någon under dom är kaxiga eller vill ta över/inte vet sin plats. Dock är det lite svårt med en 25 kilos hund. Men snabbt ryck. Om han redan bitit tag så är det väldigt svårt att trycka ner honom. Men sträck på bröstet och skarp röst säg nej, när han släpper tryck ner han fort och sätt handen som en klo runt hans hals för att indikera att du står högre upp i rang.

russin
1

Försök ta tag i halsbandet vid nacken för att undvika att bli tuggad på. Fungerar inte detta alls, så kör uteslutningsmetoden - hunden åker väck bakom galler varje gång så den inser att varje gång den gör så får den inte vara med. Har du den kopplad så kan ju även ställa dig på kopplet så den inte kan hoppa upp på dig.

Vissa hundar triggas av aj, pip, nejande osv och då hjälper det inte hur mycket man använder rösten.

Cazzos
0

#8 Du har helt rätt och jag håller med dig! Jag gjorde denna "quick-fix" för att jag bara skulle in och hämta blomjord, men vill ändå "göra anspråk på mitt utrymme" så att säga, oavsett om det är en hund jag möter i 5 minuter eller i 5 timmar 🙂 

Att göra anspråk på mitt utrymme gör jag med människor jag möter också, så för mig så var det inget konstigt. 🙂

[Murvel]
3

#11 Det är svårt att veta vad grundproblemet är eftersom jag inte träffar hunden de resterande 23 timmarna på dygnet. Jag har dock funderat på det ett tag och tankarna är följande:

• Han stirrar upp sig ju längre vi är ute. Vi koppeltränar och då blir det det en del "stopp" (han kommer ej före när han drar kopplet sträckt, och ska då komma in till mig. Går han fint får han godis och beröm). Jag tror att de här stoppen skapar en del frustration. Givetvis lägger jag in "nospauser" och lite enklare träning och godislek på marken/på stenar etc, sådant man lätt kan göra på en promenad, men han får ingen större mental träning och ingen större fysisk träning under dessa promenader. Det står helt klart att han försöker få igång mig. Men är det överslag pga frustration, eller är det bara att han behöver/vill få aktivering?
  • Jag märker på valpen när han stirrar upp sig. Han börjar först "flåsa", sedan springa i kopplet (ibland springer han så det verkligen rycker till, sedan springer han åt andra hållet så det verkligen rycker till). Sedan börjar han tigga godis eller leksak (typ buffa på godispåsen eller hoppa efter leksak) och sedan, väldigt snart, hoppar han på mig. Han får någon sorts överslagsenergi och hade direkt behövt lugnas (redan när han börjar "flåsa"). Tips på hur jag gör det?

#12 Tack för ditt svar, men sådana lösningar är jag helt ointresserad av. Jag tror inte hunden testar sin "plats" utan han testar helt enkelt mina gränser.

[Teddies matte]
1

#12 Usch då, stackars valp!

Nej, en valp "utmanar" inte och nej så gör de inte i vilda flockar, läs på lite mer och försök förstå er hund!

[Murvel]
0

#13 Bra tips med att ställa sig på kopplet. Ska de om det kanske kan fungera och om jag i så fall kan stå så ett tag tills hunden är lugn (annars lär det tyvärr inte hjälpa). 👍

[Teddies matte]
1

#15 Hur gammal är valpen?

Dessa beteenden kan också komma hos övertrötta valpar/unghundar. När hunden börjar flåsa, kör ryggsäcken eller annan avslappninsmetod, gå och sätt er någonstans och ta det lugnt en stund.

Är hunden understimulerad kan det ju handla om det också, får den tillräcklig mental aktivering annars för sin ålder? Kanske du kan trycka in lite träning på promenaderna eller skippa någon promenad och istället ta ett träninspass, ex. spåra. Nu beror det ju förstås på hur gammal valpen är.

Något som också kan "trötta" är miljöombyten, kanske du kan ta med valpen till nya miljöer och strosa runt lite, även köra lite passivitetsträning.

TheraS
2

#16 Jo så gör dom, åk till yellowstone. Såg till och med på en djurpark där en liten försökte äta maten innan alfaparet, han tryckte ner honom med tassen. Sedan tog vi vår hund när han var fem månader från en halvvild flock på 60 hundar (han visste inte vad varken koppel eller torrfoder var). Därför försökte våran utmana eftersom han har vargblod i sig samt inte visste sin plats i nya "flocken". Valpar försöker redan efter 3-4 månader att hitta sin plats. Som ett barn, försöker utforska och tänja gränserna. Med hundar märks det speciellt om dom är ursprungshundar. 

Vi har läst på väldigt mycket om denna ras. Vi förstår vår hund. Flera hundexperter tipsar även om detta tillvägagångssätt. Det var inte alls synd om han, det låter hårdare än vad det är. Man lägger honom ner med ryggen intill och mer eller mindre lägger handen på halsen. Hans mor gjorde likadant mot honom innan vi fick honom samt hans äldre syskon. Jag förstår inte varför det är synd om honom?

[Teddies matte]
3

#19 Men hallå! Man får aldrig kolla på inhägnade djur när man skall studera flockar, aldrig! I det vilda, i riktiga flockar finns det inget sådant. Inhägnade djur är en helt annan sak och aldrig något man skall studera, studera flockar gör man i det vilda, sen får man aldrig heller glömma att en hund inte är någon varg och en människa aldrig skall försöka bete sig som en hund.

Du har fel uppfattning, och för din hunds bästa bör du uppdatera dig och ta del av den forskning och allt det som man vet så mycket om nu, vi lever på 2000-talet, finns ingen anledning att klänga sig fast vi de förlegade 60,70 och 80-talsteorierna.

David Mech t.ex. en av de absolut största vargforskarna och alla de andra också har gått ut med att deras gamla teorier var fel, de har slutat trycka sina gamla böcker och vill försöka folk förstå att sådant var fel, det finns inget "alfa", det finns inget som heter rang i riktiga flockar. Jag har skrivit om detta massvis med gånger i andra trådar, finns flera trådar om etta , vi skall inte förstöra ts tråd.

Men läs på lite och ta del av den nutida forskningen, inte gamla teorier.

Sevärda artiklar och klipp, bl.a från etologiforskare och självaste David Mech:

http://www.canis.se/gensider.php?gid=61

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

http://urplay.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar

TheraS
4

Ska jag läsa på? Yellowstone är inte inhägnat, det är det största naturreservat i USA (Läs på!). Nu är det så att jag både sett, läst & träffat vilda vargar, ej djurpark. Även min hunds "flock", dom var ca 50-60 hundar gjorde så. Om du blir attackerad/varnad av en varg sätter dom sig i halsen. "klo" handen som man använder ska indikera tänderna. En varning, jag vet inte hur jag ska få dig att förstå med det är så dom gör. Förutom 1 flock dom hittade i Kanada. Det är den enda som inte gjorde så mot varandra, alla var familj. Inga utomstående, vilket det brukar vara. Dom hade ingen rangordning heller, det var en stor forskning kring den familjen/flocken just på grund av att det är extremt ovanligt.

I det vilda har dom rangordning och eftersom min hund är blandad med varg (sjätte generationen, dock ingen varghybrid utan egen ras) samt är uppväxt så av sin egna familj/flock, så funkar det bäst. Innan vi fick våran kollade vi med massor som haft med denna rasen och vargar, Alla instämmer. Det där med att det inte finns rangordning eller att dom inte ger varningar är ny trend som en del människor får för sig för att "för-mänskliga" hundar. Dom är inte människor. Dom har enkla regler. 

Som jag sa det är rangordning i alla vilda flockar som forskning visat, förutom en i Kanada. På tal om rangordning så var det inte länge sedan en av de äldsta alfahannarna i en flock som blev dödad i Yellowstone. Varför? Jo för att en yngre vill klättra upp och alfa orkade inte kämpa emot (pga ålder). Konstigt att dom gjorde så om det nu inte finns rangordning samt att Yellowstone gick ut med att en Alfaledare dött. Om dom nu jobbar på ett av de största och äldsta naturreservat borde dom väl läsa på mer? *suck*

thilda-
0

provat att ha en vattenflaska med dig och kasta vatten när han/hon börjar?

[Teddies matte]
0

#21 Kan du då nämna vilka forskare som uttalar sig om detta då de främsta säger motsatsen.

[Murvel]
1

#22 Det hade kanske kunnat fungera, men rent praktiskt så undviker jag helst det då det är "ännu en sak att ta med sig". Jag gillar att ha händerna så fria som möjligt :) Sen finns risken att hunden hade uppfattat det som lek, eller som eggande, det är trots allt en retrieverblandning - som tenderar att ha en fascination för vatten ;)

[Murvel]
5

TACK FÖR ALLA SVAR

Jag lyckades redan "avvärja" ett hopp nu på eftermiddagen! (skippade selen och kontrollerade med halsbandet. Förhoppningsvis lyckas jag lösa det "egentliga" problemet, att hunden blir så uppe i varv också. Så slipper man korrigering, konflikt och tråk öht) 

🌺

thilda-
0

min hund gillar med vatten.. men gäller att få in rätt timeing på det annars blir det fel :) charlie tar strålen i munnen bla och bara står och tok lapar vatten så hehe men gör man rätt så får man rätt reaktion :D

vallhund
3

Själv föredrar jag att lyssna/läsa/lära av experter, t ex:

Per Jensen, professor i etologi
David Mech världens ledande vargforskare, läs mer, samt
Freddy Worm Christiansen biolog, boken rekommenderas, finns numera på svenska.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

TheraS
1

#27, Jag läste sidan du länka + videon som är med. Han säger att alfa borde inte gälla längre på grund av att alpha tyder på att vargar bråkar/dominerar för att bli alpha, han säger att de flesta flockar inte längre har detta, då dom får alpha rollen genom att få barn. 

Spelar ingen roll att han är en "expert". Expert för mig tyder på att man vet vad man sysslar med, vilket han uppenbarligen inte gör. Konstigt nog uttalar han sig så här fast han studerat/forskat vid yellowstone. Där  yellowstone gick ut med att en alpha hanne dog just på grund av bråk. En yngre ville klättre upp i rangordning, för inte alls länge sedan. 

En annan världs ledande expert är Jennifer McCarthy, som anser tvärtom. Att det absolut finns en rangordning bland både vilda djur och hundar. Så det finns alltid två sidor av allt. 

Men som sagt detta skedde i Yellowstone, där även djurskötarna/djurexperter gick ut med att en Alpha hanne dog genom bråk. Men som jag sa tidigare, det är en ny trend att "för-mänskliga" vargar och hundar. Vilda djur har rangordning, alltid haft. Dom har enkla regler, dom är inte människor, tänker inte som oss heller. Alla vet att i det vilda så finns det ett ordspråk, starkast överlever. Djur lever så, därför utmanas alpha många gånger. Vilket även D.M berättade i videon, att alpha betydet, så där har han rätt. Dock verkar han inte ha koll på att detta sker överallt.

vallhund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken video? Den här?

vallhund
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eller den här?

Btw så vet alla att det inte finns ordspråk i det vilda, ordspråk är en mänsklig uppfinning, som bygger på att vi har ett språk.

Själv litar jag mer på vetenskaplig forskning där man kan granska referenser än populistiska självutnämnda experter som trivs med mediaexponering.

TheraS
1

#30 Va? Förlåt trodde inte jag behövde förklara att vilda djur inte hittar på ordspråk. Självklart menar jag att vi människor har ordspråk om vild livet. 

Den första videon. Där nämner han tydligt vad alfa är. Där man fightas för att bli alfa, vilket han tror att man inte gör längre. Han erkänner alltså att det är det som är alfa. Och det är just det som händer. Som jag berättat tidigare är det en flock som inte har rangordning i Kanada för där är det endast familj, inga utomstånde. Exakt det han säger, i detta fall stämmer. Men att man ska sluta använda alfa, för att en flock av tusentals har det så.. hmm. 

Nu är det så att det finns massor med experter och alltid två sidor. Samma med alla ämnen. Politik, miljö, djur, forskning, ja allting. Nu är inte J.M självutnämnd. Det är massvis med referenser på hennes arbete. 

"Experter som trivs med mediaexponering." Som du sa, ja hon har varit i tv, dokumentärer och intervjuer. Att hon är med i National Geo etc, är nog inte för att hon är "mediakåt" utan snarare för att hon 1, blir inbjuden då hon är väldigt duktig i sitt arbete samt att hon vill få ut information om sin passion och forskning. Att han inte är med i media beror troligtvis på att han inte blir intervjuad eller inbjuden, vilket jag inte vet orsaken till. 

Hur som helst anser vi olika :)

VildaVittra
1

Förstår valpen verkligen kommandot nej? Har ni tränat in det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AkaiTsuki
0

Hmm, sett i något hundprogram. Hade ett fall där en grand danois valp/unghund som bet sin ägare på så sätt som du beskriver.  

Och valpar piper ju riktigt gällt när de får ont när en hundkompis vart för hårdhänt. Så när han först greppar tag, kan du pröva att pipa riktigt gällt?  Det kan ju låta lite pinsamt att göra när man är ute på  promenad men det har fungerat för mig för olika hundar 🙂

Efter man pipigt gällt har dem släppt typ " Vad händer??" Sen måste man även belöna dem när de gör bra ifrån sig, fast det vet du 🙂

Lycka till!

//Joanna