Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3170 ggr
VickeH
0

Valpsyskon som bråkar för hårdhänt?

Har precis köpt 2 st valpar på 3 månader. De kommer från samma kull, en tik och en hane. Blandningen är schäfer/ samojed/ finsk lapphund/ jämthund.

Och nu till frågan. Ibland när de leker med varandra är de VÄLDIGT hårdhänta. De släpper inte taget om varandra även om den andra gnyr och de har fått några rejäla grepp bl.a. om varandras nosar. Är orolig för att de ska skada varandra, särskilt om några månader när vi börjar lämna dem ensamma hemma. När de leker/ bråkar är båda lika "elaka" och startar allting. När vi är ute och går så är det alltid tiken som hoppar på hanen, särskilt om vi går i lite snabbare tempo.

Hur hård lek är för hård? Börjar fundera på om vi kanske inte kan ha dem tillsammans?

[Teddies matte]
0

En del valpar är väldigt hårdhänta med varandra, så länge de inte verkar ogilla situationen och inte skadas är det nog ingen fara, men hur mycket busande som helst är ju inte heller bra, se till att de tar det lugnt mellan varven, blir de allt för uppjagade får ni gå emellan och lugna ner dem.

nlinds
0

Tror inte du behöver oroa dig. Det är sällan de är "aggressiva" eller vill något illa i den åldern. just Schäfer samojed och finsk lapphund låter VÄLDIGT mycket när dom leker, samt att vad jag vet av egen erfarenhet är Schäfern väldigt intensiv i lek. När min Schäfer var valp så kunde han "hänga" i halsen på min vuxna hund tills han sa ifrån ordentligt, och vissa gånger fick jag lägga valpen ned och varva ned honom. Blir det för mycket så ta isär dom direkt och säg att de ska "lugna sig" det brukar jag göra, och det funkade för mig🙂 Det är viktigt att dom får lära sig att varva ner också.

Kan du kanske filma och visa ? är lättare att bedöma då.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

VickeH
0

Då fortsätter jag distrahera dem med annat när jag tycker att det blir för våldsamt. Godis och nya kommandon verkar göra susen ;-) De trivs ju bra tillsammans för övrigt, sover gärna tillsammans osv.

Tack för era svar! :-)

[daytona]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog ingen fara med att dom ska skada varandra med vilje! Skador kan bli ändå, av misstag, dom har ju ändå ganska vassa tänder. Du skulle sett när min valp kom hem 9,5v vägde runt 7-8 kg o hängde i kinderna på den stora, 3år 60 kg schäfer! Då vart man lite nödig i byxan att det skulle hända ngt allvarligt. Men det har det inte gjort. Så länge du ser att det inte är på väg att bli ett rejält slagsmål så kan du vara lugn. Men, man ska aldrig säga aldrig… Men det kan ju bli när dom börjar bli könsmogna att dom ska göra upp vem som är störst bäst vackrast. Tiken borde bli den som ska bestämma…. Ser på min lille han försöker sätta den stora på plats, men det går sådär. Och snart ryker bollarna på honom, då hoppas jag det blir lite lugnare mellan dom. Men gå emellan och bryt dom när DU tycker att det räcker, o sen ska dom acceptera det. :)

lycka till

/marie

såhär ser det ut när mina små gullungar leker… 😉

www.teamekstrom.se och bloggen där finns fler bilder på tokigheterna. finns även filmer :)