Problem med valp
I lördags tog jag hem min vita herdehund på 8 veckor.
Jag älskar honom så otroligt och han är jätteduktig när det väl gäller.
Ett problem dock är att han inte lyssnar på ordet NEJ. T.ex. när han biter på mattor eller drar i kläder går det inte att säga emot utan han triggas bara igång ännu mer.
Vi låter bestämda och försöker göra det klart för honom att det han gör är INTE okej…. utan några vidare resultat.
Därför har jag vänt mig till er efter hjälp, hur ska jag göra?
/ Ellen Bajsnåmi
Men självklart fungerar det inte, en hund kan inte svenska, man kan aldrig förvänta sig att en hund skall förstå när man inte lärt in och befäst ett kommando.
Så under tiden får ni köra med byteshandel och avledning tills ni befäst ett nej-kommando.
Nej men herregud, det är en valp. Han har inte en aning om någonting. Försök lära en bebis förstå vad du menar, det är samma sak. Avleda eller ge honom en leksak att leka med, som #1 skriver är ett ypperligt sätt att lära dom vad dom får eller inte får göra. Och kom ihåg, han ska sova massor massor när han är så liten.
8 veckor, han har precis lämnat mamma o syskon, du får ta en dag i taget. Det kommer ta tid och ett sjujäkla tålamod!! Hoppas du har det!
Lycka till
/marie
precis som #1 säger så är det självklart att det inte fungerar! Ingen hund föds med vetskapen om vad nej betyder. Inte heller föds de med kunskapen om att man inte ska dra i kopplet osv.
Man måste lära dem!
här har du bra videos på hur man lär dem "Nej"/"låt bli den"
Och klickerträning, vilket kan vara mycket hjälpsamt!
precis! Att avleda är det absolut lämpligaste! Valpen biter inte i mattan för att den vill jävlas, den tycker att det är roligt och vill utforska och upptäcka sin omgivning. Ge hunden något den FÅR bita i i stället 🙂
Lär honom att Nej betyder "sluta med det du gör och kom till mig" och belöna när han gör det 🙂
Eller använd ett annat ljud, typ pussljud osv.
Avled honom istället med en rolig leksak :)
Hälsningar
Fredrika