Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 7561 ggr
felzena
4

Underliga blandningar.

Kollade på blocket nyss och såg en valpkull som innehöll 10 valpar av raserna Cane corso, border collie, Labrador, rottweiler, schäfer, jämthund och watchel. Skulle bli ännu mer chockad om valpkullen är planerat, för hur kan man göra en sån här parning? Har ni sett någon konstig blandning?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Lilllens
2

Jadu, det var mig en salig blandning.. Har sett mycket underliga blandningar, men en som som jag tycker känns väldigt väldigt dålig är ovtjarka/amstaff, kullen verkade även vara planerad.

htt
0

Såg nyss en blandning Gråhund/Jämthund och Amstaff.. Huuh 🤔

Har en "bekant" som födde upp två kullar (deras hundar parade sig två gånger med ett års mellanrum, det är ju naturligt att hundar inte ska vara kastrerade…) och det var typ afhgan, pointer, jämthund, labrador, bc, schäfer… :s

linalundberg
5

Såg en annons på blocket där nån hade parat en Bearded Collie (stavning?) Och chinese crested powder puff. Jag blev riktigt arg när jag läste annonsen då uppfödaren hävdade att dessa valpar inte skulle fälla, gå från tomten eller jaga på grund av raserna i blandningen. Hur kan man hävda en sån sak?

Frida B
1

Har också sett den kullen ett antal gånger på blocket…

Kanske inte världens konstigaste blandning men såg valpar vars pappa var champion och farfar var engelsk champion (eller vad det nu var) och kullens mamma var blandras, och eftersom pappan och hans sida var champions (renrasiga) skulle valparna komma mycket långt i utställning för blandraser… Haha det resonemanget alltså!

Såg en blandrashund som sökte delägare… Blandning med shar pei och tollare… what?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
0

#4 Shar pei och tollare?! Det var en väldigt konstig blandning 

--------------------------

KO och Amstaff, Tax och Jämthund("Perfekta vildsvinshundar) och lite annat smått och gott såsom Aussie och Rottis bland annat, haha!

-

Cahira
1

Värsta jag sett var nog planerad boxer/whippet för förra kullen blev så populär. Kan bara föreställa mig hur de blev att leva med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
3

Dom absolut fulaste hundar jag sett var korsning mellan amstaff och kinesisk nakenhund. Dom såg ut som amstaff med långt gången skabb, med bara några hårtussar här och där😮

linalundberg
0

Jack russel och chinese crested är ingen hit heller temprementet på den hunden är bland det värsta jag träffat

nlinds
0

#3 Varken Beardisar (har en själv) eller powderpuffs fäller (är dagmatte åt en puff) , Men blandningen vette sjutton (?) kan ju hända att den fäller ändå när pälsarna mixas…
Gå från tomten och inte jaga !? HAHA det var det värsta jag läst. Det är väl ändå en tränings sak O_O ?! Min beardis jagar hemskt gärna när han är lös (rådjur, harar osv)…
Dummaste annonsen jag hört 😮

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Frida B
1

Det första jag fick upp nu på blocket var "vallande vattenhundar".. Border collie x spansk vattenhund… hua

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
0

Jag hade en kund när jag jobbade i djurbutik, som hade en blanning mellan jack russle och schäfer..

Ixectrona
0

#1 - Men det måste ju vara för att skapa den ultimata statussymbolen… de två mest ökända "mördarhundarna" i ett paket…😟

linalundberg
0

# ja precis man vet ju faktiskt inte vad som händer när man blandar sådär

Cahira
0

#7 såg den blandningen jag med. Trodde det var en amstaff med svår demodex först. 😮

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

minbebis
0

Vet en blandning mellan border collie, Labrador, schäfer, papillon, shetland sheepdog och cavalier.

Mysisa
0

Papillon rottweiler :( blev bara en valp

minavitas.wix.com/kennel

Ixectrona
0

#7 Det låter jättekonstigt. Nakengenen i de kinesiska, mexikanska och peruanska nakenhundarna är så att antingen är hunden naken - med hår på huvud, tassar och svans - eller så är den fullpälsad. Det finns inget mitt emellan.

Så hade hunden verkligen kala fläckar här och där, eller bara hårtussar på udda ställen (och inte de jag skrev), då var det något fel på den.

Här har vi en korsning mellan kinesisk nakenhund och engelsk bulldogg: http://shot.qip.ru/102MUEo.jpg

Liten "mohawk" på huvudet precis som de riktiga nakenraserna, inget underligt.

Intehärutandär
0

Spaniel - rottweiler - ? Sött huvud med spaniel-utseende. Svarta och gula dragen från rottis. Men hon är så låg, korta ben. Tragisk blandning. Om de var fler i kullen vet jag inte.

russin
3

#17 - inte är det antingen eller på kineser. Kineserna har ju faktiskt olika graderingar på sin behåring (tror det är 4 eller 5), så det stämmer inte att det är antingen naken eller fullpälsad.

När det sedan gäller korsning med annan ras, så kan utfallet bli helt annorlunda.

Intehärutandär
1

5 grader stämmer + puff.

em.nord
1

Fanns en tjej i mina krokar som avlade, planerad avel, på schäfer och irländsk varghund.

Det slutade med att min kompis som har irländskvarghund kontaktade henne och frågade vad hon sysslade med, vad aveln hade för syfte osv. Hon slutade som tur är.

Irländsk varghund har redan dåliga höfter o rygg, blandat med schäferns dåliga höfter? Plus att dom va så fula! =P

Har själv blandrashund så ser inte ner på dessa. Ser ner på folk som blandar frivilligt flera raser, så udda och helt jäkla sjuka en del, utan tanke på konsekvenserna! =/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Ixectrona
0

#19 - Det jag menar är att det finns inga nakenhundar med nakna fläckar här och där, eller lite kala fläckar här och där, eller gradvis behåring av det här slaget: http://blogs.webmd.com/pet-tales/files/2011/03/dog_Cushings_Hohenhaus_WP.jpg
http://www.small-dogs-and-the-city.com/images/dog_hairloss.jpg

Nakenhundar har bara hår på huvud, tassar och svans, i varierande mängd. Du kommer aldrig hitta "gradvis-exempel" som de ovan (som ju var sjuka hundar), det finns inget "mitt emellan" fullhårig och en naken. Som dessa: http://houndscene.com/wp-content/uploads/2011/03/Peruvian-Inca-Orchid-Image-5-Web.jpg
Samma ras. Visa mig ett "mellanting" mellan de två.

russin
0

#22 - jag kan uttryckte mig fel. Hundarna hade inte fullpäls med nakna fläckar här och där. Dom var nakna med fjun över kroppen (typ längst ryggen), vilket såg ut som en vanlig hund som tappat sin päls och bara hade lite kvar. Det var några år sedan jag såg annonsen.

Jag har sett många kineser som haft tunn, kort gles päls längst med hela ryggen, så att dom aldrig har päls där är fel. Tyvärr den typen som rakas om dom ska ställas (japp, fusk)

Mysisa
0

Nu är det ju så att nakna hundar har en tendens att ha mer hår förutom håret på huvud svans och tassar. Haft två xolos, tiken hade en togs på ryggen, hanen hade en mer jämn utspridning av göra strån här och där över hela kroppen

minavitas.wix.com/kennel

Madicken4
0

Såg för ett tag sen en annons med whippet/shar pei valpar 😮

[TeamGolden]
2

ja det finns tyvärr mycket sånt där. Vissa anser att blandningen jag valde var en konstig blandning, amris/papillon, dock är ju ingen av raserna skarpa eller har ett arbete att utföra så han funkar kanon i vardagen men lite skällig bara :) men skulle hänvisa fler att helt utesluta blocket som ett ställe man letar hund på, ta det från mig, min uppfödare har inte hört av sig en endaste gång på ett år.

Viccan92
0

#26 Amris är faktiskt en jakthund från början så den är skapt för att jobba.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

russin
0

#25 - jag som haft shar-pei i många år är väldig förundrad över hur mycket av shar-pei som slår igenom i blandraser med sådana. Nu är jag inte alls för blandrasavel, men det är ändå intressant.

Jag har sett korsningar shar-pei/tollare, shar-pei/engelsk bulldogg, Shar-pei/whippet, shar-pei/rottweiler, shar-pei/tax osv och alla syns det tydligt att det är shar-pei i. Märkligt att just deras gener slår igenom så mycket när det gäller just utseendet.

Frida B
0

#28 kanske för att deras utseende är så extremt? Med alla rynkor menar jag? Bara en tanke :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
1

#29 jo fast samtidigt finns det fler raser med vissa extrema drag, som nästintill "suddas bort" när dom korsas. Engelsk bulldogg t ex om dom korsas med annat får ju avkommor med mycket längre nosparti än bullarna själva har. Det extremt platta försvinner på en generation med annan normalnosad ras inblandat.

Men just dom små öronen som är typiska för shar-pei, lite rynkor och huvudform slår igenom stort på shar-pei korsningar. Det har funnits en annons nu på blandrasvalpar på blocket där ena föräldern är blandras shar-pei och något annat. Andra föräldern är blandras samojed och något annat. Trots det syns ändå shar-peidragen väldigt tydligt hos valparna.

[Nalle-]
0

#26, Instämmer. Visst kan man hitta vissa guldkorn på blocket, men bättre då att kolla på rasklubbarnas hemsidor efter valpar/omplaceringar. Har också en blandras, uppfödaren har inte hört av sig på 6 år… 

Har träffat en jämthund/cocker spaniel - lite speciell blandning! Såg ut som en cocker, men större och slankare. Har också träffat en jämthund/tysk jaktterrier. Verkar vara vanligt men jämthundskorsningar här ;) 

På blocket såg jag en kull på aussie/bc valpar som skulle "fungera till det mesta, men framför allt vara den perfekta familjehunden". Inga av föräldrarna var förstås reggade. Kan inte tänka mig att det kan bli så bra…

Cazzos
0

Ska man blanda raser så ska man vara riktigt försiktig med vad man blandar. Blandar man för många raser med många olika användningsområden så kan det resultera i en väldigt förvirrad hund 🤔

Jag har inte sett några konstiga blandningar (är inte inne på Blocket t.ex. av självklara anledningar 😉) men är väldigt nyfiken på att se bilder på de blandningarna som nämnts här 🤪