Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1764 ggr
[Camia7]
0

kissar i bädden?

Vanligt att en 9 veckors kissar i sin egna bädd?

Cahira
0

Är det en väldigt otrygg valp?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Camia7]
0

Första natten:)

htt
2

Min valp kissade på allt mjukt som låg på golvet. Katterna blev skitsura på honom när han kissade i deras bäddar ;)

[Camia7]
0

Vi har den i en valphage brevid sängen.. den piper tills den somnar.. är et fel att ha den i valphage första natten? Hen sov inget på vägen hem och det tog 4timmar sen sov jen inget mer och då la jag hen i valphagen med bädden men hen vägra sova och bara gnällde, så jag tog hen ur valphagen. Hen sov ett tag men vakna när killen skulle till jobbet.. mer gnäll men nu sover hen… vad ska man göra? Känns nästan som att allt man lärt sig har blåst bort…

htt
1

Varför inte ta upp valpen i sängen alt. lägga dig brevid den på en madrass på golvet? Är den rastad och mätt? :)

[Camia7]
0

Ja mätt och rastad:). Jag får inte plats med en madrass i sovrummet och vill inte råka få kiss eller annat i sängen:/ Tänkte att när hen är mer rumsren så kan hen få vara i sängen

MammaA
0

Det är ju en stor omställning för den lilla valpen att komma till er så jag tror det är helt normalt med både gnäll och kiss som de inte kan kontrollera. Vår första vecka med valpen sov jag på soffan i vardagsrummet med valpen i hage bredvid mig och med handen ner på valpen. Han vaknade en gång i timmen och ville kolla att jag var där och för det mesta gick vi ut och kissa då för jag visste ju inte hur länge han kunde hålla sig. Då klarade vi det utan olyckor i hans bädd men sömnen blev ju ganska upphackad ;-) . För varje natt blev det sedan lite bättre. Nu är han 11 veckor och sover bredvid min säng i sovrummet och vaknar bara en gång per natt och behöver gå ut.

Lycka till!

htt
0

När jag sov på madrass hände det att valpen kissade på madrassen men han har aldrig någonsin kissat i sängen. Men det är säkert olika från valp till valp :) 

Lite ot- vad har du skaffat för valp? Sett att du startat en del trådar om valpar osv men inte sett om du presenterat någon valp :)

[Camia7]
0

okej:)

jag vill vara lite anonym, så kommer inte att skriva något om henne eller lägga ut bild (tråkigt tycker jag med) :)

Cahira
0

Valpar kissar där de känner sig trygga så om bädden är det trygga så blir det ju lätt en toalett. Skaffa en biabädd som är lätt att rengöra tills valpen är rumsren är väl bästa rådet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
0

var det inte en sheltie valp du hade skaffat? kanske blandar ihop dig med någon annan. Här fick Enja vara i sängen från första natten hon sov hela natten utan ett ända pip. Jag vaknade kl 06 och gick då ut med henne för att låta henne kissa av sig sen in o gav lite mat o sen kröp vi ner i soffan o myste :) Det är stor skillnad för en liten valp att sova hel själv än att innan sovit med syskon o trygga mamma. Så jag tycker man får välja på sova med valpen på golvet eller i sängen.

fridaaocrazy
1

Fick valpen med sig en filt/handduk/leksak som luktar mamma och kullsyskon? När min var valp så hade jag honom i sin bädd med galler runt (för ev. olyckor) och då stoppade jag ner handen till honom tills han lugnade sig. :) Att ha en "mammafilt" var också väldigt tröstande första natten. ;) Annars kan du åka tillbaka till uppfödaren och be om en filt med doft från kullsyskon och mamma eller bara ta med en nytvättad filt (så att den inte luktar ngt speciellt) och gnugga lätt mot mamman eller kullsyskonen :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Agda
0

Du kan inte ligga på madrass på golvet i ett annat rum? Våra två sista valpar fick under sina 1-2 första veckor här i hemmet sova med en person på madrass. Vi gallrade in madrassen + lite yta bredvid (som tidningspapper låg på) med kompostgaller. De vill ju känna kroppsvärme när de är osäkra, de är ju vana att sova tätt tillsammans med syskon.

[Camia7]
0

Nej det går så bra nu, hon gnäller bara en liten stund sen somnar hon. Hon vill gärna inte ligga i famnen eller bädden.. hon ligger på golvet och sover