Extra rem till flexi
Någon som vet vad den där extra remmen med två metallringar är till för som ligger inpackat bredvid flexirullen i förpackningen?
Mvh Ellenfyrkant
Det är tänkt som halsband/halvstryp typ, där man fäster de två ringarna i pistolhaken.
Det är ett säkerhetshalsband. Man fäster koppelhaken i både det vanliga halsbandet och dom två ringarna på säkerhetshalsbandet. Skrolla ner på denna sida så ser du: http://www.flexiusa.com/operation/safety-advice.php
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Varför skulle ett säkerhetshalsband behövas? :)
Mvh Ellenfyrkant
#3 På sidan jag länkade till står det
"Always use the enclosed safety collar in addition to your dog’s collar as illustrated. The safety collar prevents snap-back if the dog’s collar breaks, or if the leash disconnects from your dog’s collar."
Men jag har aldrig använt säkerhetshalsbandet då jag endast använder flexi tillsammans med sele.

Men om kopplet släpper från halsbandet borde det även släppa från extrahalsbandet? Tycker för övrigt inte den ser värst rejäl ut. Men förmodligen ganska stark.
Mvh Ellenfyrkant
Ja jag tänkte samma sak, förstår inte riktigt hur dom menar att kopplet ska släppa från ringen imitten men inte dom andra två.

Haha, tanken kanske var god…
Mvh Ellenfyrkant
#6 Vissa halsband med sådant där plastknäppe lossar lätt beroende på hur mycket hunden drar m.m.(Varit med om det själv) och då är det bra med en extra säkerhet.
-

#8 Sant visserligen. Fast man bör ju kunna utgå ifrån att ägaren väljer att använda halsband som håller för hunden. När man nu kommit på det ;) Men halsbandsbiten är ju inte koppeltillcerkarens bekymmer, känns som en överflödig ide tycker jag. :P
Mvh Ellenfyrkant