Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3763 ggr
milly99
0

Tax??

Hej nu har jag och familjen kommit fram till att en Tax kanske skulle passa oss eftersom pappa jagar och jag har alltid gillat taxar. Men det skulle antagligen bli när/om pappa får sparken när han närmar sig pansionen (stavning) , men undrar iallafall om en Tax skulle passa oss och vilken sort isåfall (lånhårig,kort,srtåv samt dvärg vanlig) tacksam för svar :)<3

Michaela-N
1

Hur menar du, varför en Tax skulle passa er?

Vad har ni tänkt göra med hunden? Jaga eller bara till sällskap?

milly99
0

lite båda pappa vill jaga med den vilket jag inte kommer att vara så delaktigmed, nej lite mer om den skulle passa oss och lite förslag på andra raser

Noa-Nisse
3

Men för att veta om huden passar er så måste vi veta vad ni komer kunna erbjuda en hund. Hur eran vardag ser ut o.s.v.

Medarbetare på Hundar.ifokus

mejamylove
2

Är ni borta om dagarna, isf hur länge? Har för mig att Tax är en ganska energisk ras och det är bra om ni har tid att uppfostra den(gäller alla hundar).

storleken och pälstypen är ju inget som spelar in någonstans, det beror på vad ni vill ha för utseende på er hund.

Det är väldigt svårt och veta hur den ska kunna passa in i just er livstil med bara att utgå från det du säger

milly99
0

eftersom att vi kommer att vänta tills pappa är hemma på heltid så kommer den nästan alldrig behöva vara ensam hemma

mejamylove
1

#5 Okej, kommer ni göra något mer för att aktivera den förutom promenader och jakt?

Vad gör ni om ni ska åka utomlands? Vad vet ni om taxar?

milly99
0

Jag vill okså träna lite lydnad och så men bara för skoj skull samt kommer den att få följa med till stallet om den inte är allt för häst rädd ,jag tror att min kompis kommer att få passa den då eller så får den åka med :),min farmor och farfar hade en Tax som vi kom jätte bra överäns med och så har vi ju läst på om rasen Skrattande

Michaela-N
0

Ja, en Tax skulle kunna passa er.

Själv har jag haft en strävhårig normalstor Tax, efter jaktlinjer. Hon jagade även själv och köptes i syfte för att hjälpa ägaren vid jakt.

Hon hade en tydlig av- och på-knapp med just det. Hemma var hon lugn och väldigt uppfostrad och lydig, gjorde precis som man sa. Skällde aldrig. Men när det var dags för jakt blev hon en helt annan hund.

Idag avlas det inte på jättemånga jakttaxar. Men om du väljer en Tax, se till att du får en valp från linjer som inte jagar, om du inte är helt säker på att du vill ägna dig regelbundet åt jakt med hunden.

Strävhårig normalstor är nästan den enda som används vid jakt.

Dvärg- och kanintax är mindre vanliga i jaktsammanhang.

Det finns tre olika hårlag, långhår-, korthår-, och strävhår.

Kanske skulle en kort- eller långhår passa?

milly99
0

ja,tackSkrattande

tesora
0

vet inte vart du fått ifrån att det INTE avlas jakt linjer ???  Detta är dom vanligaste linjerna på Tax när det gäller korthårs standard och strävhårs standard, det man annars gör med sina långhårg och övriga strorleks varianter är att vi går viltspår med dom :-) detta är ett måste om vi tex ska ha dom till champions !!

Nu en fråga till TS hur aktivt jagar din pappa ? Hur mycket motion ska ni ge taxen varje dag ? hur mycket päls vård vill ni hålla på med ? Strävhår innebär trimning minst tre ggr om året , det lättaste för er tror jag är korthår :-)

Ta inte med taxen till stallet , Har själv 10 taxar och tolv hästar inga av mina är med i stallet !  Bara dumt om det händer en olycka , det är en liten men hetsig hund :-)

Så beroende på hur aktiv din pappa är på jakt/spår så välj Tax variant efter detta,

Har dy fler frågor så fråga på :-) har fött upp Tax i 30 år så anser mig ganska så insatt i rasen som för övrigt är alldeles underbar <3

milly99
0

han jagar ungefär en gång i månaden , jag hade tänkt att ge taxen så mycket mortion den behöver och gå mycket i skogen och så med den ,ok allts inte ta med vovven till stallet Glad tack så mycket för svaret //mini<3

Michaela-N
0

Vad är det han vill jaga?

milly99
0

små vilt tror jag lite för skoj bara och aktivera hunden:)

Vizzla
0

En Tax kräver en familj som är bestämd men snäll, inte hårdhänt. Taxen behöver aktivering, inte bara när den jagar. T ex så kan man aktivera taxen med viltspår och rallylydnad, agility och andra hundgrenar. Kommer kanske inte så långt på tävling, om maninte är mycket målmedveten, men duger gott till att göra roliga saker med.

Taxen behöver tydlig uppfostran. Vår Tax klarar bara att vara hemma 3 timar ensam/dag. Men alla taxar är inte som han, en del klarar längre. Men förbered er på att taxen gärna vill vara med familjen hela tiden.

Taxen är svår att ha lös eftersom det är en jakthund, även om man köper en hund som inte är avlad på jaktlinjer. Så strikt kontroll gäller, koppel på eller så lös på ställen där man kan kontrollera att d inte dyker upp hare, fågel eller annat :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

milly99
0

ok tack så gätte mycket för all info , självklart kommer jag att göra annat än att jaga eftersom jag inte tycker att det är så kul , man kan väl alltid hitta någon aktivitet som passar både hunden och en själv Glad

Vizzla
0

Korthåriga och strävhåriga taxar används oftast till jakt. De långhåriga är ofta mer spår-/sällskapshundar.

Lilllens
0

#10 Jag har då med både rottisen och mopsen(plus moffas jakthundar) till stallet så jag förstår inte varför det inte skulle gå med en Tax..?

milly99
1

oj det var ett tag sen nu men jag vill bara informera om att det förmodligen blir en engelsk setter istället för att rasen passar oss bättre och att pappa har haft en när han van ung som han tyckte väldigt mycket om 😃

Vizzla
0

Setter är fina hundar :)

milly99
1

ja hela familjen föll pladask förmodligen blir dte redan i vinter vi har hört med setterklubben mm och det värkar som det är en väldigt trevlig vovve :)

Hiro
0

Om ni skall jaga rekomenderar jag strävh normalstor Tax då de är de bästa varianten av Tax som jagar

milly99
0

vi ska inte ha någon Tax alls utan en engelsk setter och pappa ska åka upp till Norrland och jaga med vovven på höstarna och resten av året blir det lydnad, spår och lite agility :)

Hiro
0

#22 du skrev ju att du ville ha en Tax?

fridaaocrazy
1

#23 läs #18 i kommentarerna 😉

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Hiro
1

#24 Jaha