Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2589 ggr
[Victoria93]
0

Försäkring?

Har ni det? Varför/varför inte?

Själv har vi aldrig haft, dock tar vi alltid hunden till vet om det är något, men under 9 år har vi bara behövt åka in för tandsten, vaccinationer och småskador (sista åren har han även börjat åka bak så vi har fått "tömma" hos vet nu också…)

Vet inte hur mycket det dyraste har gått på men har alltid varit under 2000…att fixa hans pass har varit ett av de dyraste besöken m det nu räknas..

Själv vill jag inte betala för tycker det känns onödigt (vet att jag kommer få påhopp nu haha) dels för att vi kan betala flera tusenlappar åt gången utan problem, och det känns som att 30.000 kronors skador uppstår otroligt sällan…..vi har på det här sättet lyckats spara in otoligt mycket, värt för mig i alla fall.

vallhund
4

Tja har du 50 papp att plocka upp ur hatten om din hund skulle råka ut för en olycka/sjukdom som kräver några dygns sjukhusvistelse så är det väl helt OK, eller anser du att djur skall avlivas när de får behandlingsbara skador/sjukdomar om man inte har pengar på banken?

Alla hundar är inte friska o olycksfria genom hela livet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lilllens
3

För mig är det en självklarhet att ha hunden försäkrad, om det skulle hända något vill jag inte står där med skägget i brevlådan och kanske tvingas avliva min hund för att jag inte kan punga ut tio tusentals kronor. Min hunds försäkring kostar 242 spänn i månaden och det är det värt.

mingman
0

En försäkring ska vara en trygghet. Som #1 säger så finns den där för att du ska slippa tvingas välja mellan avlivning och extremt höga veterinärräkningar. Men om du har din trygghet någon annanstans så är det ju jättebra!

Och rent krasst - vill du hellre avliva din hund istället för att betala 50 000 så är det upp till dig också.

Jag har försäkring för att jag inte har många tusenlappar på sparkontot. Kanske hade jag tänkt annorlunda i en annorlunda ekonomisk situation. Jag tycker det är jättebra att TS verkar hitta ett sätt som funkar för henom.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Sugar Mist
0

Jag har min hund försäkrad för jag har inte 50 000 kronor att ge om olyckan skulle varit framme.

-

vallhund
0

Uppfödaren till min sista BC hade inte hundarna försäkrade, o hon har många hundar. A andra sidan sätter hon in samma summa som försäkringar hade kostat på ett hundkonto, eftersom hon har haft hund o kennel i ganska många år nu så lär där finnas en ordentlig slant om något skulle hända.

russin
0

Hade jag haft en rejäl inkomst och en stor summa på banken så visst - då hade jag kanske skippat försäkringar. Men som läget är nu så kan jag inte kasta ut 25.000 eller mer på ett bräde om något händer.

em.nord
1

Vet folk som resonerar som så att dom lägger undan pengarna istället varje månad. Och vist är hunden frisk kanske det fungerar.

Tänk försäkring, 250 kr/mån kanske? På en hund. Första året blir det 2500kr. Då gäller det att hunden är skadefri o frisk. 2 år = 5500kr. Vilket en vanlig undersökning kan komma kosta med röntgen osv.

Jag har mina försäkrade. Har inte som, tur är behövt använda dessa mer än två ggr. Då har varje kostat kanske 5000kr var innan försäkringen. Hade väl gått att få ihop men iallafall. Satt inte med magknip när hon började knappa in på datorn vid kassan.

Min kompis hund blev huggormsbiten, väldigt sjuk och pengarna började rulla. Hon hade nog betalat 10 000kr EFTER försäkringen dragits med medicin och rehab osv. Hon var så tacksam över sin försäkring för hon hade inte klarat det annars utan lån.

Jag som har flera hundar och det skulle hända alla något skulle inte kunna sova gott utan försäkring. Och jag och min sambo har bägge normal inkomst.

Vet inte, känner alldeles för många där det rullat iväg för att tänka att 35 000kr eller mer sällan händer!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Princesseen
1

Min hund fick en autoimmun sjukdom. Trodde han bara var förgiftad. Han fick läggas in och när vi fick ut han 8dagar senare kostade det 56000. Sen medicin. Och efterbesök med i början 1 veckas mellanrum och nu 5 veckor i hittills 8månader. Försäkringen gick in efter fyra. Han äter fortfarande medicin. Men snart är han klar :-) vet inte exakt vad det kostat men har uppskattat nånstans mellan 70000-100000. Tänkte räkna när allt är klart. Och det tar MÅNGA år att få ihop det genom att inte betala försäkring. (Mellan 18-27 år med min försäkring på 3700 i månaden på sveland med högsta belopp på 40000.)

vallhund
0

3700 i månaden, det kan knappast stämma?

Katti
1

Nej, men om året!

Princesseen
0

#9 skrev fel. Menar självklart per år :)

[Victoria93]
0

hmm ja det är sant…visst kan en sådan olycka vara framme men känns som att det händer otroooligt sällan att man ska kunna betala ut 50.000 kr…..20.000 skulle vi nog klara om alla hjälptes åt dock,  men klart att om man får en räkning på 50.000 kr är det nog ganska kört om man inte väljer att ta lån så att säga…

Om vet kostnaderna gårpå 70.000kr, hur mycket är självrisken i så fall??

russin
0

#12 - det beror på vilket bolag och vilken typ av självrisk du har. Det finns så många olika varianter.

Som exempel: Har du 50.000 i veterinärvård och självrisken är 1500 kr + 20% på resterande så kommer det att du får plocka ur egen ficka vid en skada på 70.00 kr vara 20.000 kr + 1500 (fasta självrisken) + 3700 (20% på den summa som är utöver den fasta självrisken). Du kommer alltså få betala 25.200 kr

Du har få självrisk på den summa i veterinärvård du har. Är veterinärvården max 50.000 kr så får du betala precis allting utöver det själv.

Princesseen
0

#12 den sjukdomen min lilla krabat fick har tydligen blivit mycket vanligare. Kan slå ut av fästingbett.

Katti
2

# 13, nej, så mycket blir det inte. Det blir 1500:- plus 20% av 68500:- = 13700:- vilket innebär att du betalar 15200:-. Fast nu täcker ju bara försäkringen upp till 50 000:-, så det blir 20 000:- för dig, d v s allt över 50 000:-. Och så står du där med en oförsäkrad hund till nästa årsförfallodag…

Jag är ombud för Agria och vet att dessa summor betalas inte ut så sällan. Visst, i procent är det ju inte många kunder som drabbas så hårt, men det händer ändå flera personer i landet varje dag.

En livmoderinflammation på jourtid kan bli 30 000:-. Lägg till lite kompilkationer efter och en vecka på djursjukhuset så är du där! Likaså om hunden har svalt något som måste opereras ut, eller kanske en trafikolycka eller att den blir attackerad av en annan hund.

Belimas
1

För mig är det en självklarhet att ha försäkring på alla djuren, man kan aldrig veta om olyckan är framme eller inte och jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag var tvungen att avliva bara för att jag inte hade pengarna framför allt om det är en sak som är lätt åtgärdat och djuret garanterat hade blivit frisk och kunnat levt många år till.

Har man så pass mycket pengar att man utan problem kan betala all veterinärvård oavsett vad den skulle gå på så fine by me, då får man göra som man vill. Har man inte det och en dag står där och måste avliva sitt djur för att man inte har råd med behandlingen då tycker jag ärligt talat inte att man ska ha djur!

Försäkringen för min hund går på ca. 140:-/månaden och det är pengar jag gladeligen betalar för att kunna ge henne den bästa tänkbara vården om något skulle hända❤️