Varför välja Schäfer?
Är lite nyfiken på Schäfern så frågar alla er Schäferägare här inne- Varför valde ni Schäfer? Vad är deras bästa/sämsta egenskaper? Hur ser en typisk dag ut för er? Min mamma har haft 3 st men har själv ingen erfarenhet så berätta allt! Och hur är skillnaden i tempramentet mellan den belgiska vallhunden och schäfern? Berätta! :) Ni som har erfarenhet av båda, vilken är "bäst" enligt er?
tassar in här lite då jag gärna vill se svaren.
Ja varför schäfer….för att det är den bästa rasen ;) Det jag älskar med schäfer är först och främst att det är en så otroligt mångsidig hund och ras där man lätt hittar både hundar som passar den helt gröna nybörjaren och hundar som kan gå i tjänst för samhället (polis osv). Det finns en schäfer för alla. Jag älskar deras driv, föremålsintresse, uthållighet, lyhördhet och vilja att vara till lags. De passar dessutom till i princip vilken hundsport som helst. Schäfrar har också väldigt goda nerver och tål en hel del påfrestningar. De negativa då? Det skulle väl isf vara hd/ad fel, allergier och fistlar som är hyfsat vanligt förekommande sjukdomar. Något annat som kan vara "jobbigt" är att schäfrar ofta tycker om att prata, vilket kan bli en grej man vill/behöver träna bort om det sker under arbete. Annars är det dock väldigt charmigt med schäfersång i vardan ;) Ja det var väl det jag kom på nu. Nån belgare har jag aldrig haft och vill därför inte uttala mig om skillnaderna.
Jag valde schäfern för att jag ville ha en hund som kan tänkas ställa upp på allt jag vill göra. Jag letade efter det mest allround som går att uppbringa i en ras, den ska vara social, öppen, följsam, stark, uthållig, rejäl motor, kamplust, mod, för att välja några egenskaper.
Det som gjorde att jag tvekade länge är ljudandet som finns inom schäferrasen. Det är ett jävla otyg, och jag valde därför medvetet att köpa valp efter konstaterat tysta föräldrar och släktingar. Min är nu åtta månader, hon kan pipa lite i vardagen men hittills inte i arbete.
Jag upplever schäfern som mindre skarp än belgaren, min uppfödare föder även upp malle och terv, och hon tycker att schäfern är rena sällskapshunden i jämförelse med framförallt mallen.
Roligt att höra era åsikter! Jag har på sista tiden blivit så väldigt intresserad och nyfiken på rasen då jag letar hund nr 2. Jag vill ha en hund som är en riktig allround hund som kan tänka sig göra det mesta och ha väldigt mycket will to please, då min nuvarande inte är så taggad på träning i allmänhet. Men som du säger #2 "alla kan lyckas med en Schäfer". Det låter ju lovande, då jag i framtiden vill träna mer seriöst, vilket inte går med min nuvarande hund då han mer vill göra saker på sina villkor. Berätta mer!!
Fundera på vilka egenskaper du vill ha hos en blivande hund, men också vilka egenskaper du verkligen INTE vill ha. Jag själv valde mellan schäfern, mallen och kelpien, men landade hos schäfern framförallt då jag hade en klar åsikt om vilket det värsta tänkbara scenariot hos varje ras kunde bli, och sedan valde jag utefter det.
#5 hur menar du värsta senario? vilka är de hos de raserna du nämnde?
#6 För mig är värsta scenariot t.ex hos schäfern att ha en hund som skriker sig igenom ett lydnadsprogram. Hos kelpien att den kryper fram i fotposition och hos mallen att den är för svårstyrd i vardagen. Men det är mina egna högst personliga åsikter, men det ger åtminstone en bild av hur jag resonerade.
Tänk på att schäfrar gärna pratar och varnar så bor du i lgh kanske det kan bli ett problem då det inte alltid går att träna bort helt :)
Annars är dem trevliga hundar om dem får JOBBA och använda både kroppen och hjärnan :)
Okej jag förstår! För mig är nog viktigaste egenskaperna: Lättlärd, will to please, vill hänga med på allt, uthållig, mån om flocken och inte tyr sig till vem som. En egenskap jag verkligen inte vill ha är en omotiverad hund som inte vill lära sig nya saker. Det är det jag tycker lockar his Schäfern att man kan lära dem iprincip vad som helst :)
Sen är de ju otroligt vackra med ;) Någon som läser en bra "Schäfer-blogg"?
Varför man väljer schäfer? Jo, det är för att man vill spendera större delen av året med att dammsuga upp päls utan att ha minsta chans att få bort den. 🤪
Kommer det bli schäfer igen i framtiden? Med största sannolikhet, det är ju inte som man lär sig av tidigare erfarenheter. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 HAHA så sant! Mina två fäller som idioter här och har gjort hela sommaren, spelar ingen roll hur mycket jag borstar av, känns som att det bara blir mer och mer!😎
Hur gör ni för att stimulera era hundar? vilken aktivitet föredrar era Schäfrar? Eller tycker de att allt är lika roligt?
#14 Allting är roligt enligt honom så länge jag tydligt visar att jag tycker det är roligt! Är jag omotiverad eller irriterad så märker han det direkt och då vill han inte jobba, oavsett hur fin belöningen är. Detta gäller ju egentligen de flesta raser men ändå :) Vi kör mest hjärngymnastik i form av trick. Letar nya saker att klicka in lite då och då och vi båda tycker det är superroligt. Har testat agility och båda älskade det så det skall vi nog köra lite på amatörnivå :) Vardagslydnad också superroligt. Helt enkelt, tycker du det är roligt så kommer han också tycka det! Testa lite olika och se vilket/vilka du fastnar för :)