Hundras?
Hej, jag undrar vilka hundraser som är bra som första hund? Tack på förhand! :)
Vi hade en labbis som första hund. det funkade ganska bra faktiskt :) men jag tror att många andra hundar också skulle gå bra :) Det beror nog på karaktär också :D
Vill du skaffa?
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Alla raser kan vara bra som första hund, det beror bara på ägaren.
När man söker hund gäller det att fundera på allt som man vill ha och inte vill ha hos hunden, egenskaper, mentalitet, storlek, pälsvård o.s.v.
Vilka möjligheter man har att aktivera hunden m.m. och sedan söka ras utifrån det.
Jag håller med #2.
Dock så skulle jag inte skaffat en hund om jag aldrig "umgåtts" med en hund så att säga, och bara fått mina kunskaper från att läsa på nätet och i böcker.
Som #2 sa kan alla hundraser vara lämpliga som första hund om man bara vet vad man söker i en hund samt vad man kan erbjuda hunden.
Det finns dock hundraser som generellt anses lite enklare eller svårare att tillfredsställa. Exempelvis: det finns en rasgrupp som heter "sällskapshundar" och som är avlade för just sällskap. De behöver givetvis både mental och fysisk träning, men deras främsta syfte är - och har länge varit - att vara goda sällskapshundar som inte kräver lika mycket som hundar som avlats för arbete. "Sällskapshundarna" är ofta i en mindre storlek, men det finns undantag (storpudel exv).
Och så finns det stora hundar med mycket dådkraft och skärpa (exv malinois), eller extremt arbetskrävande hundraser (exv border collie), som kräver en hel del kunskap och därmed bör undvikas om man inte är insatt och verkligen känner att det finns ett syfte till varför man skulle ha just en sådan ras. Men det gäller inte bara "nybörjare" utan alla hundägare :)
Jag har träffat och umgåtts med massa hundar. Har bara inte haft en egen och jag tycker om rottisar jätte mycket men vill börja med en lite lättare hund eller vad man ska säga. Men tack för era svar.
Jag vill även tillägga att väldigt starka raser, både mentalt och fysiskt (Rottweiler t.ex.) kräver tydlig och konkret dressyr/träning.
Jag har sett för många personer med hundar som är av kraftigare storlek som inte ens kan promenera med dem.
En kvinna som bor någonstans i mitt område hade 2 hundar av jakthundstyp, gud vad de drog på promenaderna, hon kunde inte gå i normal takt. Nu har de bara kvar 1 av hundarna, men den drar nästan lika mycket. 🤪
Just det här med att dressera/träna en hund är nästan viktigast tycker jag, så om du har möjlighet att delta i kurser eller kompisar som tränar sina hundar så är det perfa.. Tycker jag iaf! 👍