Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7149 ggr
nelliots
0

Kryptorkism

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skulle uppskatta tips på bra länkar med info om fördelar och nackdelar kring att operera en kryptorkid hund. Min älskade cockerkille är kryptorkid och jag har tänkt operera honom, men skulle gärna vilja ha så mycket info som möjligt innan. Det verkar som om åsikterna går lite isär bland veterinärer och det är ju ett stort ingrepp…

Tack på förhand! /// Mia och Chili

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Crazzysazza
0

Jätte bra tråd har också en hane som är det och har samma problem som dig.. + att tänk om jag kastrerar han så går nått snett eller så kanske hans beteende blir helt förändrat och det vill jag inte för jag älskar ju han precis som han är nu

sisal
0

Varför ska man operera en kryptorkid?? Jag har en hanne som bara har "en kula" och han verkar inte må dåligt av detta. Har det med medicinska orsaker att göra?

Är nyfiken då jag faktiskt inte har så stor koll på detta "handikapp".

gris3n
0

jag har åxå en hund som e krypto, men vet inte så mycke om det och en kompis till familjen har sakt att hun krypto hund har 99% större risk att få canser än en hund som inte e krypto, jag har väldigt svårt att tro det.

och jag hittade det här nyss när jag sökte på google. :) hoppas att det är till någon hjälp.

länken går till vovve.net och en annan tråd där.

vovve.net

Maddepadde
0

Ja, en Krypt hund löper större risk att drabbas av cancer än en hane med båda kulorna nere. Dock tror jag inte att risken är 99% större för Krypta hanar.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

nelliots
1

Anledningen till att krypta hanar har större risk för cancer är att det är för varmt i buken för testikeln. Det finns ju en anledning till att de hänger utanför kroppen.. Läste någonstans att risken ökar 20-falt, fast jag minns inte vart…

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

vallhund
0

Nu för tiden, o sen flera år tbx anses det av majoriteten av veterinärer att risken för cancer hos krypta hundar är mer sällsynt än riskerna med en stor bukoperation.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
1

Säger som #6 - riskerna vid operationen är större än risken att hunden får cancer.

[Jawa´s]
0

Förra schäfern var dubbelkrypt (ingen kula nere) och i samband med att han fick problem med prostatan så kastrerades han. Operationen gick jättebra, han var lite groggy efter narkosen, men sen var han precis som vanligt igen.
Försäkringen täckte dock inte hela beloppet som var ca 7000kr om jag inte minns helt galet, tror bara de stod för ca en tredjedel av kostnaden.

[Jawa´s]
0

oj, det här var visst en gammal tråd såg jag nu🤐