Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6110 ggr
Ellenfyrkant
0

Dentastix?

…Påstås ska reducera tandsten med 80%. Någon som forskat kring detta eller har personliga erfarenheter? Funderar på att använda som komplement till tandborstning OM det funkar. Men blir lite tveksam. Ska dentastix innehålla något särskilt eller är det tandstensförebyggande enbart tack vare mönstret/ formen?

Mvh Ellenfyrkant

Sugar Mist
8

Bullshit är vad det är, det ger mer tandsten än vad det tar bort :P

Råa ben är det bästa man kan ge som tillägg för tandborstning.

-

AkaiTsuki
1

Alla hundar jag mött har ätit upp dentastix istället för att tugga och gnaga som de gör på reklamen

//Joanna

russin
0

Dentastix är gott godis, men gör knappast något för tänderna😉

Ellenfyrkant
0

Tack! Någon som har erfarenheter av plaque-off?

Mvh Ellenfyrkant

mingman
2

Om du vill ha rena tänder är råa, köttiga ben bäst. Tex nackkotor, revben eller liknande.

Dock ingen erfarenhet av plaque-off. Min får ett par-tre köttiga ben i veckan. Hans tänder har inte tillstymmelse till plack eller orenheter. Hundens tänder är vitare än mina xD.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

ramm5tein_
1

Så dentastix är ren bullshit? Ger mer tandsten? Hur många bevis finns det på det?

Min hund är i för sig bara 2 år, men han har riktigt fina och vita tänder och tuggar dentastix nästan varje dag.

Här är också hundens tänder vitare än mina! haha

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Ellenfyrkant
0

Finns bara oxhals tillgängligt i närheten, som är komplement till frysta färskfoder. Det är kanske inte jätte tandrensande eller? Hur ofta behöver man ge sånt här? Har en 6-åring som har snålt med tandsten, då jag både borstar och skrapar. Så har jag en 7-månaders som redan har börjat få endel på tänderna längst in i munnen, jättetråkigt att det ska börja så tidigt. Men känns som det är läge att börja med ngt direkt.

Mvh Ellenfyrkant

sunnys
2

Min hund spyr av dentastix, föredrar som redan tagits upp att ge råa ben.

russin
1

Plaqaue off och andra alger passar jag mig för då det är jod i dom. Har hunden minsta fel på sköldkörteln så kan det bli fel, så jag ger inte alger som ska ges regelbundet.

Det enda tips jag har för finare tänder (förutom regelbundet ge hunden riktiga ben att gnaga på) och mindre tandsten är Cleen teath. Har bekanta som är väldigt nöjda med det. Har själv hemma, men har inte behövt börja använda till mina hundar är mer än sporadiskt - men har själv använt det en tid😃 har fått bort tandstenen jag hade bakom framtänderna nertill. Var bara lite visserligen, men det försvann efter några veckors användning🙂

Tog första bästa länk om produkten: http://www.propet.se/fresh-breath-clean-teeth-gel-p-833-c-150.aspx

Ratlings
3

Den enda erfarenheten jag har av dentastix är att dom förvinner på mindre än en minut och sedan har hunden diarre. Jag använde plaque-off ett tag och det funkar jätte bra! Nu kör jag dock på råa ben istället :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ellenfyrkant
0

Vart får alla tag på råa ben? :) Blir det inte klet på golven?

Mvh Ellenfyrkant

mingman
0

#11 Råa ben är kletigt, ja. Men det är värt det. Välj en plats där det är lätt att torka av, eller låt hunden äta på en filt, eller utomhus nu när det är så behagligt ute.

Min aussie ska få en hjortnacke idag. Han äter i en liten "korridor" som är avskärmad så han har ett par kvadratmeter. Där finns enbart en dyna att ligga på, på den brukar han äta. Det lilla utrymmet är främst för att han gillar att gömma saker - och det är inte så kul när man hittar en tre dagar gammal nacke bakom soffkudden.

Sen blir det såklart mycket tvätt/torka golv, men det är så värt det! Han kan tugga på sina ben i flera timmar. Får både stimulans, rena tänder, och bra mat om benet är väldigt köttigt.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Sugar Mist
0

#11 Djuraffärer, mataffärer, citygross m.m. köper jag ifrån och sedan ger jag även självslaktade kaniner.

-

Ellenfyrkant
0

Tack för svar! Tycker råa ben låter väldigt bra. Till nästa bekymmer så är mina hundar otroligt känsliga i magen. Särskilt en av dem, fick diarre när jag började med laxolja (trots försiktig introduc.) Som grädde pp moset är det en välpälsad utställningshund, så känns kanske väl riskabelt. :/ Det är så himla tråkigt att få ur löst bajs ur en långhårsrumpa ;) :(

Mvh Ellenfyrkant

[elmaek]
0

Dentastix gav min hund diarré och inte finare tänder alls.

Råa ben är det bästa och jag köper dom i en vanlig djuraffär!

Sugar Mist
0

#14 Börja med att ge de lite köttfärs, sedan ökar du mängden och sedan kanske även en liten grytbit, sedan en liten del från en kycklingvinge m.m. så de vänjer sig :) Sedan var det en här på HiF som ville börja ge råa ben men har som du välpälsade hundar, så hon bestämde sig för att låta de tugga innan bad :)

-

em.nord
0

Frågade veterinären om just detta då min lilla har dåliga tänder och nej. Hon påstår att de inte fungerar. rekomenderade tandborstning.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fridaaaa
0

*tummen ner* de är inget vidare.
Ger aldrig våran hund det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[erikam]
0

Håller med flera av er som skrivit, det är godis. Även om det fugerade skulle jag inte strunta i tandborstningen helt.