OT Användarbild/avatar
Tidigare här har det varit diskussioner om smileys, och hur dessa påverkar hur du läser en text.
Jag har märkt att en sak som påverkar hur jag läser en text är inläggsskrivarens lilla bild. Är det en skämtsam bild personen har blir det svårt för mig att helt ta texten på allvar, och samma sak om bilden är väldigt allvarlig men texten är skämtsam.
Jag blir, givetvis, nyfiken på hur ni andra ser på detta. Påverkar visningsbilden hur ni tolkar inlägget, medvetet eller undermedvetet?
Har du kanske rent av valt en bild med tanke på hur vi på internet ska uppfatta dig, eller har du bara tagit en bild utan större eftertanke?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag har tagit en helt normal bild på mig själv, eftersom att det är Jag som registrerat ett konto här.
Har inte tänkt på saken faktiskt, men visst känns det iaf opersonligt och kanske t o m lite skumt med en gravatar som är tecknad t ex. Är det en person eller är det ett sk troll? Är det en smygare, eller kan den inte stå för vad den säger? Om man vill vara hemlig, så kan man ju faktiskt låta bli att svara på alla trådar. Eller använda "anonym" för känsliga frågor?
Så nu har har jag tänkt på saken. 🙂
Håller med dig, jag har Enja på avatarbild då det är min favoritbild på henne. Kunde väl valt en på mig eller något annat men det visar lite mitt intresse för pudeln som hund :)

Nej jag påverkas inte av hur avataren ser ut.
Däremot gillar jag enkla avatarer med tydliga färger eller grafiska former. De är lätta att känna igen. Annars blandar jag bara ihop dem och vet inte vem det är som skriver.
På twitter byter många sina avatarer ofta. Då känner jag inte igen kontot. Det irriterar mig.
>>>Malum domesticum<<<
Jag tolkar inte inläggen efter folks Avatar. Jag använder inte en bild på mig själv för jag anser inte att hela Sverige behöver veta hur den som äger det här kontot ser ut. Ser ingen anledning till varför en massa internet folk ska veta hur jag ser ut. Och alternativt kanske få för sig att gå fram till mig och vilja diskutera något jag skrivit. Är verkligen kass på att diskutera/argumentera öga mot öga.
Däremot kan jag avnända folks Avatar om jag vill läsa en specifik persons inlägg i en tråd som är lång.
Jag väljer en Avatar som jag helt enkelt gillar och som känns rätt för mig.
Jag är kanske knasig men kan ha svårt för att läsa texten om någon utan bild skrivit. Varför vet jag inte men jag gissar på att det är för att jag vill ha färg eller enklare kunna koppla personen till texterna så jag inte behöver scrolla upp och ner för att se att det var rätt användarnamn.
Just i det här forumet så har ju många bilder på sina djur och då tycker jag att det är enkelt för att jag bara behöver tänka att det är hon med den hunden och det där var den osv. 🙂 Kanske därför jag har bild på min hund.
Om man inte har bild får jag alltid för mig att den är oseriösare i sin text också. Självklart är det inte så men jag tänker det av någon anledning. 🤔