Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1472 ggr
Intehärutandär
0

Ogillar somliga.

Jag har en unghund som är väldigt snäll och mysig. Han älskar dem flesta. Hos grannen hoppar han runt i knäna och pussar dem i ansiktet och kramas, fast det är första gången han träffar dem - hennes gäster. Det är svårt att inte älska honom, för att han alltid är glad och kärleksfull. 

Men…en person är han rädd för, morrar och gömmer sig bakom mig - och har nafsat efter då han retas - Min styvfar.

Ena sidan väldigt märkligt för han är den som besöker oss oftast, är snäll osv. Det enda jag ser jämfört med andra är att min styvfar sällan hejar på vår hund - för han kommer oftast i ärende. Och har händerna fulla. Och då börjar hunden skälla (vilket han nästintill aldrig gör - bara "uffar" dovt), gömmer sig bakom mig och morrar om min styvfar försöker räcka fram handen. 

Andra sidan är att min första hund (som dog för 16 år sedan) också var rädd för honom - tills han plockade en fästing på henne. Då vart det kärlek istället.

Förutom att min styvfar inte kan läsa hundsignalerna riktigt och kan tycka att han är fjantig då han skäller, så är han en ren djurvän som är uppväxt på bondgård. 

Det enda som skiljer honom åt för övrigt är att han är bilmekaniker och luktar motorolja. 

Kan en hund avsky garage-doft? Eller är det bara så att de inte klaffar med vissa - hur snälla dem än är?

Har Ni något liknande att förtälja om Era hundar? Somliga hundar kan ju vara livrädda för föremål och byggnader istället. 

Vi håller på att vänja om vår hund, genom att styvfar får ta en näve hundgodis och muta honom med - för då bli hunden lugn och kan nosa samtidigt.

[Camia7]
0

kanske för att han inte beter sig som alla andra människor och tycker då att det är obehagligt, att han inte vet vart han har honom

[Forest]
0

Din styfar har antagligen mörka kläder och går lite anorlunda är han stor och har dovare röst? Han ska strunta helt i hunden är mitt tips suta sträka fram handen och inte reta honom. Låt hunde ta tid för att läara känna honom på sitt sätt det är någ det bästa. Sen kan man be styfar alltid ha med sig en gottis som han helt enkelt droppar ner utan att se elelr bryr sig om din hund äter den :) Vissa personer klaffar helt enkelt inte med alla hundar, det är inget ovanligt att det är en hund som kan ha svårt för än även om man kan läsa av hundens kroppspråk så krockar kemin.

Intehärutandär
0

#2 Han är väldigt liten man, men ofta mörka kläder och keps. Brun hy och svart hår - ja numer mer grått. Rösten har jag aldrig tänkt på  faktiskt, mer än att det är en mansröst. Min son har ju inte kommit i målbrottet ännu.

Styvfar älskar hundar, men större. Små tycker han är fjantiga. :) Men jag ser att han ändrat attityd emot vår hund och är mer nyfiken på honom än innan. 

Tack för rådet! Jag har sagt att han får ta en näve godis och ha med sig i fickan. Och gärna visa baksidan emot honom, tills han nosat klart. Men styvfar är gammal och lyssnar sisådär. 😛

[Forest]
0

3 be han ta av sig kepan i bilen för det underlättar ofta att hunden ser ansiktet på personen :) Det o godis tror jag gör susen då kommer han snart se din styfar som en som alltid har med sig godis som han tappar ;)