vilket märke till en trimmer...?
Ja, som rubriken lyder, vilket märke är bäst till en trimmer? mamma vill nämmligen börja trimma Milou (vår bichon Frise´) just nu klipper vi honom med sax. 👍
Andis AGC 2-speed, finns som super-variant också och även med endast en hastighet.
Riktig toppenmaskin, väldigt tystgående, lätt och smidig och blir inte fort varm som andra maskiner.
Jag har en Andis AGC super 2speed. Jag använder den till min bedlington och syrran brukar låna den när hon trimmar sin engelska springer spaniel. Jag är helnöjd med den, aldrig något tjorv och den går tyst och lätt. Jag tycker helt klart att det är värt att köpa en bra maskin om man vill ta hand om pälsen själv. Min syster har haft flera billigare apparater (vet inte exakt vilka märken men en var moser har jag för mig) men dom kärvar i tjock päls, vibrerar och låter mycket och går sönder efter några användningar. Annars har jag hört bra om Oster men den ska visst låta och vibrera lite mer än andisen men jag vet inte säkert för jag har aldrig använt en sån själv.
#2 Oster A5 är också bra, men precis som du säger så låter den och har sig mer och dessutom är den mycket tyngre, stor och klumpig maskin.
Förrsten rekommenderar jag att köpa klippmaskin och även saxar m.m från lyckliga fårets skärsliperi. De har bra priser, kanonbra service också kan du skicka in skär och saxar för slipning när det behövs och de reparerar även maskiner :) När jag beställde maskin, skär, saxar, och fön m.m. ringde de upp och sa att fönen jag beställt var slut på lagret för tillfället men att jag kunde få en dyrare modell med ställning till för samma pris istället om det gick bra. Det var inte illa ;) dessutom fick jag en sax och en klotång på köpet :)
Oster A5 har jag och den är jag mycket nöjd med.
Här oster A5 och nöjd med den pålitlig och skären blir inte alls så varma som på många andra maskiner. Jag har flera skär vad jag tänkt klippa för längder. Jag kan säga att den är klumpig/tung men attans vad pålitlig maskin. Vill man ha en smidigare lättare maskin så rek jag Andis 2 speed. Vill du veta lite mer om olika skär hur långt dom sparar osv så finns det bra artikel inne på Pudel.ifokus om just detta + maskiner ;)
Själv är jag ute efter en mindre maskin till tassarna.
Tack allihopa för svaren! det hjälpte jätte mycket. :) #1 Tack. Var köpte du din? #2 va bra att den inte låter så mycket! Just nu har vi några saxar, ja :) #6 okej, ja det kan behövas ganska små apparater till tassarna ;)
#7 Jag bor i Finland så från en firma här, men tipsar också om Lyckliga fåret som redan nämnts, de är bra!
Jag har beställt en klippmaskin som heter Wahl Pro i dagarna. Har inte fått hem den än men den verkade vara bra. Den hade fyra olika distanskammar, jag hoppas den är bra. Någon som har erfarenhet av den??
tror inte att distanskammar är bra för ts hund då den har helt annan päls, risken är att man kommer millimiter i taget o sen behöver man köra om och om igen för att komma ytlligare någon millimeter ;) Det brukar bli ogämn klippning.
Jag har en Oster A5, rekommenderad av uppfödaren (har storpudel) :) Har inte använt nån annan så har inget att jämföra med, men tycker den fungerar bra.
#10 Det beror på vad det är för päls det gäller, till ts rekommenderar inte jag heller distanskammar, vanliga skär är bättre.
Till raka pälsar fungerar det säkert bättre med distanskammar.
Skulle kanske formulerat mig lite bättre, ville inte rekommendera den trimmern som jag beställt till ts, ville bara snylta lite ifall det var någon som provat den trimmern :P Vår hund har powder puff-päls efter sin mor, så den är nästan helt rak. Men tack för synpunkterna, kan inte så mycket om klippmaskiner mer än att man måste lägga en tusing eller två för att få en som är bra!
Kanske är en dum fråga men jag har aldrig riktigt fattat skillnaden mellan skär och distanskammar. Finns det skär som kan klippa exempelvis 20 mm?
#14 Skär är helt klart bättre, men är man inte så noggrann fungerar det säkert med distanskammar på vissa hundar.
Skären har olika längder så man skaffar sig de skär man behöver.
#15 vi bor i samma stad här i Finland. :) finns Andis AGC 2-speed vid musti o mirri ?
#16 Inte när jag har kollat och de kan heller tydligen inte beställa in, de har problem med sina leveranser, men beställ från petenkoiratarvike.com, de är jättebra, mycket snabb leverans!
Den med 2 hastigheter: http://www.petenkoiratarvike.com/tuote/trimmauskone-andis-agc-2-speed-musta/040102223402/
Och den med en hastighet(funkar lika bra med en hastighet, jag använder egentligen aldrig den andra hastigheten).
http://www.petenkoiratarvike.com/tuote/trimmauskone-andis-agc-1-speed-musta/040102223501/
14 himmla söt :) Jag vet dom som har puffar/nakenhundar som verkligen köper billigare trimmer från bla rusta,öob mef det är två års garanti på maskinen men där får man tänka på att skäret är inte utbyttbart och när det är slitet är det bara kasta maskinen då jag inte vet om att det säljs separata skär till dom. Men din maskin har jag hört bra om känner några terrier som klipps med den o ägaren är helnöjd :)
#17 Tack🙂, vi kollade på musti o mirri´s hemsida och såg att Andis AGC 2-speed var slut såld. Jag tror att mamma skall beställa från peten koiratarvike ikväll. Då skall jag försöka tjata om att hon skall beställa en ny Hurtta halare på samma gång.😇
🙂
#18 Tack :) Han är min ögonsten! Okej, har tittat på de med men har inte vågat köpa en sån. Men då hoppas vi att jag också tycker den är bra! :) Tack för hjälpen!