Rädd för att simma!
Hejsan! Känner att det blir många inlägg idag ;) Men nu är det såhär att min tjej är rädd för att simma. Hon går på bakbenen s länge hon kan och plaskar med frambenen. Lyfter man upp rumpan på henne så simmar hon som hon ska med bakbenen men så fort man släpper så sjunker bakdelen igen. Kan inte gå ut på djupare med henne ¨då hon blir lika lång som mig när hon står med bakbenen på botten.
Det hände en grej förut som jag tror kan ha bidragit. Vi var ofta ute på isen vid ett hundbad i vintras så dom fick springa på isen. När det blev badsäsong så fattade hon inte att det inte var is där och sprang och hoppade rakt ner i vattnet och fick panik. Hon älskar vatten och springa och hoppa i det men går inte ut djupare än där hon bottnar.
Någon som vet om flytväst kan hjälpa till att få upp bakdelen så att hon använder bakbenen ordentligt?
Flytväst, helt klart.
-
En flytväst låter som en bra idé! Många hundar simmar mycket bättre med flytväst och lär sig även att använda bakbenen när de känner sig säkrare i vattnet.
Mvh Linn
Låter som min ena hund i ett nötskal, jag skaffade en flytväst. Han hatar att simma men han brukar gå ut till magen ungefär, sen bär jag honom ut en bit och håller i "handtaget" nära mig, då är han lugn. Det är himla bra träning.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
man ska alltid ha flytväst när man är i närheten av vatten :)
#3 haha ja om jag bara kunde det. En 40 kg heffaklump är inte så lätt ;) Fick snygga blåmärken längst hela benet efter hennes klor när jag gick ut med henne i vattnet;) Lyftkran kanske skulle vara något ;)
#5 hahah ! Känner igen mig, fast min hund som inte gillar att simma väger 30 kilo. Lyftkran skulle behövas, hahah😂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Våran Elvis plaskade också runt i början 🤪 Vi köpte en Hurtta flytväst med magplatta för att han skulle kunna träna utan att skrämma upp sig själv.
Nu när vi badade i helgen simmade han riktigt bra i ca 20-30 meter - trots att det var rätt mycket vågor (STOLT matte! 🏆) men han blev trött när han nådde fram till husse så då sjönk rumpan lite och så började han plaska. Gav lite stöd och så kunde han simma in igen. Sedan var han nöjd, det räckte med bad för den dagen 😉
Ska verkligen införskaffa en flytväst nu. Alla försök med att hålla upp bakdelen verkar vara förgäves ;)
Mina hundar har riktigt din simteknik men har ändå alltid flytväst ;-) dels som säkerhet om dom plötsligt skulle sticka långt ut på djupt vatten men framför allt för att simningen ger effektivare träning med flytväst :-)
Köp en flytväst med tiden kommer hon kanske lära sig hur hon skall göra men kör med flytväst minst en säsong först…