Bra foder
Ska snart följa en kompis och hämta hund, en Briard. Det är lite frågetecken på vad för foder den ska ha som vuxen, valpfoder är klart då uppfödaren redan har ett valpfoder som de använder.
Vad tycker ni om följande foder?
Precept PLUS, Eukanuba, Royal Canin, Standart, Science Plan, Pro Plan, Appetitt, Lone Star, ANF, Four Friends, Acana, och Robur.
För/nackdelar.
Sedan är jag nyfiken på vad för rekommendationer ni har på valp/vuxen foder för en rottweiler?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Känner inte till alla av fodren men Standardt gillar många iallafall, Royal Canin och Eukanuba avråder jag däremot ifrån, inga bra foder som kan ge en hel del negativa följder.
Har lite erfarenhet av Precept plus för extra känsliga hundar. Detta var till en Sheltie på nu 9 år med ämnesomsättningsfel och då vid detta tillfälle (drygt två år sedan) stressad mage. Hans energi gick upp, blev betydligt mycket alertare och bajset var i fint fast skick och magen började fungera riktigt bra. Dessförinnan fick han Pro plan. Pro plan har jag ingen större intresse av då det är väldigt dyrt. Finns billigare och bättre om så är.
Nu till min valp på 17 veckor använder jag också Precept plus. Han växer fint och jag tycker han får tillräckligt med näring jämtemot Eukanuba som han fick när vi hämtade honom.
#1 Inte jag heller, tog upp butikens sortiment och plussade på Acana efter att ha blivit tipsad om det. Men det är rätt många här inne så ett litet hum borde man nog få.
Vad även jag förstått så gillar många Standardt, funderar på att använda det själv.
RC har jag hört mycket negativt om och vill inte använda det alls varken på hund eller katt, Eukanuba använder jag på katterna och det fungerar hur ra som helst men det är ju helt annat för hund och där är jag osäker på hur Eukanuban är.
Vad är dina erfarenheter kring Eukanuba?
#2 Du får gärna dela med dig av erfarenheten kring Eukanuba och Pro Plan, om du vill.
Precept PLUS, säger de att det ska vara ett OK foder. Har dock inte kollat innehållet på det ännu så kan inte säga själv och har inga egna erfarenheter kring det.
Färskfoder eller BARF om man är mer ambitiös.
Nordic och **Vom & Hundemat
**Är de som jag tycker ä bäst där.
Torrfoder
**Acana
****Taste of The Wild
**Orijen
Lågprisfoder som funkar över förväntan
Magnussons Meat & biscuit
/Elisa
Jag gillar Standardt, mina hundar funkar fint på det och de äter med aptit.
-
#3 Det vanligaste är nog olika typer av magproblem.
Jag gillar Robur. Svensktillverkat, inget spannmål och hög kötthalt.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Acana är bäst av dem du föreslår. Dock är en Briard - en storvuxen ras så Acanas valpfoder för storvuxna raser ligger aningen högt om du är nojig för led- och skelettskador. Helst ska foder för storvuxna raser inte ha kalcium högre än Max 1,6 % räknat på torrsubstans och det blir bara 1,4 - 1,5 % i ett torrfoder. (du måste räkna bort vattnet på ca 10 % i ett torrfoder). Acana Puppy Large Breed har 1,6 % kalcium, vilket blir lite mer i torrsubstans.
Alla foder med ris går bort. Allt ris innehåller arsenik och det är mest skadligt för valpar. Akut kan arsenik ge lös avföring och hudproblem och på lång sikt cancer och genetiska förändringar.
Det är nog ris i de flesta förutom Acana av dem du föreslår. Bra foder för storvuxna valpar och utan ris är två danska foder; Kingsmoors valpfoder för storvuxna raser och Olivers valpfoder för storvuxna. Ett bra i mellanpris är Magnussons Meat & Biscuit Junior. Naturea Growth är ett spannmålsfritt, nytt foder med bra värden.
Finns ett annat bra och smakligt foder som heter Ultimate Petfood som kan vara värt att kolla upp. Bra pris och mycket smakligt. Spannmålsfritt och bra pris.
Här nedan är facebook gruppen. Han som tar in det bor i Ugglarp Halland.
https://www.facebook.com/groups/ultimate.petfood/
/Elisa

#7 Robur har spannmål i sina foder. Deras vanliga vuxenfoder: Sammansättning: Kyckling (torkad kyckling 19%, färsk svensk kyckling 15%), majsmjöl, ris, majsgroddar, specialprocessad havre (SPC, 5%), animaliskt fett, kycklingbuljong, äggpulver, potatisprotein, linfrö, betfibrer, hemoglobin, torkad ishavsfisk, mjölksyra (0,6%), natriumklorid, kaliumklorid, melassjäst, jäst (ß-1,3/1,6- glukaner, 0,05%).
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Instämmer med Vattnadal, både ris o majs tillhör spannmålssläktet. #8 Så mycket arsenik lär det inte innehålla så att hunden blir arsenikförgiftad under sin livstid. Skräckpropaganda.
#9 FB sida som bara kan läsas av inloggade ger ju ett seriöst intryck. På http://ultimate-petfood.se/ kan man utläsa att några av fodren innehåller havre, havre tillhör spannmålssläktet.
När man läser innehållsdeklarationer så gäller det att veta vad man läser, en del delar upp olika slags spannmål o redovisar dem var för sig, i andra kan det stå t ex 45 % animaliska produkter som huvudinnehåll, sen kommer ris, potatis betfor etc + kycklingfett, köttmjöl osv, ingår de eller ingår de inte i de första 45 % animalier? Vilseledande marknadsföring.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Acana tycker jag är ett bra torrfoder.
Science Plan och Royal Canin är nog de värsta av dessa.
Men färskfoder/barf är att föredra alla gånger och det bästa en valp kan växa upp på. Vill man ha ett färdigt färskfoder så man inte behöver sätta sig in i näringslära så tycker jag Mush helfoder, Vom og Hundemat och Nordic är bäst. Gärna variera mellan dessa.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Precept PLUS - Tycker inte alls det verkar som ett bra foder, alldeles för mycket tillsatser och ingredienser.
Eukanuba - Innehåller oftas (om inte alltid) majs, korn och sockerbetsfibrer som jag aldrig skulle ge min hund. Även där en massa onödiga tillsattser.
Royal Canin - Behöver inte skriva mycket mer än att de aldrig kommer in genom min dörr. Ser inget bra i de fodret.
Standart - Bättre än de ovanstående dock är den största ingrediensen ris vilken det inte borde vara.
Science Plan - Inget bra alls, de tre största ingredienserna är Grovmald majs, grovmalt ris och sojabönsmjöl dessutom innehåller de salt.
Pro plan - alldeles för mycket ris. Innehåller även majs, majsgluten, betmassa, salt och cellulosafiber som jag inte skulle vilja ge mina.
Appetitt - Innehåller vete, majs, ris och sockerbetsfibrer. Skulle inte heller ge mina.
Lone Star - Största ingrediensen är mald majs, innehåller även betmassa, korn, havre och väldigt mycket tillsatser. Skulle inte heller ge mina.
ANF - Malet ris, betmassa, havre, lucern och MSN bland annat, och en massa tillskott. Inget bra foder enligt mig.
Four Friends - Bättre än de andra innehåller dock ris, torkade äpplen och potatis som jag inte tycker är bra.
Acana - Hyfsat dock innehåller även detta potatis, havre, havreflingor och väldigt mycket grönt som jag inte gillar att de är i.
Robur - Ris är största ingrediensen, majsgroddar, majsmjöl, majsprotein, havre, betfibrer, potatis och glukosamin innehåller det, skulle aldrig ge det till mina.
Rekommenderar endast Färskfoder eller BARF till alla hundar i alla åldrar :)
#12 Musch är inget helfoder utan typ "nybörjar" barf.
En annan viktig aspekt när det gäller foder handlar om miljön, det finns en del riktigt bra foder som t ex K9 Naturals, Ziwi Peak o Taste of the Wild. Bra innehåll, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ge mina hundar om jag nu råkade bo där de produceras, vilket jag inte gör. Fodren görs på andra sidan jordklotet o transporteras hit, rimligt? Nej!
Ännu mindre rimligt är att köpa skitfoder från andra sidan jordklotet.
Alla märken som har speciella rasvarianter annat än för mini o maxi hundar kan ni välja bort rakt av, det är bara försäljningsknep.
mvh
Ärligt har jag inte läst hela innehållsförteckningen på Ultimate, men är inte så rädd för lite spannmål i maten så länge det inte bara är spannmål. Havre är ju även ett ganska snällt spannmål.
Fördelen med det är att köttet är nordiskt och inte transporterats så långt.
Ger ju Nordic till min hund och den sorten jag ger är inte spannmålsfri.
Är lite skeptisk till det med helt spannmålsfritt foder. Ofta för att det istället byter ut spannmål mot potatis. Det finns (vad jag vet) ingen garanti på att potatis är bättre. Speciellt då man ofta hör att potatis är giftigt. 😮
Men undvika vete, ris och majs i foder är nog inte fel (speciellt i kattmat) och hitta foder med mer köttinnehåll. 🙂
/Elisa
Vad är det för foder valpen äter nu? är det ett foder man anser mindre bra så anser jag att redan nu kan man fundera att göra foderbyte efter några veckor efter man hämntat valpen. Orijen är ett foder jag tycker är bra annars. Har haft hundar på RC och Hills med resutlat känsliga magar som inte tål äta något annat, magproblem som sen avtagit helt vid byte till färskfoder.
Själv har jag ingenting emot spannmålsfria foder, typ K9N o ZP, eller för den delen de sorter av VoH som inte innehåller ris. Håller med dig om att havre o ris tillhör de bättre spannmålen.
Själv BARFar jag mina hundar, nuvarande måste få lite kolhydrater i kosten annars tunnar han ut alldeles för mycket. Förutom rotfrukter o en del frukt/grönsaker så kan man med fördel ge bovete, sitt namn till trots så är det en ört o inte ett spannmål.
Tack för svar alla!
Kan tillägga att färskfoder är redan ett alternativ för de som detta gäller, så alla inlägg gällande det undanbes. Tack.
Det är alltså två olika personer jag frågar för.
Det foder som Briardvalpen äter nu och som är rekommenderat samt utfodrat av uppfödaren, är RC MAXI Junior. Kompisen är rekommenderad att ha detta foder tills att valpen är runt ett år och därefter byta, hon hade använt detta till sina valpar flera gånger och det fungerade bra.
Rottweilern tror jag äter Acana, denna uppfödare använder sig också av färskfoder.
#19 Eucanuba, Hills o RC tillhör de mest överreklamerade hundfoder som finns, de ligger i samma klass som Axess o Euroshopper, båda från ICA.
#19 Tyvärr vanligt att uppfödare använder RC, men det är inte på något sätt ett måste att följa uppfödarens anvisningar när det gäller foder, sunt förnuft gäller och då kan man gärna byta foder, RC är inget vidare bra foder.
Min åsikt är att valpfoder är helt onödigt, samma gäller kattungefoder. Vill man ge lite extra så köp ett foder med mer fett och protein. Nötrevben eller råa kycklingvingar som extra kalk om det behövs. Vad jag vet är det inte farligt att överdosera benmjöl, mer än att de blir hårda i magen.
Säger som en kompis till mig brukade säga om kattungemat. I det vilda livet finns det inga speciella "kattungemöss" 🙂
/Elisa
22 oftast är det väl mer fett i just valp och kattungefoder? Men anser du har helt rätt det finns bra o dålig mat att ge :)
19 jag hade bytt foder rätt så snabbt då rc är helt värdelöst som sagt mestadels skräp i detta foder o jag anser att det är super viktigt att ge sin valp en bra start här i livet
Visst är det så. Men hunden kan äta "valpfodret" även som vuxen. Man behöver inte hålla på att byta mellan mer eller mindre dyra fodervarianter, så som t.ex. RC vill att man ska göra. Det är det jag menar. 🙂
/Elisa
24 helt rätt :) Så du gillar allså inte dessa rasfoder hahah dom ratar jag totalt anser hund som hund, tror de skulle tjäna bättre på om dom gjorde foderkuler med olika storlekar som S,M och L storlekar även om det är skitfoder 😉
#14 De nya Mush-sorterna är helfoder, självklar har de även de barf i mald form men som sagt, de har även färskfoder numera. Därav har jag skrivit helfoder för att poängtera det.
Sund Hundmat har en egen modell, olika frysta korvar o sen en del ben, dessa måste ges enligt schema för att helheten skall bli ett helfoder. Har iofs en del intressanta detaljer, men ack så dyrt! Dessutom ett stort minus för att butikspersonal är dåligt insatta, det händer att de påstår att de frysta korvarna alla är helfoder o att benen bara är för rekreation.
Jo, många säljer det tyvärr som helfoder. Fast där är ju Sund Hundmat lite skyldiga också. För i samband med sin marknadsföring borde de ge sig ut till butiker och lära ut hur deras foder fungerar.
Det är ju det RC gjorde. De körde en stenhård marknadsföringskampanj under hela 90-talet om hur jäkla bra deras foder var. Fortfarande tror butiker och privatpersoner att så är fallet.
/Elisa
På sundhundmats hemsida står det att deras foder är helfoder men tittar man på innehållsförteckningen innehåller det endast 15% brosk, det kan ju omöjligt vara en tillräcklig kalciumkälla??
Går på vallhund spår men lägger till att jag hellre väljer ett svenskt foder med lite spannmål än tar ett helt perfekt foder från andra sidan jorden :)
#29 Det blir ett helfoder om man utfodrar hundarna enligt deras schema med svindyra frysta bendetaljer.
#30 Ungefär det jag vill komma fram till.
Tack för alla svar! Intressant och bra läsning, plus i kanten till trevligt tonläge också 🙂
Min portis äter Precept Plus Enurance och det funkar bra på henne!
Men så fort jag har plats så ska jag går över till VoH Nr.25 med laks då den innehåller mycket omega-3 syror. VoH tycker jag är ett riktigt bra foder, har haft det på henne innan och tycker det är jätte bra!
Eukanuba och Royal Canin innehåller ungefär 11% animaliska produkter vilket jag tycker är på tok för lite iallafall till en hund som tränar mycket!
Orijen är ett väldigt bra foder som innehåller 80% animaliska produkter och absolut inget spannmål. Köttet är uppfött på samma som de slaktas och blir till hundmat. Dock ligger det i Kanada vilket är en bit bort.
ZiwiPeak innehåller 93% animaliska produkter och också helt spannmåls fritt innehåller dessutom grönläppad mussla som är mycket rik på omega-3 syror
Acana är en billigar variant på Orijen de tillverkas på samma ställe men Acanan har inte lika hög halt animaliska produkter. Också helt spannmåls fritt.
Iams är en billigare variant av Eukanuba. Större delen av proteinet kommer ifrån ex majs.
Vallhund, vad menar du med det om mini och maxi gällande RC?
Som jag fattade det så är mini och maxi OK ifrån RC, eller missuppfattade jag dig där?