Badar ni valparna?
brukar ni tvätta/bada era valpar när ni får hem dom?
Nej, varför skulle man?
-
Det beror på…om hunden rullar sig i nåt så att han blir skitig så då tvättade vi honom som valp. Fast det beror väl lite på rasen också tex Milou är ju en bichon frisé så dem skall man tvätta varannan vecka, så det gjorde vi ju förstås. Men man behöver INTE tvätta valpen bara för att man fått hem den!
Mjah, av de tre valpar som huserat hos mig/oss var det bara Allvar som åkte ner i badet med svansen före. Men så köpte jag en svart valp, och med hem hade jag en… brun. Liten, skitig valp visade sig ha enorm förkärlek till att gräva i de andra hundarnas tidigare grävda hål i uppfödarens gigantiska rastgård. Hade han inte varit så enormt full av jord och damm hade han sluppit gnugg bakom öronen.
vet en kompis som köpte en valp, och den valpen luktade riktigt illa så hon badade den andra dagen.. om man känner att dom är skitiga eller att man känner det på lukten kan det väl vara okej?
6 Klart det är okej :) Jag tror att de flesta uppfödare brukar bada valparna innan dom flyttar men det verkar inte denna ha gjort eller så hade valpen kanske rullat i något mummsigt 😉
Jag tycker det är bra att man lär valpen att bada tillhör hanteringen man behöver inte andvända schampo om man inte vill förstöra deras hudfett.
nej precis :) man kan se det som träning för man kommer ju att bada dom iaf en eller två gånger om året om man inte har en hund som kräver mer då :)
Ja, om inte uppfödaren har gjort det. är det många valpar i en kull så kan dom lukta lite kiss mm och det är inte riktigt min favoritdoft😉 Jag badar även för att valpen ska komma in i flocken snabbare genom att få bort lite främmande doft.
Men allting är relativt och allt beror på om jag tycker det behövs eller inte.
Ja.. var tvungen att bada henne på en gång då jag reagerade på uppfödarens ''doft'' så att säga.