schäfer- hälsa?
Hej, har en liten fråga om schäfer då jag har hört helt olika från olika personer/veterinärer.. Så vill kolla lite på vad folk svarar här!
Vissa säger att det är en väldigt frisk ras fast höftleds- och armbågsledsdysplasi är vanligt.
Sen så är det vissa som säger att det är väldigt mycket sjukdomar. tumörer och allt sånt.
Visst är det väl olika. Men vill gärna höra era erfarenheter eller vad ni har hört!
Mina svärföräldrar har två från samma kennel tiken är 10 och hanen är 3 båda är friröntgade och har inga problem med det. Tiken har tidigare tävlat i IPO och lydnad. Dock har hon haft lite problem med foderallergi men det var inget rätt foder inte kunde lösa. Tiken börjar ju bli lite till åren så man får ju tänka sig för så man inte överanstränger henne.
Jag har fått uppfattningen att det finns en del problem med klåda och allergier i rasen.
Tyvärr har rasen en del med allergier och klåda också som #2 säger.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man får nog kolla extra mycket på uppfödaren, föräldrarna och släkten. Min mammas arbetskompis fick avliva sin hund pga tumör, och den veterinären sa att det var väldigt vanligt på just schäfer. samtidigt som jag har hört helt annat av andra..
Jag tror just precis som #4 säger att vill man ha schäfer ska man vara extra noga medatt komla uuppfödare och härstamningen.
Vi har haft några schäfrar i familjen, d höfter och/eller allergier på alla. Och vi har ännu inte träffat och pratat med en enda ägare av rasen som inte haft ngt problem:-( nu är vi dock inte på utställningar och dylikt utan vi pratar om människor i närområdet. . Aldrig mer en schäfer för oss, enbart pga hälsan då. Men vi kanske haft extrem otur
#2 Samma här.
De flesta av alla schäfrar jag känner till har något problem tyvärr.
Klåda, allergi och diverse höftledsproblem är vad jag fattat det som. Grannens Schäfer/groenendal har ärvt schäferns allergi och klåda och det gör det inte bättre att de ger skitfoder.
-
Jag har haft 5 st schäfar. Två hundar hade lite förändringar på höfterna plus lindrig matallergi. En hade bett fel. Den jag har nu har super höfter o armbågar men fick juvertumör så jag kastrerade henne. Tumören var ej elak artad🤔
#6 Jag träffar o känner en hel del schäferfolk, de flesta hundarna har inga problem med hälsan öht. Bruksvovvar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#10 Det är min uppfattning kring rasen också.
När jag var liten så skaffade vi en schäfer med bra föräldrar och allt vad det innebär. Men han och hans kullsyskon fick avlivas innan som blev 1 år för höfterna pajade helt totalt.
#12 Måste vara extremt ovanligt att en hel kull måste avlivas pga dåliga höfter om det inte funnits HD problem hos föräldradjur/släktingar bakåt o i sidled.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 HD är polygent ärftligt, det vill säga att två friska hundar kan få ömsom friska ömsom drabbade valpar. Men genom att avla på de friska hundarna så är det inte lika stor risk för grövre dysplasi :)
Märktes det på hundarna? Man kan nämligen inte lita helt på vad röntgen säger vid ett års ålder på en så stor ras.
#14 jag var runt kanske 4 år så har inte så starka minnen av honom. Men mamma berättade att han pep när han sprang och fick hjälpa till då mycket med frambena så dom blev dåliga också. Mamman förröntgade och då visade det sig att bena var dåliga. Båda föräldrarna och generationer bakåt hade bra höfter, men mamma trodde att generna kanske inte funkade tillsammans eller något.